لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

طرح «ترور» پوتين ناکام ماند


نيروهای امنيتی روسيه و اوکراين اعلام کرده اند که طرح ترور ولاديمیر پوتين، نخست وزير روسيه را خنثی کرده اند.

به گزارش شبکه تلويزيونی رسمی «کانال يک» روسيه، اين عمليات تروريستی قرار بود که تنها کمی بعد از انتخابات رياست جمهوری روسيه که ۴ مارس، يکشنبه هفته آينده، برگزار خواهد شد، انجام شود.

به گزارش راديو اروپای آزاد/راديو آزادی، اين کانال تلويزيونی در دو فيلم ويديويی کوتاه جداگانه اعترافات دو متهم به ترور را پخش کرده است که می گويند «سفارش طرح ترور پوتين به آنها از طرف دوکو عمراف جنگ‌سالار چچنی داده شده است.»

خبرگزاری «اينترفاکس» روسيه نيز به نقل از يک مقام قضايی که نامی از وی برده نشده گزارش کرده است که طرح ترور زمانی لو رفته است که ماموران امنيتی اوکراين دو شهروند روسيه را ماه گذشته در بندر «اودسا» به اتهام مشارکت در انفجار تصادفی يک بمب در اين شهر دستگير کردند.

در يکی از ويديوهای منتشر شده در شبکه تلويزيون رسمی روسيه که از طرف وزارت امنيت اوکراين به اين کشور تحويل داده شده است، مظنون با نام «ايليا پوانزين» خطاب شده است.

پوانزين، ۲۸ ساله که مليتی قزاق دارد گفته است که از امارات به همراه يک همدست که در جريان انفجار تصادفی بمب کشته شده بود به اوکراين سفر کرده است.

مظنونين دستگير شده اعتراف کرده اند که قرار بوده با شخص ثالثی که «آدم عثمانف» معرفی شده طرح ترور نخست وزير روسيه را عملی سازند.

عثمانف که از سال ۲۰۰۷ تحت تعقيب پليس بین‌الملل قرار دارد، بوسيله نيروهای امنيتی اوکراين دستگير شده است.

مقام‌های امنيتی روسيه، هم در جريان انفجار سال گذشته فرودگاه بین‌المللی «دامادیدووا» در شرق مسکو، و هم در جريان انفجار مترو مسکو در سال ۲۰۱۰، عثمانف را بعنوان مظنون اصلی اين حوادث معرفی کرده بود.

ولادمير پوتين، نخست وزير روسيه، در انتخابات رياست جمهوری اين کشور که ماه مارس سال جاری برگزار می‌شود، نامزد حزب حاکم روسيه است.

ده‌ها هزار نفر در مسکو، پايتخت روسيه، اوايل ماه فوريه، در سرمای منهای ۲۰ درجه عليه ولاديمير پوتين و کانديداتوری وی در انتخابات رياست جمهوری آينده اين کشور، دست به تظاهرات زدند.

XS
SM
MD
LG