لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

ایران خواستار تاسیس بورس جدید نفت شد


آقای احمدی نژاد می گوید که قیمت امروز نفت، مصنوعی است.(عکس: AFP)
آقای احمدی نژاد می گوید که قیمت امروز نفت، مصنوعی است.(عکس: AFP)

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، خواستار تاسيس بورس جديد نفت با همکاری اعضای اوپک شد.


آقای احمدی نژاد که روز سه شنبه در بيست و نهمين اجلاس شورای وزيران صندوق اوپک، در اصفهان سخن می گفت، کاهش ارزش دلار را مهم ترين مشکل امروز جهان دانست و پيشنهاد کرد که ترکيبی از ارزهای معتبر مبنای معاملات نفتی قرار گيرد.


ايران چهارمين صادرکننده نفت جهان است و بارها اعلام کرده است که کمبود نفت در بازار جهان وجود ندارد و کشورهای عضو اوپک نيازی به افزايش توليد نفت خود ندارند.


ايران افزايش بهای بی سابقه نفت جهان را ناشی از عواملی نظير بحران های ژئوپوليتيک و ضعف دلار دانسته است.


محمود احمدی نژاد در اين مورد بدون اشاره به حضور نظامی آمريکا در عراق گفت: «هزينه لشکرکشی های برخی از دولت های زياده طلب از طريق کاهش ارزش دلار و ماليات ها جبران می گردد.»


  • «کاهش ارزش برابری دلار و افزايش قيمت انرژی دو روی يک سکه هستند که از عوامل نابسامانی های اخير هستند.»
رییس جمهوری اسلامی ایران

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای احمدی نژاد افزود که کاهش ارزش برابری دلار و افزايش قيمت انرژی دو روی يک سکه هستند که از عوامل نابسامانی های اخير هستند.


آقای احمدی نژاد پيشتر اعلام کرده بود که «دلار کاغذ پاره ای بيش نيست.»


در همين حال محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، که ۲۴ ارديبهشت ماه در جريان يک کنفرانس خبری قيمت نفت را «کم و غير منصفانه» خوانده بود، ۱۵ خرداد ماه در جريان اجلاس فائو در رم، در يک مصاحبه تلويزيونی با انتقاد از افزايش قيمت نفت گفت: «قدرت های جهان قصد دارند قيمت نفت را تا ۲۰۰ دلار بالا ببرند.»


وی افزود: «اين قدرت ها با افزايش قيمت نفت در صدد کسب سود بيشتر، توجيه سرمايه گذاری در ديگر مناطق و فروش محصولات خود با قيمت بالاترهستند.»


آقای احمدی نژاد همچنين گفت: «در آمد کشورهای خريدار نفت از درآمد صادرکنندگان آن بيشتر است و قيمت امروز نفت مصنوعی است.»


روز سه شنبه قيمت نفت حدود ۱۴۰ دلار معامله شد که رکوردی تازه محسوب می شود.


در پايان ارديبهشت ماه گذشته، بانک گلدمن ساش آمريکا هم اعلام کرد که قيمت نفت تا دو سال آينده به شدت افزايش خواهد يافت و از مرز ۲۰۰ دلار خواهد گذشت.


در همین حال گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش از روز دوشنبه اقدامات خود را برای تحریم بانک ملی و صنعت نفت و گاز ایران آغاز خواهد کرد.


آغاز تحريم های جديد عليه بخش نفت و گاز و نظام بانکی ايران، دستاورد آخرين روز سفر جرج بوش، رییس جمهوری آمريکا به بریتانیا بود.


XS
SM
MD
LG