لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

جشنواره کن؛ «پرسپولیس» ساتراپی در بخش مسابقه


جشنواره فيلم کن که هرساله در ساحل دريای مديترانه برگزار می شود امسال شصتمين دوره خود را جشن می گيرد.
جشنواره فيلم کن که هرساله در ساحل دريای مديترانه برگزار می شود امسال شصتمين دوره خود را جشن می گيرد.

جشنواره فيلم کن که قرار است از ۱۶ تا ۲۷ ماه می برگزار شود، فهرست فيلم های بخش مسابقه خود را اعلام کرد که در ميان آنها نام يک فيلم ايرانی- فرانسوی نيز به چشم می خورد.


فيلم پرسپوليس که براساس رمانی به همين نام از مرجان ساتراپی ساخته شده است به رقابت با آثار کارگردان هايی چون کوئنتين تارانتينو، اتان و جوئل کوهن، ديويد فينچر، امير کوستوريتساا و گاس ون سنت خواهد پرداخت.


اين فيلم انيميشن که در فرانسه ساخته شده در واقع بيوگرافی تصويری نويسنده است، که کتاب کميک استريپ آن پنج سال پيش منتشر شد و برای نويسنده آن شهرت جهانی به ارمغان آورد.


تمامی طرح های «پرسپوليس» سياه و سفيد هستند. داستان از دوران بچگی نويسنده که متولد شهر رشت است شروع می شود. در بخش های نخستين کتاب، داستان انقلاب و تغييرات سياسی و اجتماعی ناشی از آن و جنگ هشت ساله ايران و عراق، از ديدگاه «مرجان کودک» بازگو می شود.



پوستر جشنواره امسال کن

در بخش های بعدی «پرسپوليس»، نويسنده به مهاجرت «مرجان نوجوان» به اتريش و بازگشت مجدد وی به ايران و مسافرت مجدد وی به خارج از ايران می پردازد.


در اين کتاب ها، زندگی در غربت و درس خواندن در دانشکده هنرهای زيبای دانشگاه تهران، ترسيم شده است.


چند تن از ستارگان سينمای فرانسه از جمله هنرپيشه معروف و قديمی «کاترين دونو» در صداگذاری فيلم سينمايی «پرسپوليس» شرکت داشتند.


کاترين دونو می گويد که از هواداران کتاب های خانم ساتراپی است و در گفت و گويی با مجله فرانسوی «سيتيزن ک» می گويد: «مرجان ساتراپی احتمالا محبوبترين نويسنده کتاب های تخيلی من است.»



رقبای اصلی


پيش بينی می شود که رقابت اصلی در اين جشنواره بين فيلم « گواهی فوت» اثر کارگردان معروف آمريکايی، کوئينتين تارانتينو و فيلم های « هيچ کشوری برای پيرمرد» اثر برادران کوئن و «پارانويد پارک» ساخته گاس ون سنت باشد.



ژيل ژاکوب، مدير جشنواره سينمايی کن روز پنج شنبه انتخاب های امسال را، «ترکيبی از ميراث و مدرنيته ، آثار بزرگ و خلاقيت های جديد» توصيف کرد.

فيلم «گواهی فوت» اقتباسی از يک داستان تريلر است که دو اپيزودی بوده و هم اکنون تئاتر آن با نام «گريندهاوس» در حال اجراست. اپيزود ديگر اين فيلم توسط رابرت رودريگز کارگردانی شده است.


جشنواره فيلم کن که هرساله در ساحل دريای مديترانه برگزار می شود امسال شصتمين دوره خود را جشن می گيرد و برگزار کنندگان آن مجموعه ای از بهترين آثار را گردهم آورده اند تا معرف يک فستيوال جهانی باشد.


ژيل ژاکوب، مدير جشنواره سينمايی کن روز پنج شنبه انتخاب های امسال را، «ترکيبی از ميراث و مدرنيته ، آثار بزرگ و خلاقيت های جديد» توصيف کرد.



کتاب کمیک استریپ مرجانه ساتراپی که فیلم پرسپولیس از روی آن ساخته شده است.

افتتاحيه اين فيلم با نمايش اثر سينمايی وانگ کار وای، فيلمساز هنگ کنگی با نام «شب های بلوبری من» آغاز خواهد شد که در آن جود لاو، اد هريس، ناتالی پورتمن و نورا جونز، خواننده جز بازی کرده اند و داستان آن درباره زنی است که به جاهای مختلف آمريکا سفر می کند.


از ديگر فيلم های بخش مسابقه کن که تعداد آنها ۲۲ اثر سينمايی است می توان به «اينو به من قول بده» اثر امير کاستاريکا، فيلمساز بوسنيايی الاصل، «زودياک» يک تريلر جنايی به کارگردانی ديويد فينچر از آمريکا، « مردی از لندن» ساخته بلا تار از مجارستان، «در طرف ديگر» به کارگردانی فتيح اکين از آلمان و «جنگل موگاری» اثر نائومی کاوازه، کارگردان ژاپنی اشاره کرد.


در اين دوره از جشنواره، فيلم های سه کارگردان فرانسوی نيز به نمايش در می آيد که از آن جمله می توان به «يک معشوقه پير» اثر کاترينه بريلات، کارگردان جنجالی اشاره کرد.


در اين دوره از جشنواره فيلم کن، از اثر تازه مايکل مور با عنوان «سيکو» دعوت به عمل آمده است که همچون ديگر آثار اين کارگردان آمريکايی، مستندی انتقادی درباره اوضاع اجتماعی آمريکا با تاکيد بر نظام بهداشتی اين کشور است.


اين اثر گرچه در بخش مسابقه حضور ندارد ولی حضور فيلم مور در اين جشنواره می تواند خبرهای پيرامون جشنواره را به اوج برساند. مور در سال ۲۰۰۴ برای فيلم معروف خود يعنی «فارنهايت ۱۱/۹ » که عليه برنامه های نظامی رييس جمهوری آمريکا بود، جايزه بهترين فيلم را دريافت کرد.



جشنواره کن در کنار نمایش آثار سینمایی همواره عرصه ای برای نمایش دنیای مد نیز بوده است.

از ديگر فيلم های خارج از بخش مسابقه می توان به قسمت جديدی از سه گانه استيون سودربرگ با عنوان «سیزده يار اوشن» اشاره کرد که در آن جرج کلونی و براد پيت بازی می کنند.


همچنين فيلمی از مايکل وينترباتم، فيلمساز معروف بريتانيايی با عنوان «يک قلب بزرگ» نيز در اين بخش شرکت کرده است که به داستان ربوده شدن و قتل دانيل پرل، روزنامه نگار آمريکايی در پاکستان در سال ۲۰۰۲ می پردازد و در آن آنجلينا جولی ايفای نقش می کند.


رياست هيات داوری اين دوره از جشنواره را استفن فريرز، کارگردان بريتانيايی برعهده دارد و اورهان پاموک، برنده جايزه نوبل ادبيات در سال ۲۰۰۶ نيز از جمله داوران آن است.


XS
SM
MD
LG