لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

«درخواست کمک اسرائیل برای حمله به ایران رد شد»


ها آرتص می گوید: اختلاف نظرها و تبادل پيام ها ميان اسرائيل و دولت بوش درمورد حمله احتمالی عليه ايران در آخرين سفر بوش به اسرائيل در ماه مه سال جاری پديدار شد.(عکس:AFP)
ها آرتص می گوید: اختلاف نظرها و تبادل پيام ها ميان اسرائيل و دولت بوش درمورد حمله احتمالی عليه ايران در آخرين سفر بوش به اسرائيل در ماه مه سال جاری پديدار شد.(عکس:AFP)

یک روزنامه اسرائیلی روز چهارشنبه اعلام کرد که ايالات متحده آمريکا تدابير نظامی اسرائيل را برای يک حمله احتمالی عليه پايگاه های هسته ای جمهوری اسلامی ايران را خنثی می کند.


به نوشته روزنامه ها آرتص، آمريکا همچنین درخواست اسرائيل را که توسط بلندپايه ترين مقام های اين کشور برای دريافت کمک امنيتی در آستانه يک حمله نظامی احتمالی عليه تاسيسات اتمی ايران مطرح شده، رد کرده و گفته است: «ما را غافلگيرنکنيد.»


این روزنامه در گزارش مشروحی به قلم «الوف بن»، روزنامه نگار با سابقه اسرائيلی می نويسد: «انتشار بيانيه های اخير مقامات پنتاگون در مورد عواقب يک حمله نظامی به ايران بدون دليل نبوده است.»


هاآرتص می افزاید: «آمريکا به اسرائيل نسبت به يک حمله نظامی احتمالی به ايران هشدارداده، و خواهان جلوگيری از وضعيتی شده که آمريکا غافلگير شود، و تاکيد کرده که اسرائيل بايد هر گام احتمالی خود را در اين زمينه با همراهی آمريکا انجام دهد زيرا منافع آمريکا در معرض خطر قرارخواهد گرفت، و به عنوان غرامت، دولت واشينگتن متعهد می شود که سيستم دفاعی اسرائيل را در برابر موشک های دور برد زمين به زمین تقويت کند.»


به نوشته این روزنامه اسرائیلی، «اسرائيل تاکيد کرده که اگر تلاش ها از مسيرهای ديپلماتيک برای جلوگيری از پيشرفت طرح های هسته ای ايران موفقيت آميز نباشد، اسرائيل حق خود را برای عمليات محفوظ می داند.»


  • «ارزيابی جاری مقام های سياسی و امنيتی اسرائيل اين است که جورج بوش ايران را مورد حمله قرار نخواهد داد و در ماه های پايانی از کارش بر راهکارهای سياسی تمرکز خواهد کرد، و مقام های سياسی اسرائيل نيز ترجيح می دهند که منتظر بمانند تا ببينند همه تلاش های سياسی نتيجه خواهد داد يا خير.»
روزنامه ها آرتص

اسراییل معتقد است که جمهوری اسلامی ایران قادر است تا سه آینده به سلاح اتمی دست یابد و از این رو از جامعه بین المللی خواسته است تا فشارهای خود را بر تهران برای توقف غنی سازی اورانیوم افزایش دهد.


غنی سازی اورانیوم که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد به عنوان گامی از سوی تهران برای ساخت بمب هسته ای ارزیابی شده است ولی تهران این ادعا را رد می کند.


انتظار کمک برای حمله


نویسنده ها آرتص در مقاله خود می گوید: «مقام های اسرائيل اميدوار بودند که جورج بوش، پيش از پايان دوران رياست جمهوری خود، دستور حمله به ايران را صادر کند. زيرا توانايی نظامی آمريکا برای انجام يک حمله موفقيت آميز بيشتر از توانایی اسرائيل است، و در صورتی که آمريکا به اين اقدام دست بزند، اسرائيل در مقابله خود با ايران و حاميان آن در منطقه (حزب الله و حماس که با ايران در ارتباط هستند) تنها نخواهد ماند.»


به نوشته این روزنامه، «نگرانی اسرائيل در اين است که حتی يک حمله موفقيت آميز اين کشور نيز، تنها موجب تاخيری چند ساله در طرح های هسته ای جمهوری اسلامی ايران شود ولی ايران در برابر، اين مشروعيت بين المللی را کسب می کند که برنامه های اتمی خود را شتاب بخشد و اسرائيل به عنوان يک مهاجم معرفی خواهد شد.»


اين روزنامه اسرائیلی می نویسد: «در آن صورت، ايران تلاش خواهد کرد با همه تدابير و امکاناتی که در اختيار دارد، واکنش نشان دهد، و حزب الله و حماس - و شايد هم بتواند سوريه - را با خود همسو کرده و با شلیک هزاران راکت و موشک، با بردهای مختلف، خاک اسرائيل را نشانه گيرد.»


