لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

پیروزی هیلاری کلينتون در انتخابات مقدماتی ويرجينيای غربی


پیش بینی ها از پیروزی قاطع هیلاری کلینتون در انتخابات ویرجینیای غربی حکایت دارد.
(عکس از EPA )
پیش بینی ها از پیروزی قاطع هیلاری کلینتون در انتخابات ویرجینیای غربی حکایت دارد. (عکس از EPA )

نتايج اوليه شمارش آرا در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در ايالت ویرجینیای غربی آمريکا بيانگر پيروزی قاطع هیلاری کلینتون در برابر باراک اوباما است.


اين در حالی است که برخی از تحليگران می گويند اين پيروزی تاثير زيادی بر سرنوشت رقابت های مقدماتی حزب دمکرات نخواهد داشت.


انتخابات مقدماتی در ايالت ويرجينيای غربی صبح روز سه شنبه آغاز شد و ساعاتی پس از اتمام انتخابات رسانه ها از پیروزی خانم کلینتون خبر دادند. سناتور هيلاری کلينتون در ايالت ويرجينيای غربی حضور چشم گيری داشته است و پيش بينی ها حاکی از ان است که وی با اختلافی ۴۰ درصدی به پيروزی خواهد رسيد.


ستادهای انتخاباتی سناتور اوباما در ايالت ويرجينيای غربی فعاليت چندانی نداشتند و به نظر می رسد که وی از پيش شکست در اين ايالت را پذيرفته بود. آقای اوباما فقط يکبار آن هم به برای مدت کوتاهی به ويرجينيای غربی سفر کرده بود.


ترکیب جمعیتی در ایالت ویرجینیا غربی یکی از دلایل اصلی پیروزی سناتور کلینتون بود.در ویرجینیای غربی کارگران سفيد پوست حامی خانم کلينتون نقش اساسی در پيروزی وی در اين ايالت داشته اند.


ايالت ویرجینیای غربی ۲۸ کرسی نمايندگی در کنگره ملی حزب دموکرات دارد.


در همین حال، بر اساس قوانين انتخاباتی حزب دموکرات، در حالی که سناتور اوباما در انتخابات ويرجينيای غربی شکست خورده است ولی با اين حال تعدادی از ۲۸ کرسی نمايندگی اين ايالت را به دست خواهد آورد.


سناتور اوباما هفته گذشته در ايالت کارولينای شمالی با اختلاف ۱۴ درصد آراء به پيروزی رسيد و با اختلاف ناچيزی در اينديانا شکست خورد. آقای اوباما از انتخابات هفته گذشته تاکنون ۳۰ «سوپر نماينده» به دست آورده، اين در حالی است که خانم کلينتون در همين مدت دو «سوپر نماينده» به خود اختصاص داده است.


سوپر نمايندگان، ۸۰۰ نفر از رهبران و مقام های منتخب حزب دموکرات هستند که در کنگره ملی حزب دموکرات در ماه اوت حق رای دارند و می توانند به هرکدام از اين دو کانديدا رای بدهند.


سناتور اوباما تا پيش از روز سه شنبه توانسته بود يک هزار و ۸۷۵ کرسی نمايندگی را به دست آورد، اين در حالی است که سناتور کلينتون تا کنون يک هزار و ۶۹۷ کرسی نمايندگی را به خود اختصاص داده است.

کانديدای منتخب حزب دموکرات در انتخابات رياست جمهوری آمريکا می بايست از طريق رقابت های انتخاباتی در ايالت های مختلف ۲۰۲۵ کرسی نمايندگی را به دست بياورد، ولی از آنجا که سناتور کلينتون و سناتور اوباما هيچ کدام قادر نيستند به اين رقم دست يابند، نقش سوپر نماينده ها در کنگره ملی حزب دموکرات سرنوشت ساز شده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سناتور اوباما تا پيش از روز سه شنبه توانسته بود يک هزار و ۸۷۵ کرسی نمايندگی را به دست آورد، اين در حالی است که سناتور کلينتون تا کنون يک هزار و ۶۹۷ کرسی نمايندگی را به دست آورده است.


آقای اوباما برای به دست آوردن کانديداتوری حزب دموکرات در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۸، حداقل به کسب ۱۵۰ کرسی نمايندگی دیگر در شش رقابت باقی مانده نياز دارد. کنگره ملی حزب دموکرات در ماه اوت در شهر «دنور» برگزار خواهد شد.


مهم ترين شانس خانم کلينتون برای متوقف کردن آقای اوباما در جريان برگزاری نشست کميته ملی حزب دموکرات در سی یکم ماه مه خواهد بود. اين کميته در این نشست به درخواست شمارش آراء ايالت های فلوريدا و ميشيگان رسيدگی خواهد کرد.


به دليل اين که مقام های دو ايالت ميشيگان و فلوريدا قوانين حزب دموکرات را ناديده گرفته و انتخابات را در این دو ايالت زودتر از موعد مقرر برگزار کردند، کميته ملی حزب دموکرات نتيجه انتخابات اين دو ايالت را باطل اعلام کرد.


اگر کميته ملی حزب دموکرات اين دو انتخابات را تاييد و کرسی های نمايندگی اين دو ايالت را بپذيرد آنگاه سناتور کلينتون با احتساب کرسی های نمايندگی اين دو ايالت، به رقم دو هزار و ۲۰۹ کرسی نمايندگی خواهد رسيد که در اين صورت رقيب خود را پشت سر گذاشته است.


اما تا سی یکم ماه مه و در صورت پيروزی قاطع خانم کلينتون در دو انتخابات مقدماتی ويرجينيای غربی و کنتاکی وی همچنان ۱۰۰ کرسی نمايندگی کمتر از آقای اوباما خواهد داشت.


تا پيش از روز سه شنبه در ايالت ويرجينيای غربی بيش از ۷۰ هزار نفر رای خود را به صندوق ها ريخته بودند، که به گزارش رسانه ها اين رقم رکوردی در رقابت های مقدماتی حزب دموکرات در ايالت ويرجينيای غربی محسوب شده است.


سناتور کلينتون اميدوار است با پيروزی با اختلاف زياد در دو ايالت ويرجينيای غربی و کنتاکی اين بحث را مطرح کنند که سناتور اوباما در ميان پايگاه اصلی حزب دموکرات يعنی کارگران محبوبيت چندانی ندارد و همين ضعف می تواند به کانديدای حزب در انتخابات رياست جمهوری آسیب برساند.


XS
SM
MD
LG