لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۷

اولمرت: ایران قدرتی بزرگ و تهدیدی جدی است


نخست وزير اسرائيل می گوید که اسرائيل برای برقراری يک صلح پايدار با همسايگانش بايد از بسياری از مناطق عقب نشینی کند. (عکس: EPA)
نخست وزير اسرائيل می گوید که اسرائيل برای برقراری يک صلح پايدار با همسايگانش بايد از بسياری از مناطق عقب نشینی کند. (عکس: EPA)

اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، در مصاحبه ای با يک روزنامه چاپ اين کشور، «ايران را قدرتی بزرگ و تهديدی جدی برای جهان دانست.»


آقای اولمرت در گفت و گو با روزنامه « يديعوت آخرونوت » به مناسبت سال جديد يهودی گفت: اسرائيل به تنهايی نمی تواند از بلندپروازی های اتمی ايران جلوگيری کند، ولی جامعه بين المللی می تواند چنين کاری را انجام دهد.


روزنامه «يديعوت آخرونوت» که اين مصاحبه را روز دوشنبه به چاپ رسانده است، از قول اهود اولمرت می نويسد: این گفته رهبران و تحليلگران اسرائيلی که می گويند اگر آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا و آلمان نمی دانند چگونه با ايرانی ها مقابله کنند، ولی ما اسرائيلی ها می دانيم، نشان می دهد که اسرائيل قدرت خود را بیش از آنچه که هست، قلمداد می کند.


آقای اولمرت خطاب به اين رهبران و تحليلگران می گويد: «آقايان، بيائيم و يک مقدار فروتن باشيم. ما آنچه را که می توانيم، انجام خواهيم داد. ما در چارچوب توانایی های واقعی خود عمل می کنيم؛ يعنی در چارچوب سيستم بين المللی عمل می کنيم.»


  • «این گفته رهبران و تحليلگران اسرائيلی که می گويند اگر آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا و آلمان نمی دانند چگونه با ايرانی ها مقابله کنند، ولی ما اسرائيلی ها می دانيم، نشان می دهد که اسرائيل قدرت خود را بیش از آنچه که هست قلمداد می کند.»
اهود اولمرت

وی افزود: در اين سيستم، ما رهبری را بر عهده نداريم.


اسرائيل، آمريکا و بسياری از کشورهای جهان، ايران را متهم می کنند که در پی ساخت بمب اتمی است، ولی تهران همواره اين اتهام را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را توليد برق می خواند.


آمريکا و اسرائيل بارها اعلام کرده اند که خواستار حل بحران هسته ای ايران از طريق ديپلماتيک هستند، ولی می گويند گزينه نظامی همچنان بر روی ميز است.


اسرائيل بارها اعلام کرده است که اگر ايران به سلاح هسته ای دست يابد، می تواند موجوديت اين کشور را به خطر بيندازد. محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران نیز اعلام کرده است که اسرائيل بايد از نقشه جهان محو شود.


آقای اولمرت در مصاحبه خود همچنين گفت که اسرائيل برای برقراری يک صلح پايدار با همسايگانش بايد از بسياری از مناطق کرانه باختری، مانند بيت المقدس (اورشليم) شرقی عقب نشينی کند.


نخست وزیر اسرائیل افزود که مذاکرات با سوريه از فوريه سال جاری ميلادی به طور مخفی آغاز شد و اين کشور بايد بلندی های جولان را به سوريه بازگرداند.


وی گفت: در ازای اين کار، دمشق بايد روابط خود را با ايران، حزب الله لبنان و حماس قطع کند.


آقای اولمرت که با اتهام فساد مالی روبه رو است، در اواسط ماه سپتامبر استعفای خود را به شيمون پرز، رييس جمهوری اين کشور، تسلیم کرد ولی تا زمان روی کار آمدن دولت جدید به فعالیت خود ادامه می دهد.


XS
SM
MD
LG