لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

اوباما خطاب به مخالفان کنترل اسلحه: به وجدان خود رجوع کنيد


باراک اوباما طی اولين سخنرانی رسمی خود در دوره دوم رياست جمهوری گفت که با جديت تمام اقدامات و مقررات جديدی را برای مقابله با خشونت محصول اسلحه به اجرا خواهد گذاشت. وی از مخالفان کنترل اسلحه در آمريکا خواست تا به گفته وی به وجدان خود رجوع کنند.

به نوشته ياهو نيوز، رييس جمهور آمريکا افزود که در مجالس قانونگذاری آن کشور با مقاومت نمايندگان طرفدار آزادی اسلحه روبرو خواهد شد ولی هشدار داد که در صورت لزوم از اختيارات ويژه رياست جمهوری استفاده خواهد کرد.

باراک اوباما روز يکشنبه طی يک مراسم رسمی برای آغاز دور دوم رياست جمهوری خود سوگند ياد خواهد کرد.

وی در سخنرانی روز دوشنبه که پايان دور اول و آغاز دور دوم رياست جمهوری وی تلقی می شود، به جمهوری خواهان در مورد مخالفت آن حزب با افزايش سقف استقراض دولتی و تلاش آنها برای کاستن از بودجه هشدار داد و گفت « ما ملتی نيستيم که هر کسی بتواند ما را به بازی بگيرد.»

وی همچنين از اعضای جديد کابينه خود ، وزرای دفاع ، خارجه و خزانه داری و رييس جديد سازمان سيا، در مقابل انتقادات هفته های اخير دفاع کرده و از مردم آمريکا خواست که در قضاوت دراين موارد عجله نکنند. وی گفت :« تا زمانيکه نديده ايد که کابينه و تيم من در کل چگونه عمل می کند نبايد قضاوت کرد که گويا ما به عقب بازگشته ايم.»

اشاره وی به انتقاداتی است که می گويند اعضای جديد کابينه وی همه سياستمداران سفيد پوست ، مسن و نمادی از دوره های گذشته مديريت کشور هستند.

باراک اوباما در تشريح موضع خود در مورد کنترل اسلحه گفت که روی سياست بازی تمرکز نخواهد کرد بلکه هدف وی تمرکز روی واقعيات ، نيازها و اقداماتی است که می توانند جنبه عملی پيدا کنند. وی تاکيد کرد که هدف نهايی ايجاد فضای امن تری برای فرزندان تمام آمريکايی هاست. او افزود که ممکن است کنگره با پيشنهادات وی موافقت نکند در آن صورت شايد ضروری باشد که خود رييس جمهور اقدام لازم را انجام دهد.

از شواهد چنين برمی آيد که باراک اوباما برای تصويب طرحهای مربوط به استقراض در کنگره آمريکا هنوز هم با مخالفت جدی جمهوری خواهان روبرو است. رهبران فراکسيون حزب جمهوری خواه در مجالس قانونگذاری آمريکا همزمان با سخنرانی رييس جمهور در بيانيه ای اعلام کردند که اختلافات بين دو طرف برجای خود باقی است و هنوز هم يکی از شروط آنها کاستن قابل ملاحظه از هزينه های دولتی است.

باراک اوباما در بخش پايانی سخنرانی خود گفت:« اقتصاد ما در حال رشد است و فعاليت های اقتصادی اکنون فرصت های شغلی بيشتری ايجاد می کنند. بنابراين ما در آغاز يک سال خوب قرار داريم فقط بايد تصميمات درستی بگيريم و نگذاريم که سياست بازيهای واشنگتن مانع حرکت ما شود»
XS
SM
MD
LG