لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

پنتاگون: ايران بزرگترين خطر برای ثبات عراق است


پنتاگون می گوید: ملحق شدن نيروهای قبايل سنی عراق به ارتش اين کشور می تواند موجب ثبات و امنيت بيشتر کشور شود. (عکس: EPA)
پنتاگون می گوید: ملحق شدن نيروهای قبايل سنی عراق به ارتش اين کشور می تواند موجب ثبات و امنيت بيشتر کشور شود. (عکس: EPA)

وزارت دفاع آمريکا در گزارش خود به کنگره آمريکا اعلام کرده است که حمايت ايرانی ها از شبه نظاميان شيعه، مهمترين خطر برای ثبات دراز مدت در عراق است.


پنتاگون در گزارش اخير خود به قانونگذاران آمريکايی گفته است که ايران علی رغم وعده هايش همچنان به پشتيبانی مالی شبه نظاميان شيعه در عراق ادامه می دهد و سلاح در اختيار اين افراد قرار می هد.


در اين گزارش همچنين آمده است: «ايران گروه های شيعه را در عراق تعليم می دهد و آنها را برای ايجاد بی ثباتی در عراق هدايت می کند.»


پنتاگون می گوید: « نفوذ ايران در عراق به ضرر این کشور است و حمايت ايران از شبه نظاميان شيعه دليل اصلی ادامه خشونت ها در عراق است.»


آمريکا بارها ايران را متهم به حمايت تسلیحاتی و تعليم نظامی گروه های ويژه شيعه کرده ولی تهران همواره اتهام هایی از این دست را رد کرده و هدف خود را ثبات دولت عراق می داند.


ارتش آمريکا واژه «گروه های ويژه» را در مورد شبه نظاميان شيعه ای بکار می برد که از سوی جمهوری اسلامی ايران پشتيبانی می شوند.


مقامات آمريکايی می گويند که اين افراد از جيش المهدی وابسته به مقتدا صدر، روحانی تندروی شيعه، جدا شده اند.


به رغم انتقادها از نقش «منفی» ایران در امور عراق که گفته می شود با فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدایت می شود، تهران و واشینگتن سال گذشته سه دور مذاکرات مستقیم در سطح سفیر با یکدیگر انجام دادند ولی این گفت و گوها به نتیجه مشخصی نرسید.


آمریکا از ایران خواسته بود تا از دخالت در امور داخلی عراق پرهیز کند و برای تندروهای شیعه مواد منفجره پرقدرت که سربازان عراقی و آمریکایی را مورد هدف قرار می دهد، ارسال نکند.


تهران نیز متقابلا نا امنی های عراق را به حضور نیروهای خارجی در این کشور نسبت داد و راه برون رفت از بحران را، عقب نشینی آمریکا از عراق عنوان کرد.


ثبات و امنیت در عراق در یکسال گذشته دچار تغییرات و دگرگونی های اساسی شده و گزارش های منتشره حاکی است که میزان خشونت ها و تلفات نظامیان و غیر نظامیان در این کشور به شدت کاهش یافته است.


  • «یکی از دلایل اصلی تنش بین تهران و بغداد به این دلیل است که ايران به نيروهای جبيش المهدی در خاک اين کشور پناه داده و تعليم می دهد.»
پنتاگون

سال گذشته، جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا به درخواست ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده وقت نیروهای آمریکایی در عراق، سربازان اضافی به این کشور گسیل کرد که به گفته کارشناسان، این مسئله توانست از شدت خشونت ها در عراق بکاهد.


با این حال، پنتاگون نسبت به شکننده بودن ثبات در عراق هشدار داده و خواستار تلاش همسایگان این کشور برای جلوگیری از مداخله و تجهیز گروه های شورشی به سلاح شده است.


تلاش های مثبت نوری المالکی


گزارش پنتاگون که حدود ۷۰ صفحه است، «ثبات و امنيت در عراق» را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داده است.


پنتاگون تلاش های دولت نوری المالکی، نخست وزير عراق، را برای ايجاد ثبات و مقابله با شبه نظاميان را امری مثبت ارزيابی کرده است.


در اين گزارش آمده است که تهران از سال ۲۰۰۳ به شدت در عراق سرمايه گذاری کرده تا در تمامی سطوح دولت عراق نفوذ داشته باشد.


اين گزارش می افزايد: حمايت ايران از شبه نظاميان شيعه موجب ايجاد تنش بين دولت عراق و تهران شده است.


پنتاگون می گويد: یکی از دلایل اصلی تنش بین تهران و بغداد به این دلیل است که ايران به نيروهای جبيش المهدی در خاک اين کشور پناه داده و تعليم می دهد. آمریکا پیشتر گفته بود که ایران از اعضای حزب الله لبنان برای تعلیم «گروه های ویژه» عراقی استفاده می کند.


وزارت دفاع ايالات متحده آمريکا همچنين اعلام کرده است که ملحق شدن نيروهای قبايل سنی عراق به ارتش اين کشور می تواند موجب ثبات و امنيت بيشتر کشور شود و امری حياتی برای عراق است.


XS
SM
MD
LG