لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۰

« سه شنبه بزرگ»، روزی تعیین کننده در انتخابات آمریکا


باراک اوباما و هیلاری کلینتون، نامزدهای حزب دمکرات (بالا)
میت رومنی و جان مک کین، امیدهای اصلی حزب جمهوریخواه در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری به شمار می روند.
باراک اوباما و هیلاری کلینتون، نامزدهای حزب دمکرات (بالا) میت رومنی و جان مک کین، امیدهای اصلی حزب جمهوریخواه در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری به شمار می روند.

يکی از مهم ترين لحظات رقابت های انتخاباتی رياست جمهوری آمريکا، «سه شنبه بزرگ» یا ( Tuesday Super ) در روز پنجم فوريه است که در آن، شهروندان بيش از ۲۰ ايالت در انجمن های انتخاباتی و يا انتخابات مقدماتی برای انتخاب کاندیدای اصلی یکی از دو حزب جمهوریخواه و دمکرات شرکت خواهند کرد.


قرار است که در «سه شنبه بزرگ» این دوره از انتخابات، اميدهای رياست جمهوری از دو حزب جمهوريخواه و دمکرات، در ۲۴ ايالت با یکدیگر به رقابت بپردازند.

در انتخابات مقدماتی گذشته، رای گیری « سه شنبه بزرگ» نقش تعیین کننده ای در انتخاب نامزدهای اصلی هر يک از دو حزب را ایفاء کرده و بدنبال آن، نامزد های ضعيف پی می برند که اميدی برای ادامه انتخابات ندارند.


ولی این بار بسياری از ناظران معتقدند که امکان دارد رقابت بسيار نزديک هيلاری کلينتون، سناتور ۶۰ ساله از نیویورک، و باراک اوباما، سناتور ۴۶ ساله ای از ایلینویز از حزب دمکرات، موجب شود که نامزد نهايی دمکرات ها، فقط در کنگره ملی اين حزب در تابستان آينده مشخص شود.


در میان جمهوری خواهان، جان مک کين، ۷۱ ساله، سناتور ایالت آریزونا در نظر سنجی ها فاصله زيادی نسبت به ميت رومنی ۶۰ ساله، فرماندار سابق ماساچوست و نزديکترين رقيب خود دارد.


طبق نظر سنجی مرکز تحقياتی پيو، روز سه شنبه، آقای مک کين ۴۲ درصد آراء را بدست خواهد آورد و ميت رومنی فقط به ۲۲ درصد آراء دست خواهد يافت.


روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز، روز چهارم فوريه، در مورد انتخابات آمريکا گزارش داد که طبق نظر سنجی ها، رقابت هيلاری کلينتون و باراک اوباما در روز سه شنبه بسيار نزديک خواهد بود.


آخرين نظر سنجی شبکه خبری «سی بی اس» نشان می دهد که در انتخابات سوپر سه شنبه ۴۱ درصد از رای دهندگان به اوباما و ۴۱ درصد ديگر به کلينتون رای می دهند.

به نوشته اين روزنامه، در هفته های گذشته، اوباما توانسته است که فاصله خود را با هیلاری کلينتون بسيار کم کند.


اوباما اخيرا انتقادات خود را در مورد هيلاری کلينتون افزايش داده و با اشاره به حمايت وی از جنگ عراق، گفته است: «اگر جان مک کين نامزد جمهوريخواهان شود حزب دمکرات بايد از خود سوال کند که آيا ما می خواهیم کانديدايی داشته باشيم که سياست مشابه با مک کين اتخاذ کرده است؟ اگر من کانديدا شوم، مک کين نمی تواند بگويد که شما هم هوادار جنگ عراق بوديد؛ چون من نبودم.»


به گزارش روزنامه انگليسی زبان گاردين، اوباما در مصاحبه ای با شبکه خبری «ای بی سی» گفته است که وی می تواند آرایی را بدست آورد که خانم کلينتون نمی تواند کسب کند.


هیلاری کلينتون در پاسخ به اين انتقادات گفته است: «من در نيويورک نيز اين حرف ها را شنيده ام. من به رای دهندگان اعتماد دارم.»


وی بی تجربگی اوباما را مورد انتقاد قرار داده و می گويد که رقيب وی چندان تجربه ای در مبارزات انتخاباتی دشوار ندارد.


آخرين نظر سنجی شبکه خبری «سی بی اس» نشان می دهد که در انتخابات « سه شنبه بزرگ» ۴۱ درصد از رای دهندگان به اوباما و ۴۱ درصد ديگر به کلينتون رای می دهند.


