لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

دزدان دریایی: ۲۰ ميليون دلار در ازای رهایی کشتی حامل تانک


سواحل سومالی از خطرناک ترین مناطق برای عبور و مرور کشتی ها شناخته شده است. (عکس: AFP)
سواحل سومالی از خطرناک ترین مناطق برای عبور و مرور کشتی ها شناخته شده است. (عکس: AFP)

دزدان دريايی سوماليايی خواستار دريافت ۲۰ ميليون دلار در ازای رهايی کشتی اوکراينی شدند که روز جمعه و در حال حمل ۳۳ تانک روسی مدل «تی ۷۲» به مقصد کنیا، در سواحل سومالی ربوده شد.


دزدان دريايی، کشتی « ام وی فاينا» پيشتر خواستار دريافت ۳۵ ميليون دلار شده بودند، ولی بعد اين رقم را به ۲۰ ميليون دلار کاهش دادند.


سوگول علی، سخنگوی دزدان دريايی، با يک تلفن ماهواره ای از کشتی «فاينا» با خبرگزاری « آسوشيتدپرس» تماس گرفت و اعلام کرد که در صورت استفاده از نيروی نظامی برای آزاد کردن کشتی، آنها تا پای مرگ خواهند جنگيد.


مقام های آمريکايی روز يکشنبه اعلام کردند که يک ناو جنگی آمريکايی در نزديکی کشتی ربوده شده در حال گشت زنی است.


اقدام نيروی دريايی آمريکا برای اطمينان از اين مسئله است که ربايندگان، کارکنان يا محموله تسليحاتی را از کشتی خارج نکنند. يک کشتی نظامی روسی نيز در منطقه در حال گشت زنی است.


برخی از تحليلگران بر اين باورند که اگر چه دزدان دريايی نمی توانند تانک ها را به ساحل متتقل کنند، ولی دريافت ۲۰ ميليون دلار پول می تواند کمک مهمی به برخی از جناح های درگير جنگ داخلی سومالی باشد.


تاکنون رابطه دزدان دريايی با جناح های درگير در سومالی مشخص نشده است.


در همين حال، آلفرد موتوا، سخنگوی دولت کنيا، اعلام کرده است که تانک های «تی ۷۲» و بقیه محموله نظامی اين کشتی برای استفاده ارتش اين کشور بوده و شايعات حقيقت ندارد.


سخنان اين مقام کنيايی، واکنشی به برخی منابع نظامی بوده است که به خبرگزاری ها گفته بودند، مقصد اصلی محموله نظامی اين کشتی جنوب سودان بوده است.


مقام های کنيا همچنين اعلام کردند که يکی از خدمه کشتی که از اتباع روسيه بود، به دليل بيماری درگذشته است.


پیشتر، سرنشينان کشتی «فاينا»، ۱۷ اوکراينی، سه روس، و يک شهروند لتونی اعلام شده بودند.


دزدان دريايی در سال جاری ميلادی بيش از ۳۰ کشتی را در سواحل سومالی ربوده و در اغلب موارد، خواستار دریافت پول در ازای آزادی آن ها شده اند.


XS
SM
MD
LG