لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

مک کین و کلینتون، پیشتاز در نظر سنجی ها


طبق آخرین نظر سنجی ها، جان مک کين از حزب جمهوریخواه، و هیلاری کلینتون از حزب دمکرات، از رقیبان خود در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا، پیشی گرفته اند.
طبق آخرین نظر سنجی ها، جان مک کين از حزب جمهوریخواه، و هیلاری کلینتون از حزب دمکرات، از رقیبان خود در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا، پیشی گرفته اند.

طبق آخرین نظر سنجی ها، جان مک کين از حزب جمهوریخواه، و هیلاری کلینتون از حزب دمکرات، از رقیبان خود در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا، پیشی گرفته اند.


طبق این نظر سنجی ها، که روز دوشنبه،۱۴ ژانويه، منتشر شد جان مک کين از رقيبان جمهوريخواه خود در انتخابات مقدماتی رياست جمهوری آمريکا در ايالات ميشيگان پيش افتاده است.


این نظر سنجی مشترک توسط رويترز/ سی-اسپن/ زاگبی، انجام شده است و بر اساس آن، جان مک کين سناتور جمهوريخواه از ايالت آريزونا ۲۷ درصد آراء را در اين نظر سنجی از آن خود کرده است.


نزديک ترين رقيب جمهوريخواه وی، ميت رامنی، فرماندار سابق ماساچوست، ۲۴ درصد آرا به خود اختصاص داده است.


مک کين در انتخابات مقدماتی رياست جمهوری آمريکا در سال ۲۰۰۰ در ميشيگان به پيروزی دست يافت، ولی در پايان اين انتخابات در مقابل جرج بوش شکست خورد.


آقای بوش در آن سال برای اولين بار به مقام رياست جمهوری آمريکا انتخاب شد.


ميت رامنی اميدوار است با پيروزی در انتخابات روز سه شنبه اميد خود را برای راهيابی به کاخ سفيد زنده نگه دارد.


آقای رامنی در دو ايالت آيووا و نيو همشاير به رغم هزینه بسیار زیاد برای تبليغات خود فقط به مقام دوم دست يافت.


جان مک کين که در نيوهمشاير به پيروزی دست يافته، اميدوار است اين بار نيز با جذب آرايی فراتر از چارچوب جمهوريخواهان يعنی دمکرات ها و افرادی که خود را «مستقل» از اين دو حزب می دانند به پيروزی دست يابد.


وضعیت اقتصادی و جنگ در عراق مهمترین نگرانی رای دهندگان جمهوریخواه در ایالت میشیگان محسوب می شود.

مايک هوکابی، فرمانده سابق آرکانزاس که در ايالت آيووا به پيروزی دست يافت، در اين نظر سنجی با کسب ۱۵ درصد آرا در مکان سوم ايستاده است.


پس از اين سه نفر، ران پل، نماينده تگزاس در مجلس نمايندگان با هشت درصد آراء، رودی جوليانی، شهردار سابق نيويورک با شش درصد و فرد تامپسون، سناتور سابق ایالت تنسی با پنج درصد آرا قرار دارند.


وضعیت اقتصادی و جنگ در عراق مهم ترین نگرانی رای دهندگان جمهوریخواه در میشیگان محسوب می شود.


حدود ۴۷ درصد از رای دهندگان جمهوريخواه در ميشيگان، وضعيت اقتصادی را مهم ترين موضوع در برنامه کانديداها می دانند.


۱۸درصد دیگر از رای دهندگان جمهوريخواه، جنگ عراق را مهم ترين مسئله دانسته اند.


آقای مک کين که خود در زمان جنگ ويتنام اسیر جنگی بوده و از هواداران استراتژی جرج بوش برای افزايش نيرو در عراق به شمار می رود، محبوب ترين کانديدای اين دسته از رای دهندگان است.


نيمی از کسانی که گفته اند به مک کين و يا رامنی رای خواهند داد، می گويند که امکان دارد نظرشان را تغيير دهند.


انتخابات میشیگان تاثیری بر رقابت حزب دمکرات نخواهد داشت.


شاخه حزب دمکرات در ایالت میشیگان بر خلاف نظر حزب دمکرات آمریکا که در سطح ملی تصمیم می گیرد، روز انتخابات را تغییر داده است.


