لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

پیروزی احزاب مخالف مشرف در انتخابات پارلمانی


هواداران نواز شریف در جشن و پایکوبی. (عکس: EPA)
هواداران نواز شریف در جشن و پایکوبی. (عکس: EPA)

احزاب مخالف پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، در انتخابات پارلمانی روز دوشنبه اين کشور، موفق شدند که کرسی های لازم برای ايجاد يک دولت جديد را بدست آورند.


چوهدری شجاعت حسين، رهبر حزب مسلم ليگ شاخه قائد اعظم، که هوادار مشرف است، روز سه شنبه به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: «ما نتايج انتخابات را با قلبی باز قبول می کنيم و در پارلمان جديد بر نيمکت اپوزيسيون خواهيم نشست.»


نتايج شمارش آراء تاکنون نشان می دهد که حزب مردم پاکستان که رهبر سابق آن خانم بی نظير بوتو در ۲۷ دسامبر در انفجار بمب کشته شد، از رقبای خود پيشی گرفته است.


حزب مسلم ليگ هوادار نواز شريف، نخست وزير سابق پاکستان، در فاصله نزديکی با حزب مردم پاکستان قرار دارد.


به گزارش شبکه تلويزيونی جيو، اين دو حزب تاکنون ۱۳۹ کرسی يعنی بيش از نيمی از کرسی های پارلمان ملی پاکستان را که ۲۷۹ نماینده دارد، به دست آورده اند.


حزب مسلم ليگ شاخه قائد اعظم با کسب ۳۳ کرسی در رده سوم قرار دارد.


دو حزب برتر مخالف پرویز مشرف به کمک و حمايت احزاب کوچکتر می توانند با در اختيار داشتن دو سوم آراء در پارلمان اين کشور آقای مشرف را استيضاح کنند.

دو حزب برتر مخالف پرویز مشرف به کمک و حمايت احزاب کوچکتر می توانند با در اختيار داشتن دو سوم آراء در پارلمان اين کشور آقای مشرف را استيضاح کنند.


اگر چه نتایج نهایی انتخابت عصر روز سه شنبه به وقت محلی اعلام می شود ولی تمامی گزارش ها حاکی از شکست هواداران رییس جمهوری در این انتخابات است.


پرویز مشرف در ماه های گذشته به دلیل اعلام وضعیت فوق العاده محدودیت آزادی رسانه ها و برکناری قضات دادگاه عالی پاکستان به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و محبوبیت خود را در میان مردم از دست داد.


نواز شريف بارها اعلام کرده است که خواهان برکناری مشرف و بازگرداندن قضات دادگاه عالی پاکستان است که مشرف برکنار کرده است.


صادق فاروق، سخنگوی آقای شريف روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که مشرف بايد برود.


وی همچنين افزود: «ولی اگر قضات دادگاه عالی پاکستان پس از از سرگيری وظايف خود انتخابات رياست جمهوری اکتبر سال گذشته را قبول کنند، اپوزيسيون رياست جمهوری مشرف را خواهد پذيرفت.»


آقای فاروق همچنين گفت: هدف ما اين است که پاکستان را دوباره بر مسير دمکراسی قرار دهيم.


پرويز مشرف در سال ۱۹۹۹ با کودتايی نظامی نواز شريف را از مقام خود سرنگون کرد.


برخی از صاحبنظران می گويند که اين انتخابات تاثير مستقيمی بر استراتژی آمريکا در منطقه و جنگ «عليه تروریسم» تاثير خواهد داشت چرا که نواز شريف که رابطه نزديکی با برخی از احزاب اسلام گرا دارد، خواستار گفت و گو با تندروهای اسلامی است .


وی همچنين از عمليات نظامی چند ماه گذشته عليه در شمال غربی پاکستان به دليل تاثير منفی آن بر زندگی غير نظاميان انتقاد کرده است.


XS
SM
MD
LG