لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۴

اسرائیل: در برابر ایران، از هیچ گزینه ای صرف نظر نمی کنیم


اهود باراک، نخست وزیر اسرائیل. (عکس از AFP)
اهود باراک، نخست وزیر اسرائیل. (عکس از AFP)

وزير دفاع اسرائيل ضمن تاکيد بر باز بودن راه حل دیپلماتیک در پرونده هسته ای ايران می گويد که در صورت شکست دیپلماسی، اسرائيل از«هیچ گزینه ای» چشم پوشی نمی کند.


اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، روز چهارشنبه ۱۳ شهريور ماه در جريان گفت وگوی با شبکه الجزيره در باره پرونده هسته ای ايران تصریح کرد: «هنوز زمان ديپلماسی و تحريم است، اما تحريم های موثر تر.»


او افزود: «ما همچنان می گوييم که از هيچ گزینه ای صرف نظر نمی کنيم، من به ديگران هم پيشنهاد می کنم که گزینه های ديگر را مد نظر داشته باشند. اما وقتی ما [از اين گزینه ها] می گوييم، در باره آن جدی هستيم.»


حدود سه ماه پيش از اين هم شائول موفاز، معاون نخست وزير اسرائيل و نامزد انتخابات نخست وزيری اسرائيل در اظهار نظری درباره پرونده هسته ای ايران گفته بود که جنگ با ايران «اجتناب ناپذير است».

اسرائيل، که به اعتقاد کشورهای خاورمیانه دارای سلاح هسته ای است، بر این بارو است که ايران تا سال ۲۰۱۰ به بمب اتمی دست می يابد. رهبران اين کشور، ايران مسلح به سلاح اتمی را تهديدی برای موجوديت اسرائيل می داند.


آمريکا و اسرائيل ايران را متهم به تلاش برای دستيابی به سلاح هسته ای در پوشش برنامه هسته ای برای تولید انرژی می کنند.


اما ايران اين اتهامات را رد می کند و هدف از برنامه هسته ای خود را مقاصد صلح آميز و توليد برق اعلام می کند.


شورای امنيت سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ تاکنون، سه قطعنامه عليه ايران تصويب کرده است. در اين قطعنامه ها از ايران خواسته شده است که غنی سازی اورانيوم را متوقف کرده و به سوالات بازرسان آژانس بين المللی انرژی هسته ای پاسخ دهد.


ايران اما غنی سازی اورانيوم را بر اساس قوانين بين المللی حق خود می داند و اعلام کرده است که حاضر به متوقف کردن این فعالیت ها نيست.


غنی سازی اورانيوم کاربرد دوگانه در توليد سوخت نيروگاه های اتمی و همچنين توليد سلاح اتمی دارد و ايران هدف خود از غنی سازی را تامين سوخت نيروگاه بوشهر و نيروگاه هايی که ساخت آنها را در برنامه دارد عنوان کرده است.


تازه ترين قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل عليه ايران، اسفند ماه گذشته تصويب شد. در اين قطعنامه از ايران خواسته شده بود که ظرف سه ماه غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


سرپيچی ايران از خواست اين قطعنامه، کشور های آمريکا، بريتانيا، روسيه، فرانسه، چين و آلمان موسوم به گروه کشورهای را برآن داشت تا با پيشنهاد يک بسته مشوق های سياسی و اقتصادی، ايران را مجاب به متوقف کردن توسعه غنی سازی و بازگشت به مذاکرات کنند.


اما به گفته خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، ايران تاکنون به اين بسته «پاسخ روشنی» نداده است.


از سوی ديگر ايران اعلام کرده است که همچنان در حال گسترش غنی سازی اورانيوم است. هشتم شهريور ماه عليرضا شيخ عطار، قائم مقام وزير امور خارجه ايران گفت: «هم اکنون چهار هزار سانتريفوژ در تاسيسات نطنز مشغول به فعاليت هستند و سه هزار دستگاه سانتريفوژ ديگر در حال نصب است.»


ماه جاری ميلادی موعد برگزاری نشست سالانه شورای حکام و مجمع عمومی آژانس بين المللی انرژی اتمی است و در تازه ترين تحول، اولی هاينونن معاون محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در تاريخ ۲۸ مرداد ماه به ايران سفر کرد.

مقامات ايران دلیل اين سفر را، روابط معمول ميان ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی عنوان کردند.


XS
SM
MD
LG