لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۱

انتخابات ۲۰۰۸: افزایش رقابت های حزبی در آمریکا


نظرسنجی های متعددی که در هفته های اخیر منتشر شده، سه نفر را در هر حزب دارای بخت بیشتر برای پیروزی می داند: از حزب جمهوریخواه: رودی جولیانی، جان مک کین و مایک هاکبی؛ و از حزب دموکرات: هیلاری کلینتون، باراک اوباما و جان ادواردز.
نظرسنجی های متعددی که در هفته های اخیر منتشر شده، سه نفر را در هر حزب دارای بخت بیشتر برای پیروزی می داند: از حزب جمهوریخواه: رودی جولیانی، جان مک کین و مایک هاکبی؛ و از حزب دموکرات: هیلاری کلینتون، باراک اوباما و جان ادواردز.

یک هفته مانده به برگزاری انتخابات حزبی برای ریاست جمهوری آمریکا، نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه پس از سه روز وقفه، به مناسبت تعطیلات کریسمس، کارزار انتخاباتی خود را از روز چهاشنبه از سر گرفتند.


هفته آینده، سوم ژانویه، نخستین رقابت نامزدهای احزاب در دو ایالت آیوا و نیوهمپشایر برگزار خواهد شد. انتخابات نهایی میان دو رقیب در نوامبر سال ۲۰۰۸ برگزار خواهد شد.


در این دوره از انتخابات، از هر حزب ۱۰ نفر حضور دارند. نظرسنجی های متعددی که در هفته های اخیر منتشر شده، سه نفر را در هر حزب دارای بخت بیشتر برای پیروزی می داند: از حزب جمهوریخواه: رودی جولیانی، جان مک کین و مایک هاکبی؛ و از حزب دموکرات: هیلاری کلینتون، باراک اوباما و جان ادواردز.


رقابت های انتخابات رياست جمهوری ایالات متحده، که هر چهار سال یک بار برگزار می شود، شامل چهار مرحله می شود: انتخابات مقدماتی در انجمن های حزبی برای تعیین نامزدها؛ تشکیل کنوانسیون های ملی برای تعیین روش های مشترک و معرفی نامزد رسمی هر یک از دو حزب در انتخابات عمومی؛ رقابت دو نامزد رسمی در سراسر کشور برای شش تا هشت ماه؛ و مجمع انتخاباتی، که تعداد اعضای هر ایالت در آن مجمع برابر است با تعداد نمایندگان آن ایالت در دو مجلس کنگره.


نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پس از وقفه ای ۳۶ ساعته مجددا از روز چهارشنبه کارزار انتخاباتی را از سر گرفتند و تبلیغات انتخاباتی را برای یک هفته ای که تا برگزاری دور نخست باقی مانده افزایش داده اند.


از آنجا که هنوز نمی توان با قاطعیت از دو نامزد نهایی سخن گفت نگاه ها به سوی انتخابات دو ایالت آیوا و نیوهمپشایر دوخته شده است. انتخابات حزبی پس از این دو ایالت در سایر ایالت های آمریکا برگزار خواهد شد. بنابر این همه نامزدها می کوشند در انتخابات این دو ایالت جزو حذف شدگان نباشند.


موضوعات بسیاری هستند که موضع گیری هر یک از نامزدها در باره آن می تواند میزان محبوبیت او را کاهش یا افزایش دهد. از جمله این موضوعات می توان به سیاست خارجی ایالات متحده اشاره کرد.


در محور سیاست خارجی، دو موضوع عراق و چگونگی مواجهه با جمهوری اسلامی ایران بیشترین نگاه ها را متوجه خود کرده و بیشترین بحث ها را در کارزار انتخاباتی برانگیخته است.


دموکرات ها از برقراری تماس مستقیم با ایران، سوریه و کره شمالی، حمایت می کنند. اما رقیب اصلی هیلاری کلینتون در حزب دموکرات، یعنی جان ادواردز، می گوید « رأی مثبت خانم کلینتون به طرح قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه های تروریستی تلویحا چراغ سبز به حمله نظامی به ایران است».


در جناح جمهوریخواه نیز مایک هاکبی نسبت به آنچه «ذهنیت تکبر» نزد دولت جرج بوش می نامد انتقاد دارد. میت رامنی سیاست خارجی آقای بوش را می ستاید اما در همان حال هم حزبی اش، رودی جولیانی، قول می دهد که در «جنگ با تروریسم» به پیروزی خواهد رسید و ایران و سوریه را نسبت به «حمایت شان از حزب الله و حماس» پاسخگو خواهد کرد.


جرج بوش، رییس جمهوری فعلی آمریکا، از حزب جمهوریخواه است. اما اکثریت دو مجلس کنگره، پس از انتخابات میان دوره ای سال گذشته، در اختیار دموکرات هاست.


XS
SM
MD
LG