لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۰

خرس طلايی هديه برلين به «ازدواج تويا»


در آستانه سال نو چينی، يک فيلم چينی خرس طلايی برلين را هديه گرفت.
در آستانه سال نو چينی، يک فيلم چينی خرس طلايی برلين را هديه گرفت.

فيلم سينمايی ازدواج تويا به کارگردانی ونگ کويان، کارگردان چينی، جايزه خرس طلايی بيست و پنجمين جشنواره فيلم برلين را از آن خود کرد.

جشنواره فيلم برلين که از مهم ترين جشنواره های سينمايی محسوب می شود، روز شنبه، هجدهم فوريه، با اعلام برندگان نهايی جشنواره به کار اين دوره خود پايان داد.

فيلم ازدواج تويا برنده اصلی جشنواره، داستان مشکلات زن کشاورز مغول و دو شوهرش در روزهای شکوفايی اقتصادی چين را بازگو می کند.


ونگ کويان، کارگردان اين فيلم هنگام گرفتن خرس طلايی از دستان «پال شردر» رييس هيئت داوران جشنواره گفت که نمی توانسته تصور هديه بهتری برای سال نو چينی را بکند.

آقای کويان ادامه داد که وقتی کار فيلمسازی را آغاز کرده، استادش به او گفته که سينما بايد روياهای مردم را نشان دهد و اکنون احساس می کند که با فيلمش، ازدواج تويا، توانسته روياهايش را به حقيقت برساند.


از ايران، اگرچه فيلمی در جشنواره امسال برلين شرکت نکرده بود، اما نيکی کريمی بازيگر و کارگردان به عنوان داور بخش «جايزه فيلم اول» پنجاه و هفتمين دوره جشنواره فيلم برلين برگزيده شده بود.

جايزه بهترين بازيگر مرد جشنواره فيلم برلين را «خوليو چاوز» از آرژانتين برای بازی در فيلم ال اوترو به کارگردانی آريل روتر دريافت کرد.


اين فيلم داستان مردی است که به دليل حاملگی همسرش و همچنين بيماری پدرش تصميم می گيرد با هويتی جديد به زندگی ادامه دهد.


«نينا هاس» از آلمان نيز برای بازی در فيلم يلا به کارگردانی «کريستين پتزولد» جايزه بهترين بازيگر زن را گرفت.


يلا داستان زنی است که کار و ازداوج ناموفق خود را رها کرده و از شرق به غرب آلمان مهاجرت می کند، در اين ميان او مرتبا در دام صداها و تصاوير گذشته اش گرفتار می آيد.

جوزف سيدر، کارگردان آمريکايی الاصل ساکن اسراييل، جايزه خرس طلايی کارگردانی جشنواره امسال برلين را برای کارگردانی فيلم بيفورت به خانه برد.

سال پيش فيلم گراباواچا که به بقايای و تاثيرات جنگ بوسنی می پرداخت، اين جايزه را از آن خود کرد.


رقيبان ناکام

در اين فستيوال ۱۱ روزه بيش از ۱۰۰۰ فيلم در بخش های مختلف به نمايش درآمد. در بخش مسابقه پنجاه و هفتمين جشنواره فيلم برلين ۲۲ فيلم شرکت داشتند که در ميان آنها ۱۷ فيلم برای نخستين‌ بار در اين جشنواره به نمايش درآمدند.

در ميان آخرين فيلم‌های مطرحی که در اين جشنواره به نمايش در آمد می توان به فيلم گمشده در پکن ساخته لی يو از چين اشاره کرد که آرزوها، ترس‌ها و ارزش‌های چند نفر از اهالی پکن را به تصوير می‌کشد.

فيلم های وقتی يک مرد در جنگل می‌افتد، ساخته رايان اسلينگر با بازی شارون استون و تيموتی هاين و هالام فو به کارگردانی ديويد مکنزی با بازی جمی بل از جمله فيلم های مطرح اما ناکام اين دوره بودند که به رغم برخی پيش بينی ها، نتوانستند جايزه مهمی را از آن خود کنند.

يکی ديگر از فيلم‌های مطرح امسال، فيلم نامه هايی از ايووجيما کار تازه «کلينت ايستوود» بود که تازه ترين روايت اين سينماگر ۷۷ ساله و معروف از جنگ جهانی دوم است.


ايستوود چندی پيش به فاصله فقط ۵۰ روز دو فيلم جديد خود را که هر دو به جنگ جهانی دوم پرداخته اند عرضه کرد: پرچم‌های پدرانمان و نامه‌هايی از ايووجيما.

نيکی کريمی داور بخش مسابقه «فيلم اول»

از ايران، اگرچه فيلمی در جشنواره امسال برلين شرکت نکرده بود، اما نيکی کريمی بازيگر و کارگردان به عنوان داور بخش «جايزه فيلم اول» پنجاه و هفتمين دوره جشنواره فيلم برلين برگزيده شده بود.


نيکی کريمی در کنار گرهارد مايزنر، مدير عامل کمپانی «ری زر فيلم» برلين و يکی از تهيه کنندگان فيلم نامزد اسکار «اينک بهشت» و جودی کانيهان، تهيه کننده بريتانيايی فيلم هايی مانند«سرزمين هيچ کس» و «آنتونيا»، داوران اين بخش جشنواره بودند.

پنجاه و هفتمين دوره جشنواره بين‌المللی فيلم برلين که با نمايش فيلم فرانسوی زندگی به رنگ صورتی آغاز به کار کرده بود، با درخشش فيلم ازدواج تويا به کار خود پايان داد.


XS
SM
MD
LG