لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

«مجوزی برای حمله به ايران داده نشده است»


چگونگی برخورد با ايران، به مساله ای اساسی در رقابت های انتخابات رياست جمهوری آمريکا بدل شده است
چگونگی برخورد با ايران، به مساله ای اساسی در رقابت های انتخابات رياست جمهوری آمريکا بدل شده است

هيلاری کلينتون، سناتور دموکرات و کانديدای رياست جمهوری انتخابات آتی ايالات متحده روز پنجشنبه به همراه ۲۹ سناتور ديگر در نامه ای به جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا يادآور شد که از کنگره مجوزی برای صدور فرمان حمله احتمالی به ايران ندارد.


پيش نويس اين نامه از سوی سناتور جيم وب، سناتور دموکرات از ايالت ويرجينيا تهيه شد. وی پس از امضای اين نامه، آن را به امضای ۲۷ سناتور دموکرات و يک سناتور مستقل ديگر رساند.


در اين نامه تاکيد شده که هيچ نوع مجوزی از سوی کنگره برای حمله احتمالی به ايران داده نشده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد گفت مقامات کاخ سفيد هنوز نامه ۳۰ سناتور به جرج بوش را نديده اند.


در نامه سناتورهای آمريکايی به جرج بوش، گفته شده قطعنامه ای که کنگره در ماه سپتامبر، شهريور ماه، تصويب کرده و در آن از جرج بوش خواسته که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های تروريستی قرار دهد، نبايد به عنوان سندی برای حمله نظامی به ايران تلقی شود.
به رغم صدور اين قطعنامه، وزارت امور خارجه و وزارت خزانه داری آمريکا، هفته

وی همچنين افزود:« جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در مقابل نپذيرفتن خواست جامعه جهانی از سوی ايران، بر راه حلی ديپلماتيک تاکيد دارد، اما هيچ گزينه ای از دستور کار خارج نيست.»


در نامه سناتورهای آمريکايی به جرج بوش، گفته شده قطعنامه ای که کنگره در ماه سپتامبر، شهريور ماه، تصويب کرده و در آن از جرج بوش خواسته که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های تروريستی قرار دهد، نبايد به عنوان سندی برای حمله نظامی به ايران تلقی شود.


به رغم صدور اين قطعنامه، وزارت امور خارجه و وزارت خزانه داری آمريکا، هفته گذشته با صدور بيانيه ای اعلام کردند که در دور تازه ای از تحريم ها عليه ايران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نيز مورد تحريم های گسترده قرار می گيرد.


تصويب قطعنامه کنگره برای تروريست خواندن سپاه پاسداران در عين حال موجب شد که هيلاری کلينتون از سوی رقبای انتخاباتی خود در حزب دمکرات، از جمله باراک اوباما مورد انتقاد قرار گيرد.


هيلاری کلينتون اوايل هفته در يک مناظره انتخاباتی از تصويب قطعنامه آمريکا مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروريستی آمريکا دفاع کرد.


خانم کلينتون از موضع خود دفاع کرده و می گويد که درباره مساله ايران از يک ديپلماسی نيرومند و جدی و همچنين تحريم های اقتصادی به جای جنگ عجولانه، حمايت می کند.


اما اکنون، خانم کلينتون با امضای نامه ای به جرج بوش، مبارزه انتخاباتی جديدی را عليه رقيب خود آغاز کرده است.


وی به همراه ۲۹ سناتور ديگر با امضای نامه ای، نگرانی خود را از آنچه بيانيه ها و اقدامات محرک عليه ايران می ناميد، به دولت جرج بوش ابراز کرد، اما امضای اين نامه نيز موجب نشد که انتقادها از او پايان گيرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، کريس داد، رقيب انتخاباتی خانم کلينتون و سناتور دموکرات از ايالت کِنتيکِت اين نامه را امضاء کرده است، اما باراک اوباما، رقيب خانم کلينتون از ايالت ايلينوی و سناتور ژوزف بايدن اين نامه را امضاء نکرده اند.


سناتور اوباما در مقابل در حال ارائه طرحی در سنا است که در صورت تصويب، قطعنامه قبلی اين مجلس درباره تروريستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بی اثر خواهد کرد.


سناتور اوباما و ديگر سناتورهای هم عقيده با وی، هيلاری کلينتون را متهم به تغيير مواضع خود کرده و می گويند اقدام هيلاری کلينتون، سناتور دموکرات از ايالت نيويورک، موضع وی را در برابر ايران معتدل می کند.


سناتور اوباما در حال ارائه طرحی در سنا است که در صورت تصويب، قطعنامه قبلی اين مجلس درباره تروريستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بی اثر خواهد کرد.

بيل برتون، سخنگوی سناتور اوباما روز جمعه گفت:« خانم کلينتون تلاش می کند که موضع خود را در برابر يکی از مسايل بحرانی که آمريکا با آن رو به رو است، تغيير دهد. سناتور اوباما می داند که از طريق تصويب قانونی و نه از راه نوشتن نامه، رايی که خانم کلينتون داده است بی اثر خواهد شد.»


خانم کلينتون نماينده ايالت نيويورک در مجلس سنا، تنها سناتور شرکت کننده در رقابت های انتخاباتی رياست جمهوری پاييز سال آينده آمريکا بود که به قطعنامه سنا درباره تروريست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رای مثبت داد. سناتور اوباما در جريان اين رای گيری در مجلس سنا حضور نداشت.


سناتورهای رقيب خانم کلينتون می گويند اين قطعنامه می تواند جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا را برای حمله به ايران برانگيزاند اما خانم کلينتون می گويد او تنها از فشارهای بيشتر بر ايران برای کنترل برنامه هسته ای اين کشور حمايت کرده است.


فيل سينگر، سخنگوی هيلاری کلينتون می گويد:«اگر سناتور اوباما واقعا بازی سياسی نمی کند و واقعا اعتقاد دارد که قطعنامه به دولت جرج بوش، چک سفيدی برای حمله به ايران می دهد، می توانست نامه سناتورها به جرج بوش را امضاء کند و حتی می توانست پيش از آنکه قطعنامه به رای گيری گذاشته می شد، با آن مخالفت کند.»


با وجود اين، بيل برتون، سخنگوی باراک اوباما می گويد:« قطعنامه الزام آور راه حل بهتری از نوشتن نامه است.»

کاخ سفيد بارها تاکيد کرده که به دنبال حل مساله اتمی ايران با توسل به راهکارهای ديپلماتيک است، اما در همين حال تصريح کرده که هيچ گزينه ای را نيز از نظر دور نخواهد داشت.


اخيرا با شدت گرفتن جنگ لفظی ميان ايالات متحده و ايران گمانه زنی ها درباره احتمال حمله نظامی آمريکا به ايران افزايش يافته است.


جرج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده پيشتر گفت که ايران دارای سلاح هسته ای می تواند دنيا را به سوی جنگ سوم جهانی پيش ببرد.


هفته پيش نيز آمريکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را عامل تکثير سلاح های کشتار جمعی خواند و تحريم هايی عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چند شخصيت حقيقی و حقوقی مرتبط با برنامه نظامی و هسته ای، حدود بيست شرکت مرتبط با سپاه و سه بانک عمده ايرانی اعمال کرد.


آمريکا و کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که به دنبال سلاح هسته ای است اما ايران می گويد برای توليد انرژی صلح آميز به فعاليت هسته ای می پردازد.


XS
SM
MD
LG