لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

پرز: مناقشه اتمی ايران از طريق سياسی قابل حل است


شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، می گوید مناقشه هسته ای ایران راه حل نظامی ندارد.
(عکس از EPA )
شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، می گوید مناقشه هسته ای ایران راه حل نظامی ندارد. (عکس از EPA )

شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، روز جمعه گفت: حل مناقشه هسته ای ايران بيشتر از اقدام نظامی، نيازمند رويکرد سياسی و اقتصادی است.


اين در حالی است که نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، روز پنجشنبه در جريان ديدار خود از سوريه، نسبت به حمله احتمالی اسرائيل به ايران هشدار داده بود.


آقای پرز که در ايتاليا به سر می برد، گفت:«من فکر می کنم، اين مسئله [مناقشه هسته ای ايران] نه از طريق نظامی، بلکه سياسی و اقتصادی قابل حل است».


شيمون پرز استفاده از گزينه نظامی برای حل مناقشه هسته ای ايران را «يک اشتباه» توصيف کرد.


در حالی که رییس جمهوری اسرائیل می گوید بحران هسته ای راه حل نظامی ندارد، رييس جمهوری فرانسه در دمشق گفته بود: ايران با ادامه تلاش هايش برای رسيدن به جنگ افزار هسته ای وارد يک «قمار خطرناک» می شود زيرا با اين کار خود را در معرض خطر حمله اسرائيل قرار می دهد.


آقای سارکوزی افزوده بود: « يک روز بيدار خواهيم شد و خواهيم شنيد که اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران حمله کرده است، فارغ از اينکه چه کسی در اسرائيل نخست وزير است يا صحنه سياست اسرائيل چگونه است.»


آقای سارکوزی اضافه کرده بود: «به راستی در آن لحظه که با اين واقعيت روبرو شويم، چکار خواهيم کرد؟»


رييس جمهوری فرانسه می گويد: « اين امر مهم نيست که حمله احتمالی به ايران اقدامی خردمندانه است يا مشروعيت دارد يا نه، در هر حال عواقبی فاجعه بار خواهد داشت و ما بايد از وقوع چنين فاجعه ای جلوگيری کنيم.»


نيکلا سارکوزی از زمان روی کار آمدن خود از منتقدان اصلی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران بوده است و گفته است که «بايد بپذيريم يا بمباران ايران يا بمب اتمی ايران.»


  • «من فکر می کنم، اين مسئله [مناقشه هسته ای ايران] نه از طريق نظامی، بلکه سياسی و اقتصادی قابل حل است».
شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل

اين در حالی است که وزرات امور خارجه ايران به اظهارات آقای سارکوزی واکنش نشان داده و تاکيد کرده است: دستيابی به سلاح هسته ای هيچ جايی در دکترين دفاعی این کشور ندارد.


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در بيانيه ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی ايران به همراه بسياری از کشورها خواهان خلع سلاح همه کشورهای دارای سلاح هسته ای و انهدام زرادخانه های آنان است.


اسرائيل، که به اعتقاد کشورهای خاورميانه دارای سلاح هسته ای است، بر اين بارو است که ايران تا سال ۲۰۱۰ به بمب اتمی دست می يابد. رهبران اين کشور، ايران مسلح به سلاح اتمی را تهديدی برای موجوديت اسرائيل می داند.


آمريکا و اسرائيل ايران را متهم به تلاش برای دستيابی به سلاح هسته ای در پوشش برنامه هسته ای برای توليد انرژی می کنند.


اما ايران اين اتهامات را رد می کند و هدف از برنامه هسته ای خود را مقاصد صلح آميز و توليد برق اعلام می کند.


شورای امنيت سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ تاکنون، سه قطعنامه عليه ايران تصويب کرده است. در اين قطعنامه ها از ايران خواسته شده است که غنی سازی اورانيوم را متوقف کرده و به سوالات بازرسان آژانس بين المللی انرژی هسته ای پاسخ دهد.


ايران اما غنی سازی اورانيوم را بر اساس قوانين بين المللی حق خود می داند و اعلام کرده است که حاضر به متوقف کردن اين فعاليت ها نيست.


غنی سازی اورانيوم کاربرد دوگانه در توليد سوخت نيروگاه های اتمی و همچنين توليد سلاح اتمی دارد و ايران هدف خود از غنی سازی را تامين سوخت نيروگاه بوشهر و نيروگاه هايی که ساخت آنها را در برنامه دارد عنوان کرده است.


XS
SM
MD
LG