لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۵

آمريکا ۷۰۰ ميليون دلار به تانزانيا کمک می کند


جرج بوش رییس جمهوری آمریکا. عکس از ( EPA).
جرج بوش رییس جمهوری آمریکا. عکس از ( EPA).

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز يکشنبه در پایتخت تانزانيا، تفاهم نامه پنج ساله ای برای ارائه کمکی ۶۹۸ ميليون دلاری به این کشور امضاء کرد.


به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، جرج بوش در اين سفر شش روزه به قاره آفريقا می خواهد نشان دهد که تا چه حد برای آمريکا مبارزه با فقر، مالاريا و ايدز اهميت دارد.


آمريکا اعلام کرده است که کمک ۶۹۸ ميليون دلاری برای ساختن جاده، توليد برق و فراهم کردن آب آشاميدنی برای مردم تانزانيا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


اين کمک بخشی از برنامه هزاره واشينگتن است و به کشورهايی عرضه می شود که به سوی دمکراسی و اقتصاد سالم پيش می روند.


در خارج از فرودگاه دارالسلام، پايتخت تانزانيا، جمعيت زيادی به استقبال رييس جمهوری امريکا آمده و بر روی پلاکاردهايی نوشته بوند: «متشکريم».


جرج بوش قرار است که در تانزانيا در ميز گردی در مورد برنامه «طرح اضطراری امداد ايدز»، که از سوی آمريکا پشتيبانی می شود، شرکت کند.


آمريکا اعلام کرده است که کمک ۶۹۸ ميليون دلاری برای ساختن جاده، توليد برق و فراهم کردن آب آشاميدنی برای مردم تانزانيا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رییس جمهوری آمریکا گفته است که واشینگتن در پنج سال آینده بودجه ای ۳۰ ميليارد دلاری برای پيشبرد اين برنامه اختصاص خواهد داد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، جرج بوش و رييس جمهوری تانزانيا، همچنين در مورد بحران دارفور در سودان و مشکلات جامعه زيمبابوه که تحت رهبری رابرت موگابه است، گفت و گو کردند.


جرج بوش گفت: «شکی نیست که مردم زيمبابوه شايسته دولتی هستند که مبانی ابتدايی حقوق بشر را رعايت کند و انتخاباتی آزاد برگزار کند.»


رييس جمهوری آمريکا افزود که ما مدت زمان طولانی است که از نظر ديپلماتيک در آفريقا فعال هستيم.


جرج بوش در پاسخ به يک خبرنگار تانزانيايی که از وی پرسيده بود چرا اين همه وقت طول کشيد تا وی به تانزانيا بيايد، با شوخی گفت: «من بهانه زيادی ندارم مگر اين که بگويم آدم خيلی گرفتاری هستم.»


جرج بوش سفرهای آفريقايی خود را روز شنبه از بنين آغاز کرد و پس از تانزانيا، به رواندا، غنا و ليبريا نيز خواهد رفت. وی برای اولين بار در سال ۲۰۰۳ به آفريقا سفر کرد.


رییس جمهوری آمریکا در بنين گفت که وی تصميم گرفته سفر خود را از اين کشور آغاز کند چرا که رهبران اين کشور تلاش زيادی برای مبارزه با رشوه خواری انجام داده اند و مراقبند تا کمک های مالی آمريکا به هدر نرود.


در اين سفر شش روزه، لورا بوش، همسر رييس جمهوری آمريکا نیز وی را همراهی می کند.


XS
SM
MD
LG