لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

پرسپولیس نامزد جایزه اسکار شد


نامزدهای هشتادمين دوره جوايز اسکار روز سه شنبه معرفی شدند و پرسپوليس، ساخته مرجانه ساتراپی، نامزد بهترين فيلم انيميشن شده است.
نامزدهای هشتادمين دوره جوايز اسکار روز سه شنبه معرفی شدند و پرسپوليس، ساخته مرجانه ساتراپی، نامزد بهترين فيلم انيميشن شده است.

نامزدهای هشتادمين دوره جوايز اسکار روز سه شنبه معرفی شدند و دو فيلم «پير مردان سرزمينی ندارند» و «خونی ريخته می شود» هر کدام در هشت رشته نامزد اسکار شدند.


در حالی نامزدهای اسکار معرفی شده اند برگزاری مراسم اعطای جوايز اسکار به دليل اعتصاب نويسندگان هاليود در پرده ابهام قرار دارد.


«تاوان»، فيلم بريتانيايی، به همراه «مايکل کلايتون» هرکدام در هفت رشته نامزد دريافت جايزه اسکار شدند.


اين چهار فيلم؛ «تاوان»، «مايکل کلايتون»، «پير مردان سرزمينی ندارند» و «خونی ريخته می شود» به همراه «جونو» برای دريافت جايزه بهترين فيلم اسکار معرفی شده اند.


قرار است که مراسم اهدا جوايز هشتادمين اسکار روز ۲۴ فوريه، پنجم اسفند، در «کداک تيا‌تر» هاليوود برگزار شود.


اين در حالی است که طی دوازده هفته گذشته نويسندگان هاليود در اعتصاب به سر می برند و چنانچه تا زمان برگزاری مراسم اهدا جوايز توافقی حاصل نشود، اعتصاب کنندگان تهديد کرده اند که در مقابل محل برگزاری مراسم در روز ۲۴ فوريه دست به تظاهرات خواهند زد.


بهترين بازيگران


دانيل دی- لويس، برنده جايزه اسکاردر سال ۱۹۸۹، برای بازی در فيلم «خونی ريخته می شود» نامزد بهترين بازيگر مرد شده است. در همين رشته جرج کلونی برای بازی در مايکل کلايتون، جانی دپ برای سوئينی تاد، تامی لی جونز در فيلم در «دره اله» [In the Valley of Elah] و ويگو مورتنسن برای فيلم«وعده های شرقی» به رقابت خواهند پرداخت.


در رشته بهترين بازيگر زن؛ لورا لينی برای فيلم «وحشيان»، ماريون کوتيلار برای بازی در[La Vie en Rose ]، کيت بلانش برای بازی در «اليزابت؛ عصر طلايی» و جولی کريستی برای بازی در فيلم «دور از او» به رقابت خواهند پرداخت.


جيسن ريتمن برای کارگردانی فيلم «جونو»، تونی گليروی برای کارگردان فيلم «مايکل کلايتون»، جوئل و ايتن کوين برای کارگردانی «پير مردها سرزمينی ندارند» و پل اندرسون برای کارگردانی فيلم «خونی ريخته می شود» نامزد بهترين کارگردان شده اند.


در بخش مستند نیز فیلم سیکو کار مایکل مور کارگردان سرشناس آمریکایی، نامزد دریافت بهترین جایزه فیلم مستند شده است.


رقابت پرسپوليس در اسکار


فيلم انيميشن پرسپوليس ساخته هنرمند مهاجر ايرانی، مرجان ساتراپی، نامزد دريافت جايزه بهترين فیلم انیمیشن اسکار شده .مرجان ساتراپی پيشتر جايزه ويژه منتقدين جشنواره کن را برای فيلم پرسپوليس دريافت کرده بود.


اين فيلم انيميشن که در فرانسه ساخته شده در واقع بيوگرافی تصويری نويسنده است، که کتاب کميک استريپ آن پنج سال پيش منتشر شد و برای نويسنده آن شهرت جهانی به ارمغان آورد.


تمامی طرح های «پرسپوليس» سياه و سفيد هستند. داستان از دوران بچگی نويسنده که متولد شهر رشت است شروع می شود. در بخش های نخستين کتاب، داستان انقلاب و تغييرات سياسی و اجتماعی ناشی از آن و جنگ هشت ساله ايران و عراق، از ديدگاه «مرجان کودک» بازگو می شود.


در بخش بهترين فيلم های انيميشنی اسکار سال جاری، علاوه بر فيلم پرسپوليس، «راتاتوی» و« سرفس آپ» هم حضور دارند.


XS
SM
MD
LG