لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۷

واکنش ايران به اقدام مجلس نمايندگان آمريکا درباره سپاه


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران مصوبه مجلس نمايندگان آمريکا درباره قرار دادن «سپاه در فهرست سازمان‌های تروريستی»، را اقدامی«غير مسئولانه» و «غير قانونی» دانست
سخنگوی وزارت امور خارجه ايران مصوبه مجلس نمايندگان آمريکا درباره قرار دادن «سپاه در فهرست سازمان‌های تروريستی»، را اقدامی«غير مسئولانه» و «غير قانونی» دانست

سيد محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز چهارشنبه اقدام مجلس نمايندگان آمريکا برای قرار دادن نام «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروريستی»، را اقدامی «غير مسئولانه» و «غير قانونی» دانسته و آن را «شدیدا» محکوم کرد.


طبق تبصره ۴۰۱ لايحه «مقابله با گسترش سلاح های اتمی ايران»، که مصوبه روز سه شنبه مجلس نمايندگان آمريکا است، از جورج بوش، رييس جمهوری اين کشور درخواست شده است که پس از قانونی شدن اين مصوبه، طی ۱۲۰ روز نسبت به قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروريستی تصمیم گیری کند.


این مصوبه مجلس نمایندگان در مرحله بعد باید به تصویب سناتورهای مجلس سنا برسد.


در همين زمينه، جوزف ليبرمن، نماينده مستقل سنای آمريکا، به همراه جان کيل، از حزب جمهوری خواه، نيز لايحه غير الزام آوری را به سنا ارايه کردند که براساس آن وزارت امورخارجه آمريکا ترغيب شده تا سپاه پاسداران را در فهرست سازمان های تروريستی قرار دهد.


آقای حسينی با «عجيب و بی سابقه» خواندن قرار دادن نام نيروهای مسلح کشورهای عضو سازمان ملل متحد در فهرست گروه‌های تروريستی، گفت:« اين قبيل تصميمات نسنجيده و بدون مبانی قانونی، به برقراری صلح و امنيت در جهان کمک نخواهد کرد.»


  • طبق تبصره ۴۰۱ لايحه «مقابله با گسترش سلاح های اتمی ايران»، مصوبه روز سه شنبه مجلس نمايندگان آمريکا، از جورج بوش، رييس جمهوری اين کشور درخواست شده، پس از قانون شدن اين مصوبه، طی ۱۲۰ روز نسبت به قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروريستی تصمیم گیری کند

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران با محکوم کردن اين مصوبه گفت: اين اقدام مجلس نمايندگان آمريکا « شرايطی را مهيا خواهد ساخت که هر کشوری به خود اجازه دهد بدون رعايت قواعد حقوق بين‌الملل، نهادهای قانونی و رسمی ساير کشورها را با اتهاماتی واهی و خيالی در فهرست گروه‌های تروريستی خود قرار دهد.»


سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در حالی به اقدام مجلس نمایندگان واکنش نشان داده که هنوز این مصوبه به قانون تبدیل نشده است.


در همین حال برخی خبرگزاری ها از احتمال مخالفت سنای آمریکا و جورج بوش با این مصوبه خبر داده اند چراکه این مصوبه، در بخش تحریم های اقتصادی علیه شرکت هایی که در ایران سرمایه گذاری می کنند، ممکن است باعث رنجش اروپایی ها شود.


پيشتر بر اساس گزارش های تاييد نشده، گفته شده بود که آمريکا در صدد است نيروی قدس سپاه، بخش برون مرزی سپاه پاسداران را در فهرست سازمان های تروريستی قرار دهد.


در صورت قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در «فهرست سازمان های تروريستی»، سپاه از انجام هرگونه معامله در خاک آمريکا باز خواهد ماند و دارايی های تک تک اعضايش در آمريکا مسدود خواهد شد.


هنوز روشن نيست که اعضای سپاه چه مقدار دارايی در آمريکا دارند، اما اين تصميم احتمالی همچنين به آمريکا اجازه می دهد که عليه هرگونه معامله با سپاه پاسداران اقدام کند.


در صورتی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروريستی قرار بگيرد، برای نخستين بار خواهد بود که يک سازمان دولتی در اين فهرست قرار گرفته است.


سپاه پاسداران بارها از سوی مقام های آمريکايی متهم شده است که در افغانستان و عراق، فعاليت های گسترده «غير شفاف» دارد و برخی می گويند که اعضای اين تشکيلات در آموزش و تجهيز شبه نظاميان شورشی – به ويژه در عراق- دست دارند


تحريم شرکت هايی که در بخش انرژی ايران سرمايه گذاری کنند


مجلس نمايندگان آمريکا روز سه شنبه با اکثريت آرا، ۳۹۷ رای موافق در برابر ۱۶ رای مخالف، لايحه «مقابله با گسترش سلاح های هسته ای ايران» که توسط تام لنتوس، نماينده دمکرات، ارايه شده بود را تصويب کرد.


براساس اين مصوبه شرکت های خارجی که در بخش انرژی ايران سرمايه گذاری کنند مشمول تحريم آمريکا می شود.


براساس قانون سال ۱۹۹۹ کنگره آمريکا، شرکت هایی که بيش از ۲۰ ميليون دلار در بخش نفت و گاز ايران سرمايه گذاری کنند، مشمول تحريم های آمريکا می شوند.


اما از زمان تصويب اين قانون، شرکت های بزرگ بين المللی مانند رويال داچ شل، توتال، انی ايتاليا و اينيکس ژاپن بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار در بخش انرژی ايران سرمايه گذاری کرده اند.


قانون سال ۱۹۹۹به رييس جمهوری آمريکا «حق ناديده گرفتن» اين قانون را می داد و تاکنون نيز با استفاده از اين حق اين شرکت ها از تحريم آمريکا مصون مانده اند.


ولی در صورتی که مصوبه روز سه شنبه مجلس نمايندگان قانون شود، کليه شرکت هایی که بيش از ۲۰ ميليون دلار در بخش انرژی ايران سرمايه گذاری کنند مشمول تحريم آمريکا می شوند.


XS
SM
MD
LG