لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

اعتراض صدها فعال مدنی به حکم زندان فرشته شیرازی


فرشته شیرازی
فرشته شیرازی
جمعی از فعالان حقوق زنان با انتشار بيانيه‌ای به حکم سه سال زندان و ممنوع‌الخروجی فرشته شيرازی، وبلاگ‌نويس و فعال حقوق زنان در کمپین «یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز»، اعتراض کرده و خواستار آزادی وی شدند.

در این بیانیه که در «تغییر برای برابری»، وب‌سایت مدافع حقوق زنان ایرانی، منتشر شده، آمده است که این فعال حقوق زنان متهم به «تبليغ عليه نظام»، «تشويش اذهان عمومی» و «توهين به مسئولان نظام» شده است.

این بیانیه می‌افزاید که وکيل خانم شیرازی امکان حضور در دادگاه را نیافته است.

حامیان فرشته شیرازی می‌گویند: «هر چند تمامی اتهامات انتسابی از سوی متهم رد شده بود، اما قضات دادگاه‌های انقلاب و عمومی آمل در احکامی غيرمنتظره‌ جمعا حکم سه سال حبس تعزيری و هفت سال ممنوعيت خروج از کشور را برای فرشته شيرازی صادر کرده‌اند.»

سازمان کمپین بین‌المللی حقوق بشر در وب‌سایت خود پیشتر نوشته بود که «يک منبع آگاه در خصوص پرونده فرشته شيرازی، ۳۸ ساله، از فعالان حوزه حقوق زنان که در تاريخ شنبه ۱۲ شهريورماه در شهر آمل دستگير شد به این سازمان مدافع حقوق بشر گفت که دادگاه وی روز ششم مهرماه برگزار خواهد شد. به گفته وی علي‌رغم وعده‌های مسئولين قضايی مبنی بر اين که پسرش با وی روز يک‌شنبه ملاقات کند، اين ملاقات انجام نشد و بار ديگر به تعويق افتاد.»

بازداشت اين فعال حقوق زنان در حالی صورت می‌گيرد که وی پيش از اين نيز بارها به اداره اطلاعات احضار شده و در مورد فعاليت‌ها و نوشته‌های خود مورد بازجويی قرار گرفته بود. طی همين احضارها و بازجويی‌ها، پرونده‌اي در رابطه با فعاليت‌های کمپينی و وبلاگ‌نويسی برای وی تشکيل شده بود.
فرشته شيرازی در وبلاگ خود با عنوان «آلاچيق» عموما به مسائل اجتماعی و زنان می‌پرداخت.

تعدادی از فعالان کمپین یک میلیون امضا در سال‌های گذشته تحت فشار بوده و بازداشت شده‌اند.

پروین اردلان که از جمله زنانی است که از آغاز به کار کمپین یک میلیون امضا علیه قوانین تبعیض‌آمیز با آن همراه بوده مهم‌ترین خواسته‌های این کمپین را تغییر قوانین مربوط به زنان، تعدد زوجات، ازدواج و طلاق و سرپرستی و مواردی از این دست برمی‌شمارد.
XS
SM
MD
LG