لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا آغاز می شود


باراک اوباما در صورت برنده شدن در انتخابات، اولين رييس جمهوری سياهپوست آمريکا خواهد بود.
باراک اوباما در صورت برنده شدن در انتخابات، اولين رييس جمهوری سياهپوست آمريکا خواهد بود.

انتخابات مقدماتی برای تعیین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که قرار است در ماه نوامبر برگزار شود، از روز پنج شنبه در ایالت آیووا آغاز می شود.


بر پايه آخرين نظرسنجی ها، از حزب دموکرات، هيلاری کيلينتون، باراک اوباما و جان ادواردز از باقی نامزدهای احتمالی جلوتر هستند و از ميان جمهوریخواهان نیز، ميت رامنی و مايک هاکبی رقابت تنگاتنگی با هم دارند.


برندگان آيووا برای احزاب بسيار مهم به شمار می روند و می توانند رقابت های انتخاباتی درون حزبی را به نفع خود تغيير دهند.


آيووا نخستین ایالتی است که در آن نبرد انتخاباتی ایالت به ايالت برای انتخابات جانشين جرج بوش در ماه نوامبر ۲۰۰۸ آغاز می شود.


انتخابات ۲۰۰۸ نبردی انتخاباتی را رقم می زند که در ۵۰ سال اخير بی سابقه توصیف شده است، چرا که در اين انتخابات هيچ بخت تضمين شده ای برای هيچ يک از نامزدها وجود ندارد.


بر اساس آخرین گزارش خبرگزاری رويترز، باراک اوباما از رقبای خود در آیووا جلوتر است و به شکلی غیرقابل پیش بینی، جان ادواردز در مقام دوم قرار گرفته و هیلاری کلینتون سوم شده است. اساس این نتایج نظرسنجی مشترک این خبرگزاری با دو شرکت بزرگ نظرسنجی است.


مایک هاکبی فرماندار سابق آرکانزاس، در رای گيری در آيووا، با دو درصد بيشتربر میت رامنی، فرماندار ماساچوست پيشی گرفته و سناتور جان مک کين و سناتور فرد تامسون در مقام های بعدی هستند.


انجمن دموکرات ها اين رای گيری را ساعت شش و سی دقيقه آغاز می کنند، در حالی که جمهوریخواهان نيم ساعت ديرتر انتخابات را آغاز خواهند کرد.


نتايج يک يا دو ساعت پس از آغاز رای گیری تقريبا مشخص خواهد شد.


هيلاری کلينتون در يک پيام دو دقيقه ای درباره دقايقی پس از اعلام نتايج ايووا گفت: «بعد از حضور مردم، يک شيرينی و قهوه خوردن و مشخص شدن اين که چه کسی خود را برای مقابله با مشکلات اساسی ما در روز اول رياست جمهوری اش آماده می شود.»


به مانند کلينتون، اوباما هم دو دقيقه فرصت يافت تا در شب رای گيری در تلويزيون آيووا ظاهر شود. او گفت:«من صدای شما را به کاخ سفيد خواهم برد و تا هر روزی که آنجا باشم برای شما خواهم جنگيد.»


باراک اوباما در صورت برنده شدن در انتخابات، اولين رييس جمهوری سياهپوست آمريکا خواهد بود. همچنین اگر هیلاری کلینتون در انتخابات ماه نوامبر - تقریبا یازده ماه دیگر - پیروز شود، نخستین رییس جمهوری زن آمریکا لقب خواهد گرفت.


اما مایک هاکبی ترجيح داد که آيووا را به مقصد کاليفرنيا ترک کند تا در برنامه معروف «امشب با جان لنو» در شبکه ان بی سی شرکت کند.


انتخابات آمریکا


رقابت های انتخابات رياست جمهوری ایالات متحده که هر چهار سال یک بار برگزار می شود، شامل چهار مرحله می شود: انتخابات مقدماتی در انجمن های حزبی برای تعیین نامزدها؛ تشکیل کنوانسیون های ملی برای تعیین روش های مشترک و معرفی نامزد رسمی هر یک از دو حزب در انتخابات عمومی؛ رقابت دو نامزد رسمی در سراسر کشور برای شش تا هشت ماه؛ و مجمع انتخاباتی، که تعداد اعضای هر ایالت در آن مجمع برابر است با تعداد نمایندگان آن ایالت در دو مجلس کنگره.


از آنجا که هنوز نمی توان با قاطعیت از دو نامزد نهایی سخن گفت نگاه ها به سوی انتخابات دو ایالت آیوا و نیوهمپشایر دوخته شده است. انتخابات حزبی پس از این دو ایالت در سایر ایالت های آمریکا برگزار خواهد شد. بنابر این همه نامزدها می کوشند در انتخابات این دو ایالت جزو حذف شدگان نباشند.


موضوعات بسیاری هستند که موضع گیری هر یک از نامزدها در باره آن می تواند میزان محبوبیت او را کاهش یا افزایش دهد. از جمله این موضوعات می توان به سیاست خارجی ایالات متحده اشاره کرد.


در محور سیاست خارجی، دو موضوع عراق و چگونگی مواجهه با ایران بیشترین نگاه ها را متوجه خود کرده و بیشترین بحث ها را در کارزار انتخاباتی برانگیخته است.


دموکرات ها از برقراری تماس مستقیم با ایران، سوریه و کره شمالی، حمایت می کنند.


جرج بوش، رییس جمهوری فعلی آمریکا، از حزب جمهوریخواه است. اما اکثریت دو مجلس کنگره، پس از انتخابات میان دوره ای سال گذشته، در اختیار دموکرات هاست.


XS
SM
MD
LG