مک کین، کابوس دمکرات ها


جان مک کين که برخی از جمهوريخواهان او را چندان «محافظه کار» نمی دانند و اخيرا برخی از برنامه های راديويی محافظه کاران به شدت به او حمله کرده اند، طبق نظر سنجی ها به پيروزی تعیین کننده ای در روز سه شنبه دست خواهد يافت.


  • در نوامبر سال ۲۰۰۶ در گردهمايی مهمی که ۶۰ عضو ارشد حزب دمکرات از جمله مادلين آلبرايت، وزير سابق امور خارجه آمريکا و گری هارت، سناتور سابق حضور داشتند، اين صحبت به ميان آمد که «اگر مک کين کانديدای جمهوری خواهان شود چه می شود؟» پاسخ اين بود که «کار ما تمام است.»
روزنامه گاردین

رومنی در انتقاد از مک کين گفته است که وی چندان فرقی با کانديداهای دمکرات ندارد و احتمال پيروزی حزب جمهوری خواه با داشتن چنين کانديدايی در انتخابات رياست جمهوری ماه نوامبر چندان زياد نيست.


مک کين نيز اعلام کرده که وی «محافظه کارتر» از رومنی است که فرماندار ايالت «ليبرالی» مانند ماساچوست بوده است.


بسياری از صاحبنظران معتقدند که مک کين جمهوری خواه، شانس پيروزی بر کانديداهای دمکرات را دارد چرا که می تواند هم رای برخی از مستقل ها يعنی افرادی که به هيچ کدام از دو حزب بستگی ندارند جذب کند و هم رای برخی از دمکرات ها را.


مک کين اگر چه از حمله آمريکا به عراق پشتيبانی کرد ولی از منتقدين دونالد رامسفلد، وزير سابق دفاع آمريکا و از طراحان اصلی جنگ عراق بود.


مک کين همچنین از مخالفان شديد هر گونه شکنجه در بازداشتگاه های ايالات متحده بوده و از مخالفان طرح کاهش ماليات جرج بوش به شمار می رفت.


جان کری، کاندیدای ناکام حزب دمکرات، در انتخابات پیشین ریاست جمهوری اعلام کرده بود که مک کین در کابینه وی جای دارد.


روزنامه های نيويورک تايمز و لس آنجلس تايمز که به عنوان روزنامه های «ليبرال» به شمار می روند، از آقای مک کین به عنوان کانديدای جمهوری خواهان پشتيبانی کرده اند.


نيویورک تايمز از میان نامزدهای حزب دمکرات هیلاری کلينتون و لس آنجلس تايمز، اوباما را به عنوان کانديدای خود برگزيده اند.


در همین حال استيو کلمونز، مدير مرکز پژوهشی «آمريکای جديد» در مصاحبه ای که در اول فوريه در روزنامه گاردين به چاپ رسيد گفت که «مک کين کابوس دمکرات ها است.»


به نوشته گاردين، در نوامبر سال ۲۰۰۶ در گردهمايی مهمی که ۶۰ عضو ارشد حزب دمکرات از جمله مادلين آلبرايت، وزير سابق امور خارجه آمريکا و گری هارت، سناتور سابق حضور داشتند، اين صحبت به ميان آمد که «اگر مک کين کانديدای جمهوری خواهان شود چه می شود؟» پاسخ اين بود که «کار ما تمام است.»


مک کين موفق شده است که از يک سو پشتيبانی رودی جوليانی، شهردار سابق نيویورک و يکی از نامزدهای ناکام انتخابات مقدماتی را بدست آورد و هم از حمايت هنرپيشه های معروفی مانند سيلوستر استالونه و آرنولد شوارتزنگر، فرماندار کالیفرنیا، برخوردار شود.


جان مک کين، در آکادمی تفنگداران دريايی آمريکا تحصيل کرده و در سال ۱۹۶۷، در جريان جنگ ويتنام مجروح و اسير شد.


اگر مک کين به رياست جمهوری آمريکا برگزيده شود، وی نخستين رييس جمهوری دور اولی خواهد بود که در سن ۷۲ سالگی به اين منصب برگزيده می شود.


اين سناتور ايالت آريزونا يک بار در مصاحبه ای که با وی در رابطه با حمله احتمالی عليه ايران شد، با لحنی طنز آميز ترانه ای خواند که مضمون آن اين بود:«بزن، بريم ايران را بمباران کنيم!»


ويدئوی اين واکنش و اظهارات آقای کين که بر روی اينترنت قرار گرفت، جنجال برانگيز شد.


XS
SM
MD
LG