لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

انتخابات پاکستان در سایه ترس از خشونت آغاز شد


۸۰ ميليون پاکستانی واجد شرایط برای رای دادن هستند (عکس:RFE/RL)
۸۰ ميليون پاکستانی واجد شرایط برای رای دادن هستند (عکس:RFE/RL)

در حالی که ترس از بروز خشونت های گسترده نگرانی ها را در پاکستان افزایش داده است رای گیری برای انتخابات حساس پارلمانی این کشور از صبح دوشنبه آغاز شد.


انتخابات پارلمان پاکستان قرار بود که روز هشتم ژانويه برگزار شود، اما پس از ترور بی نظير بوتو، نخست وزير سابق اين کشور و رهبر قدرتمندترين حزب مخالف در ۲۷ دسامبر، رای گيری به مدت بیش از یک ماه به تاخير افتاد.


گزارش ها حاکی است که در ساعات اوليه صبح، استقبال از اين انتخابات بسيار مهم که در تاريخ پاکستان بسيار پراهميت ارزیابی شده است، چندان با استقبال رای دهندگان روبرو نبوده و علت اصلی اين امر ترس از بمبگذاری های انتحاری و ديگر خشونت ها در مراکز رای گيری است.


روز رای گيری در پاکستان تعطيل عمومی اعلام شده و جاده ها و خيابان های اين کشور بسيار خلوت گزارش شده اند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ۴۶۰ هزار پليس و سرباز برای جلوگيری از خشونت به کار گرفته شده اند، این در حالی است که بروز خشونت در روزهای گذشته ادامه داشت.


روز شنبه بر اثر انفجار انتحاری در ميان طرفداران حزب بوتو در يک شهر شمال غربی پاکستان، ۴۷ نفر کشته شدند و سه نفر هم بر اثر شليک گلوله در لاهور در ساعات پايانی روز يکشنبه به قتل رسیدند.


يک نامزد از جناح نواز شريف، نخست وزير سابق پاکستان که از حزب مخالف رييس جمهوری فعلی است، نيز يکشنبه شب به قتل رسيد و افراد تندرو يک صندوق رای گيری را صبح روز دوشنبه در شاکاردارا منفجر کردند.


گمانه زنی حاکی است که حزب مردم خواهد توانست بيشترين کرسی از ۳۴۲ کرسی پارلمان را آن خود کند.

همچنين در اولين دقايق آغاز رای گيری بمبی در نزديکی صندوق رای گيری در عنايت کيلی که منطقه اسلامگراهای تندروست منفجر شد که بر پايه گزارش ها تلفاتی نداشته است.


از آغاز سال نوی ميلادی يعنی در کمتر از پنجاه روز، ۴۵۰ نفر بر اثر خشونت و هرج و مرج در پاکستان کشته شده اند.


پيش از آغاز رای گيری، نظامی ها با کشف چهار بمب در مراکز رای گيری شمال غربی و سه بمب در دره سوات، اقدام به خنثی کردن و انفجار بدون تلفات آنها کردند.


گزارش های ديگري حاکی است که در برخی مناطق از رای دادن زن ها جلوگيری شده و در برخی ديگر از حوزه ها، برگه های رای سفيد گم شده و يا به سرقت رفته است.


در لاهور در استان پنجاب که قلب سياسی پاکستان محسوب می شود و به طور معمول، برنده انتخابات در آنجا برنده کل کشور است، صف های طولانی برای رای دادن تشکيل نشده و غالب مردم فقير ترجيح داده اند که از سياست دور بمانند.


بسياری اين رای گيری را رای آری يا نه به ژنرال مشرف، رييس جمهوری فعلی پاکستان می دانند و ۸۰ ميليون پاکستانی که واجد شرایط برای رای دادن هستند، می توانند سرنوشت پارلمان را رقم بزنند.


ژنرال مشرف، رييس جمهوری پاکستان، به همراه خانواده اش در راولپندی بر سر صندوق رای حاضر شد و رای داد. سخنگوی وی اعلام کرد که ژنرال مشرف نتيجه انتخابات را در هر حال خواهد پذيرفت.


همسر بی نظير بوتو هم رای خود را به صندوق انداخت و گفت:« پيروزی حزب مردم قطعی است و ما سيستم کشور را پس از پيروزی تغيير خواهيم داد.»


به گمان کارشناسان، رای امروز به اعضای پارلمان در دو شاخه کشوری و استانی، می تواند باعث پايان دادن به هشت سال حکومت نظامی ژنرال مشرف و بازگشت حکومت عادی به پاکستان شود، اما پاکستان سابقه بدی در تقلب و خشونت در انتخابات دارد.


صدها خارجی از جمله يک تيم از سناتورهای آمريکايی و همچنين هزاران پاکستانی مامور نظارت بر انتخابات هستند و سعی دارند از تقلب جلوگیری کنند.


رای گيری های اوليه نشان داده بود که حزب مردم پاکستان به رهبری بوتو، پنجاه درصد، حزب نواز شريف ۲۲ درصد و حزب پرويز مشرف ۱۴ درصد آرا را در اختيار دارد.


گمانه زنی حاکی است که حزب مردم خواهد توانست بيشترين تعداد کرسی از ۳۴۲ کرسی پارلمان را آن خود کند.


XS
SM
MD
LG