لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۷

« پاکستان نقض تماميت ارضی خود را تحمل نمی کند»


آصف علی زرداری، رييس جمهوری پاکستان. (عکس: EPA)
آصف علی زرداری، رييس جمهوری پاکستان. (عکس: EPA)

رييس جمهوری پاکستان روز شنبه به نمايندگان پارلمان گفت که ملت پاکستان نقض تماميت ارضی اين کشور را، به نام مبارزه با تروريسم تحمل نمی کند.


آصف علی زرداری، رييس جمهوری تازه پاکستان، که روز شنبه برای نخستين بار در پارلمان این کشور سخنرانی کرد، گفت که اقدام های تروريستی و يا اعمال خشونت عليه کشورش را نخواهد پذيرفت.


وی از دولت پاکستان خواست در مقابل نيروهای خارجی محکم بايستد و اجازه ندهد تا آنها به خاک پاکستان دست درازی کنند.


به گزارش «آسوشيتدپرس»، سخنان رييس جمهوری پاکستان اشاره ای به حملات اخير نيروهای آمريکا در داخل خاک پاکستان بود.


آمريکا اعلام کرده است که هدف نيروهای اين کشور، شبه نظاميان القاعده و طالبان بودند که در منطقه شمال غربی پاکستان مستقر هستند و به نيروهای افغان و بين المللی در افغانستان حمله می کنند.


اين حملات موجب ناخشنودی و خشم بسياری از مردم پاکستان شده و آقای زرداری برای عدم اعتراض شديد در مورد اين حملات مورد انتقاد قرار گرفته است.


رييس جمهوری پاکستان در حالی این سخنان را بیان می کند که قرار است در چند روز آينده، در راس هيئتی به آمريکا سفر کند تا با جرج بوش، رييس جمهور، و برخی از مقام های ديگر این کشور مذاکره و گفت و گو کند.


آصف علی زرداری از دولت پاکستان خواست در مقابل نيروهای خارجی محکم بايستد و اجازه ندهد تا آن ها به خاک پاکستان دست درازی کنند.

آصف علی زرداری همچنين از پارلمان آن کشور خواست تا آن بخش از اختيارات که به رييس جمهوری حق انحلال دولت و يا شوراها را می دهد، کاهش دهد.


آصف زرداری، همسر بی نظير بوتو، در رای گيری روز شنبه ۱۶ شهريور ماه به رياست جمهوری پاکستان برگزيده شد.


خانم بوتو، رهبر حزب مردم و نخست وزیر سابق پاکستان در اقدامی تروریستی در پایان سال گذشته میلادی جان باخت.


آصف زرداری که ۵۳ سال دارد، ۱۱ سال را در زندان سپری کرده است. وی با چند اتهام ازجمله فساد به زندان رفت. اتهام های وی مربوط به دهه ۱۹۹۰ و زمانی است که بی نظير بوتو، نخست وزيری پاکستان را بر عهده داشت.


با اين حال، آصف زرداری هرگز محکوم نشد و او همواره اتهام های منتسب به خود را دارای انگيزه سياسی می دانست.


انتخاب رييس جمهوری پاکستان از آن جهت اهميت بيشتری يافته که اين کشور دارای سلاح اتمی، در ماه های اخير شاهد بی ثباتی سياسی و امنيتی بوده است.


پاکستان، متحده عمده ايالات متحده در مبارزه با القاعده و طالبان است که در عمق خاک اين کشور نفوذ دارند.


XS
SM
MD
LG