لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

فارابی، داوران نوجوان ایرانی را به تهران فراخواند


پرسپولیس قرار است در پاییز سال جاری میلادی در سینماهای ایتالیا اکران شود.
پرسپولیس قرار است در پاییز سال جاری میلادی در سینماهای ایتالیا اکران شود.

بنیاد فارابی به نشانه اعتراض به پخش فیلم پرسپولیس در جشنواره سینمای کودکان جیفونی در ایتالیا داوران نوجوان ایرانی را به کشور بازگرداند.


اعتراض جمهوری اسلامی ایران و نهادهای وابسته به آن علیه فیلم کارتونی پرسپولیس که برمبنای کتابی با همین عنوان به قلم مرجان ساتراپی، نویسنده و کارتونیست ایرانی ساکن فرانسه تهیه شده است ادامه دارد.


این فیلم که در آخرین جشنواره سینمایی کن توانست جایزه ویژه هیات داوران را از آن خود سازد روز یکشنبه در جشنواره فیلم های کودکان جیفونی که در جنوب ایتالیا برگزار می شود اکران شد.


ساعاتی قبل از اکران این فیلم، نوجوانان ایرانی که توسط بنیاد فارابی برای حضور در هیات داوران به ایتالیا اعزام شده بودند، محل جشنواره را ترک کرده و به ایران بازگشتند.


مسئولین ایرانی قبل از آغاز جشنواره از اکران پرسپولیس خارج از بخش رقابتی اطلاع داشتند و بنابراین مشخص نیست به چه دلیل در این جشنواره حضور یافتند و در نیمه آن تصمیم به ترک گرفتند.
مدیر هنری جیفونی

علیرضا رضا داد، مدیر بنیاد فارابی در نامه ای خطاب به مسئولین جشنواره جیفونی می نویسد:«فیلم کارتونی ای که با عنوان پرسپولیس در برنامه این جشنواره قرار داده شده است، فیلمی است که با نیت های ضد ایرانی ساخته شده است و بنابراین ما خود را موظف به ترک این جشنواره می بینیم.»


رضا داد در ادامه اظهار امیدواری می کند که «در آینده همکاری با این جشنواره پس از روشن شدن آنچه امسال اتفاق افتاد میسر باشد.»


کلادیو گوبیتوزی، مدیر هنری جیفونی در بیانیه ای تصمیم بنیاد فارابی مبنی بر بازگرداندن داوران نوجوان ایرانی از این جشنواره را باعث تاسف دانسته و می افزاید:«مسئولین ایرانی قبل از آغاز جشنواره از اکران پرسپولیس خارج از بخش رقابتی اطلاع داشتند و بنابراین مشخص نیست به چه دلیل در این جشنواره حضور یافتند و در نیمه آن تصمیم به ترک گرفتند.»


مدیر هنری جیفونی در ادامه می افزاید: پرسپولیس مرجان ساتراپی کاملا با موضوع امسال جشنواره که «مرزها» است همسو است زیرا توسط نویسنده ای که در این سو و آن سوی مرزهای کشورش فعالیت داشته است، به رشته تحریر درآمده است.


وی در خاتمه می گوید:«فرهنگ ها در مقابله و مناظره با یکدیگر رشد می کنند و ما مشتاق بودیم نوجوانان ایرانی حاضر در هیات داوران در رابطه با این فیلم نیز با دیگر همسالانشان از کشورهای مختلف به گفت و گو و تبادل نظر بپردازند، که متاسفانه در پیامد این عکس العمل بنیاد فارابی این امکان از دست رفت.»


پرسپولیس قرار است در پاییز سال جاری میلادی در سینماهای ایتالیا اکران شود. جشنواره جیفونی ۲۱ ژوئیه با انتخاب بهترین ها به کار خود پایان خواهد داد.


XS
SM
MD
LG