وزارت دفاع اسرائیل و سفارت آمریکا در این کشور حاضر نشدند تا در باره مقاله روزنامه هاآرتص اظهار نظر کنند. ولی اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در گفت و گو با رادیوی این کشور به اختلافات جاری میان آمریکا و اسرائیل اشاره کرد.


وی گفت: «موضع آمریکا مشخص است، اینکه معتقد نیست در حال حاضر باید علیه ایران از ابزار نظامی استفاده کرد. موضوع ما هم معلوم است و آن این است که نباید استفاده از گزینه نظامی را از روی میز برداشت. وقتی ما چنین چیزی را می گوییم به آن باور داریم.»


وی خواستار تشدید فشارها و تحریم های بین المللی علیه برنامه هسته ای تهران شد و این برنامه را تهدیدی برای «نظم جهانی» دانست.



برنامه اتمی ایران و تلاش های سیاسی


به نوشته هاآرتص، «ارزيابی جاری مقام های سياسی و امنيتی اسرائيل اين است که جورج بوش ايران را مورد حمله قرار نخواهد داد و در ماه های پايانی از کارش بر راهکارهای سياسی تمرکز خواهد کرد، و مقام های سياسی اسرائيل نيز ترجيح می دهند که منتظر بمانند تا ببينند همه تلاش های سياسی نتيجه ای خواهد داد يا خير- اما در عين حال گزينه نظامی را همواره مد نظر دارند.»


اختلاف نظرها و تبادل پيام ها ميان اسرائيل و دولت بوش درمورد حمله احتمالی عليه ايران در آخرين سفر بوش به اسرائيل در ماه مه سال جاری پديدار شد.


وزارت دفاع اسرائیل و سفارت آمریکا در این کشور حاضر نشدند تا در باره مقاله روزنامه هاآرتص اظهار نظر کنند. ولی اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در گفت و گو با رادیوی این کشور به اختلافات جاری میان آمریکا و اسرائیل اشاره کرد.

به نوشته اين روزنامه چاپ اسرائيل، در آن سفر، بوش با اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل و اهود باراک، وزير دفاع اين کشور نشستی درباره تهديدات ناشی از ايران برگزار کرد.


«اولمرت و باراک درخواست اسرائيل را برای گرفتن فهرست جديدی از جنگ افزارهای لازم و معين،، به بوش ارائه کردند. اما در پی بازگشت بوش به واشینگتن، مقام های آمريکایی درخواست های اسرائيل را مورد بررسی قرارداده و نگرانی شان نسبت به اين امر که اسرائيل خود را برای حمله به ايران در ماه های آينده آماده می کند، تقويت شد. سپس آمريکا تصميم گرفت که پيام قاطعی برای جلوگيری از اين احتمال برای اسرائيل بفرستد. »


هاآرتص افزود: «در اين راستا بود که مايکل مک کانل، ریيس سازمان امنيت ملی آمريکا و دريا سالار مايکل مولن، ریيس ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا در ماه ژوئن از اسرائيل ديدار کرده و به این کشور گفتند که ايران هنوز از توانایی دستيابی به بمب اتم دور است، و حمله به ايران منافع آمريکا را به خطر می اندازد و آمريکا به اسرائيل اجازه نخواهد داد که بر فراز عراق برای حمله به ايران پرواز کند.»


هاآرتص افزود: پيام های محرمانه آمريکائيان همراه با انتشار يک سلسله افشاگری های عمدی «محرمانه با استناد به مقامات ارشد پنتاگون»، مقامات اسرائيل را به سوی اين ارزيابی سوق داده که آمريکا می خواهد هرگونه احتمال حمله به ايران را خنثی کند.


«اسرائيل اکنون انتظارمی کشد تا نتيجه دور جديد تلاش های سياسی برای برقراری تحريم های تازه عليه ايران را مشاهده کند، و نيز در انتظار نتيجه کوشش آمريکا برای گشايش دفتر مستقل حافظ منافع در تهران است، و اسرائيل اين اقدام آمريکا را تلاشی ديگر برای خنثی کردن يک حمله احتمالی به ايران تلقی می کند.»


هاآرتص در پایان نوشت: مقامات آمريکا به اسرائيل گفته اند که گشايش دفتر مستقل حافظ منافع آمريکا در ايران، «ديالوگ مستقيم با ملت ايران» را دنبال می کند و می تواند سران جمهوری اسلامی ايران را در تنگنا بگذارد زيرا هنگامی که صف های طولانی مردم ايران در برابر دفتر حافظ منافع برای دريافت ويزای رفتن به آمريکا تشکيل شود، اين امرضربه ای به حيثيت جمهوری اسلامی ايران خواهد بود.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG