لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

اسرائیل: ایران حق ندارد به دیگران درس اخلاق بدهد


ايران به سخنان يکی از وزيران اسرائيلی، که ربودن و تحويل محمود احمدی نژاد به دادگاه لاهه را يکی از راه های مبارزه با دولت ايران دانسته بود، اعتراض کرده است. (عکس: AFP)
ايران به سخنان يکی از وزيران اسرائيلی، که ربودن و تحويل محمود احمدی نژاد به دادگاه لاهه را يکی از راه های مبارزه با دولت ايران دانسته بود، اعتراض کرده است. (عکس: AFP)

نماينده دولت اسرائيل در سازمان ملل در واکنش به نامه اعتراضی نماينده ايران به اظهارات يکی از وزيران اسرائيلی گفت: ايران که رييس جمهور آن بارها خواستار محو اسرائيل شده است، صلاحيت ندارد به ديگران درس اخلاق بدهد.


محمد خزایی، نماينده ايران در سازمان ملل متحد، روز سه شنبه در نامه ای به بن گی مون، دبيرکل اين سازمان، عليه سخنان رافی ايتان، وزير امور بازنشستگان اسرائيل، اعتراض کرد.


آقای ايتان چند روز پيش گفته بود که يکی از راه های مبارزه با دولت ايران، ربودن و تحويل محمود احمدی نژاد به دادگاه لاهه است.


محمد خزایی در نامه خود نوشت: «اين تهديدهای خطرناک مقامات اسرائيلی، نه تنها ناقض قوانين بين المللی و در تضاد آشکار با منشور سازمان ملل متحد، بلکه مغاير با تمام موازين و ارزش های جهان متمدن است.»


گابريلا شالف، نماينده اسرائيل در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه در بيانيه ای در واکنش به اين نامه گفت: «واقعا مضحک است که دولت ايران می خواهد به اسرائيل درس اخلاق بدهد.»



وی افزود: «رييس جمهوری ايران منکر وقوع هالوکاست است و بارها خواستار محو کشور اسرائيل شده و دولت ايران هم با ادامه برنامه های هسته ای خود منطقه و جهان را به مخاطره انداخته است.»


خانم شالف در بيانيه خود گفت: «دولت ايران به همين خاطر از سوی سازمان ملل متحد مورد تحريم قرار گرفته است و علاوه بر اين، ايران به طور آشکار از گروه های مسلح تروريستی حمايت می کند.»


  • «رييس جمهوری ايران منکر وقوع هالوکاست است و بارها خواستار محو کشور اسرائيل شده و دولت ايران هم با ادامه برنامه های هسته ای خود منطقه و جهان را به مخاطره انداخته است.»
نماینده اسرائیل در سازمان ملل

تل آویو در مورد محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، به خاطر نظراتش در مورد محو اسرائيل از صحنه روزگار حساسيت ويژه ای دارد و سياست او در پيشبرد برنامه های هسته ای ايران را «گستاخانه» و تهديدی برای امنيت اسرائيل می داند.


دولت ايران بارها تاکيد کرده است که برنامه های هسته ای اين کشور اهداف صلح آميز دارد و تهديدی برای کشورهای منطقه نيست.


تهران در مقابل اسرائيل را متهم می کند که بدون تعهد به هيچ يک از پيمان های بين المللی، تسليحات هسته ای توليد کرده است و اکنون با سوء استفاده از فعاليت های هسته ای در ايران قصد دارد امنيت اين کشور را به مخاطره بيندازد.


نماينده اسرائيل در سازمان ملل متحد از شورای امنيت خواست که فشار فعالانه بر حکومت ايران در مورد بحران هسته ای را ادامه دهد و از تشديد خطر تهران برای اسرائيل و جهان پيشگيری کند.


محمد خزایی، نماينده ايران در سازمان ملل متحد، در نامه اعتراضی به دبير کل سازمان متحد، به سخنان روز سه شنبه رافی ايتان استناد کرد که گفته بود، ربودن يا بازداشت محمود احمدی نژاد، يک گزينه قابل قبول در مبارزه با خطر ايران است.


در نامه نماينده ايران به سخنان روز سوم سپتامبر اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، نيز اشاره شده است که تهديد کرده بود اين کشور ممکن است عليه ايران از قدرت نظامی استفاده کند.


آقای خزایی در نامه خود يادآور شد: با وجودی که جمهوری اسلامی ايران هيچگاه ملل ديگر را تهديد نکرده است، ولی آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه حمله احتمالی عليه ايران و ملت اين کشور را دارد.


وی در نامه خود به دبيرکل سازمان ملل خواستار واکنش صريح و قاطع شورای امنيت به سخنان مقام های اسرائيلی شده و گفته است ضعف اين شورا در واکنش به اقدامات قبلی اسرائيل باعث شده است که دولت اين کشور گستاخانه تر عمل کند.


XS
SM
MD
LG