لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

نمايش فيلم «پرسپوليس» در لبنان ممنوع شد


دليلی برای ممنوع کردن نمايش پرسپولیس،اعلام نشده است.
دليلی برای ممنوع کردن نمايش پرسپولیس،اعلام نشده است.

وزارت کشور لبنان روز چهارشنبه نمايش فيلم پرسپوليس، ساخته مرجان ساتراپی و ونسان پارونو را، که برنده متعدد جوايز بين المللی شده، ممنوع کرد.


دليلی برای ممنوع کردن نمايش اين فيلم که در فرانسه ساخته شده ونامزد جايزه اسکار نيز بود، اعلام نشده است.


يکی از مقام های لبنان به خبرگزاری فرانسه گفته است: «نمايش اين فيلم، به دستور ژنرال وافق جزينی، رییس اداره امنيت لبنان، که ارتباط نزديکی با حزب الله لبنان دارد، ممنوع شده است، چون او نمی خواهد اين فيلم که به باور او، تصوير بدی از جمهوری اسلامی و بدتر شدن وضع نسبت به زمان محمد رضا شاه پهلوی را نشان می دهد، به نمايش درآيد.»


ممنوعیت نمایش این فیلم در لبنان در حالی اتفاق می افتد که پرسپوليس با چند صحنه سانسور شده و با زير نويس فارسی، در اواسط ماه فوريه در تهران، در سالن کوچکی در يک مرکز فرهنگی تهران به نمايش در آمد.


مسئول روابط عمومی اين مرکز فرهنگی گفت درباره علت نمایش این فیلم گفته بود که هدف از پخش اين فيلم پايان دادن به سوء تفاهم ها در باره اين فيلم است. پرسپوليس هرگز اجازه نمايش در اکران عمومی را، در ايران، پيدا نکرد.



نويسنده و کارگردان پرسپوليس گفته است: «قصد ندارد به سرزمينی که به آن عشق می ورزد سفر کند چرا که بر ايران، قانون حکومت نمی کند.»


پرسپوليس موفق به اخذ جوايز متعدد در فستيوال های فيلم در جهان شده است. اين انيميشن توانست جايزه بهترين فيلم اول جشنواره سزار را در فرانسه، به دست آورد. پرسپولیس همچنين جايزه هيات داوران جشنواره کن را از آن خود کرد.


در حالی که پرسپوليس در اروپا و آمريکا موفقيت زيادی کسب کرده است، دولت ايران اين فيلم را «فيلمی ضد ايران» و «اسلام ستيز» خوانده و به نمايش آن در جشنواره کن اعتراض کرد.


در اوايل سال ۲۰۰۸، دولت ايران موفق شد مانع به نمايش در آمدن پرسپوليس در یک فستيوال بين المللی فيلم در بانکوک در تايلند شود.


خانم ساتراپی پيشتر در واکنش به اظهارات مقام های رسمی ايران عليه «پرسپوليس» گفته بود: « پرسپوليس يک فيلم سياسی نيست، بلکه فيلمی جهانی است و روايت هايی را بيان می کند که هر روز در نقطه ای از دنيا اتفاق می افتد.»


مرجان ساتراپی، نويسنده مقيم پاريس، پنج سال پيش يا انتشار اولين کتاب کميک استريپ «پرسپوليس» که در واقع بيوگرافی تصويری نويسنده است، به شهرت جهانی رسيد.


فيلم انيمشن پرسپوليس بر مبنای کتاب «پرسپوليس»، ساخته شده است. داستان این فیلم، از دوران بچگی نويسنده که متولد شهر رشت است شروع می شود. در بخش های نخستين کتاب، داستان انقلاب و تغييرات سياسی و اجتماعی ناشی از آن و جنگ هشت ساله ايران و عراق، از ديدگاه «مرجان کودک» بازگو می شود.


خانم ساتراپی درباره «پرسپوليس» با اشاره به اين نکته که تندترين واکنش ها به فيلم پرسپوليس، نه از طرف پاسداران انقلاب که از طرف او مطرح شده، گفت:« فيلم درباره صادق بودن با خود است، درباره انسانيت است.»


نويسنده و کارگردان پرسپوليس گفته است: «قصد ندارد به سرزمينی که به آن عشق می ورزد سفر کند چرا که بر ايران، قانون حکومت نمی کند.»


XS
SM
MD
LG