لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

لهستان گسترش همکاری اروپا و روسیه را وتو کرد


لهستان، يکی از ده کشوری که به تازگی به اتحاديه اروپا پیوسته است، تجديد توافقنامه گسترش همکاری بین اتحادیه اروپا و کشور روسیه را وتو کرد.


مذاکرات مهم ۲۵ کشور عضو اتحاديه اروپا و ولادیمیرپوتین ، رئيس جمهوری روسيه ، شامگاه امروز در هلسينکی ، پايتخت فنلاند ، کشوری که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را برعهده دارد آغاز می شود.


قرار بود سران اتحاديه اروپا ، با رئيس جمهوری روسيه بطور عمده در باره گسترش همکاری ها و انرژی و مسائل بازرگانی گفتگو کنند. اما مذاکره در مورد توافقنامه گسترش همکاری ها فعلا متوقف شده است.


اتحاديه اروپا و روسيه يک توافقنامه همکاری دارند که در سال ۱۹۹۷ –نه سال پيش – امضا شد و در سال آينده به پايان می رسد اما قابل تمديد است.


اتحاديه اروپا اميدوار بود در ديدار امروز سرانش با ولاديمير پوتين در هلسينکی ، مذاکره در باره توافقنامه جديدی آغاز شود تا جايگزين قرارداد کنونی گردد.


اما مخالفت لهستان با اين امر ، فعلا چنين مذاکراتی را منتفی کرده است زيرا تصميمات اتحاديه اروپا بايد با اتفاق آرای همه اعضا تصويب شود.


تهدید پوتین


دليل اعتراض لهستان اين است که روسيه واردات گوشت و سبزيجات را از لهستان ، تحت عنوان مسائل بهداشتی ممنوع کرده است. لهستان ، انگيزه اين تصميم را سياسی می داند؛ اما ولاديمير پوتين ديروز در هلسينکی گفت اين موضوع فقط جنبه فنی دارد و برای حل آن بايد مذاکره کرد.


ولاديمير پوتين ، ديروز همچنين تهديد کرد که ممکن است روسيه از اول ماه ژانويه ، ۱۱ دی ماه ، واردات گوشت از همه کشورهای اتحاديه اروپا را ممنوع کند .


ولاديمير پوتين ، ديروز همچنين تهديد کرد که ممکن است روسيه از اول ماه ژانويه ، ۱۱ دی ماه ، واردات گوشت از همه کشورهای اتحاديه اروپا را ممنوع کند . اروپا سالانه حدود يک ميليارد و هفتصد ميليون يورو، گوشت و لبنيات به روسيه صادر می کند.

تلاش های فشرده روز پنچشنبه ، ديروز، مقامات اتحاديه اروپا برای حل اختلاف ميان لهستان و روسيه بی نتيجه ماند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، به گفته مقام لهستانی گفت ممکن است لهستان دست از مخالفت بردارد.


اما مسايل ميان اتحاديه اروپا و روسيه و موضوعات گفتگو، بسيار گسترده پيچيده است. کميسر روابط خارجی اتحاديه اروپا امروز در هلسينکی به خبرنگاران گفت مسایل گوناگونی برای مذاکره با روسیه وجود دارد، از ایران گرفته تا کره شمالی.


علاوه براين مسايل ، مساله انرژی، مرگ مشکوک سرهنگ الکساندر ليتويننکو، در لندن، از ديگر مسايل مورد بحث خواهد بود.


الکساندر ليتويننکو، مامور سابق سرويس جاسوسی روسيه – FSB در سال ۲۰۰۰ به انگلستان پناهنده شد و در انتقاد از روش های دولت مسکو ، کتابی نيز منتشرکرد . وی پس از آن که ظاهرا مسموم شده بود، ديشب در بيمارستان درگذشت. دوستان آقای ليتويننکو روسيه را متهم به قتل وی کرده اند، ولی مسکو اين اتهام را رد می کند.


مساله انرژی


ولی کليدی ترين و دشوارترين مساله ميان اتحاديه اروپا و روسيه، به گفته فئودور لوکيانوف، سردبير مجله «روسيه در اقتصاد جهان»، مساله انرژی يا به طور دقيق تر نفت و گاز است. او به خبرگزاری آسوشيتد پرس گفته است مذاکرات در اين زمينه ممکن است سال ها طول بکشد.


روسيه حدود يک چهارم گاز مصرفی اتحاديه اروپا را تامين می کند و دارای ۳۲ درصد ذخاير گاز در جهان است .


مسکو، اروپا را به تبعيض عليه شرکت های روسی متهم می کند و می گويد اتحاديه اروپا می خواهد شرکت های اروپايی را وارد سيستم حمل و نقل نفت و گاز در روسيه کند. مسکو تاکيد می کند که به هيچ وجه حاضر نيست انحصار شرکت نفت روسيه «گاز پروم» را در حمل گاز از ترکمنستان از دست بدهد.


بحران ميان روسيه و گرجستان نيز از ديگر مسائل مورد بحث ميان سران اتحاديه اروپا و ولاديمير پوتين خواهد بود. کشورهای اروپايی خواستار رفع فشارهای مسکو بر دولت تفليس هستند.


XS
SM
MD
LG