این امر موجب شد که حزب دمکرات، نماینده این ایالت را از تصمیم گیری نهایی برای انتخاب کاندیدای اصلی دمکرات ها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در کنگره ملی حزب حذف کند.


رويترز گزارش می دهد که باراک اوباما و جان ادواردز نام خود را از ليست کانديداها حذف کرده اند و هيلاری کلينتون تنها کانديدای مهم اين انتخابات در ميان دمکرات ها در ایالت میشیگان به شمار می آيد که نامش همچنان در لیست قرار دارد.


مک کین و کلینتون در صدر یک نظر سنجی دیگر


نظر سنجی ديگری که در سطح آمريکا توسط شبکه خبری سی بی اس و نيويورک تايمز انجام شده، نشان می دهد که جان مک کين با کسب ۳۳ درصد آرا محبوب ترين کانديدای جمهوريخواهان است و نزديک ترين رقيب وی مايک هوکابی فقط ۱۸ درصد آرا را از آن خود کرده است.


رودی جوليانی که پيشتر اميد شماره يک جمهوريخواهان محسوب می شد، فقط ۱۲ درصد آرا را از آن خود کرده است.


طبق همين نظر سنجی، خانم کلينتون با کسب ۴۲ درصد آرا از باراک اوباما که ۲۷ درصد آرا از آن خود کرده، پيشی گرفته است.


با وجود اين، نظر سنجی مشترک ای بی سی و واشينگتن پست نشان می دهد که اختلاف اين دو نفر بسيار کم است.


طبق اين نظر سنجی، کلينتون ۴۲ درصد آراء و اوباما ۳۷ درصد آرا به خود اختصاص داده است.


طبق نظر سنجی سی بی اس و نيويورک تايمز، ۳۹ درصد از افرادی که در حال حاضر می گويند به کلينتون رای می دهند می گویند می توانند نظرشان را در آينده تغيير دهند. ۴۳ درصد از هواداران اوباما نيز چنين نظری دارند.


تیم مبارزاتی باراک اوباما به شدت از سخنان خانم کلینتون در مورد مارتین لوتر کینگ، رهبر مبارزات سیاهپوستان برای تصویب قانون حقوق مدنی در دهه ۶۰ ميلادی انتقاد کرد.

با اين همه، پس از انتخابات نيوهمشاير اعتبار نظر سنجی ها تا حدودی زير سوال رفته است.


در حالی که نظر سنجی ها تا پيش از روز سه شنبه از شانس بيشتر سناتور اوباما در ايالت نيوهمشاير حکايت می کردند، سناتور کلينتون توانست بيشترين آرا را به خود اختصاص دهد.


اکثر نظر سنجی ها پيروزی اوباما را با اختلاف ده تا ۱۳ درصد نسبت به کلينتون پيش بينی می کردند، ولی در پايان کلينتون با اختلاف سه درصد پيروز شد.


ناظران می گويند طی بيست و چهار ساعت تحولی اساسی در روند انتخابات نيو همشاير رخ داد و در آخرين لحظات شرايط به نفع سناتور کلينتون تغيير کرد.


انتقاد از سخنان کلینتون درباره لوتر کینگ


در همین حال و به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تیم مبارزاتی باراک اوباما به شدت از سخنان خانم کلینتون در مورد مارتین لوتر کینگ، رهبر مبارزات سیاهپوستان برای تصویب قانون حقوق مدنی در دهه ۶۰ ميلادی انتقاد کرد.


خانم کلینتون گفته بود که «رویای لوتر کینگ برای برابری نژادی در آمریکا زمانی به واقعیت پیوست که لیندون جانسون، رییس جمهوری وقت این کشور لایحه حقوق مدنی ۱۹۶۴را امضاء کرد.»


تیم مبارزاتی اوباما، خانم کلینتون را متهم کردند که می خواهد نقش لوتر کینگ را کم اهمیت جلوه دهد.


هیلاری کلینتون چنین اتهامی را رد کرده و گفته که «تیم مبارزاتی اوباما با منحرف کردن سخنان وی می خواهد امتیاز سیاسی کسب کند.»


XS
SM
MD
LG