لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۲

«آزادی خبرنگار شبکه ايرانی در باکو»


آنار بايراملی
آنار بايراملی
يک روز بعد از آزاد شدن دو تبعه جمهوری آذربايجان در ايران، باکو، چهارشنبه ۱۵ شهريور، خبرنگار شبکه تلويزيونی آذری زبان «سحر» وابسته به شبکه صدا و سيمای ايران را که به اتهام حمل مواد مخدر به يک سال حبس محکوم شده بود، آزاد کرد.

آنار بايراملی، شهروند جمهوری آذربايجان و خبرنگار شبکه سحر که ۱۷ فوريه به اتهام حمل چهار دهم گرم هروئين بازداشت شده بود، ابتدا به دو سال حبس محکوم شد و سپس در دادگاه تجديد نظر که ماه گذشته برگزار شد، مدت حبس وی به نصف کاهش يافت.

اکنون، خبرگزاری آذری پرس آذربايجان، آپا، خبر داده است که يک روز بعد از آزادی دو شهروند جمهوری آذربايجان که اواسط ارديبهشت ماه در تبريز بازداشت شده بودند، دولت آذربايجان آقای بايراملی را بدون اتمام مدت محکوميت حبس، آزاد کرده است.

جمهوری آذربايجان هم اکنون سايت اينترنتی شبکه سحر را فيلتر کرده و جلو فعاليت اين شبکه تلويزيونی و پخش آن را در جمهوری آذربايجان گرفته ‌است. با وجود اين، شبکه ياد شده هنوز برخی از مناطق جنوبی جمهوری آذربايجان را تحت پوشش خود دارد.

مقام های جمهوری آذربايجان بارها، درباره مقاصد «سياسی» شبکه تلوزيونی سحر در مسير ضربه زدن به امنيت ملی آذربايجان و دولت لائيک اين کشور، رواج خرافه گرايی، افراط گرايی مذهبی و ايجاد تفرقه ميان مردم هشدار داده اند.

بازداشت دو تبعه آذربايجانی دو و نيم ماه بعد از بازداشت خبرنگار سحر بود.

رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه ايران عصر سه شنبه اعلام کرد که دو تبعه جمهوری آذربايجانی که به علت «ايجاد ارتباطات غيرمتعارف» در ايران دستگير شده بودند بر اساس «روابط دوستانه و برادرانه» ميان دو کشور تحويل نماينده اين کشور در تبريز شدند.

اشاره وی به «فريد حسين اف» و «شهريار حاجی يف» دو تبعه جمهوری آذربايجان بوده که است که به گفته مقام‌های آذربايجانی «دو شاعر جوان بوده‌اند که به دعوت جشنواره شعری در مراغه، به ايران سفر کرده بودند.»

به گزارش خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربايجان، حاجی‌يف و حسين اف، ۲۸ ماه آوريل در آستانه برگزاری مسابقه آوازخوانی يوروويژن در باکو که باعث ايجاد تنش ميان جمهوری آذربايجان و ايران شد، با دريافت دعوتنامه‌ای برای شرکت در جشنواره شعری در شهر مراغه، به ايران سفر کرده بودند که هنگام بازگشت به باکو در دوم ماه مه (چهار روز بعد) در شهر تبريز بازداشت شدند.

ايران به مدت بيش از يک ماه، به رغم دريافت پنج يادداشت اعتراض آميز، نسبت به بازداشت اين دو تبعه آذربايجانی واکنشی نشان نداد، نهايتا تيرماه سال جاری اعلام کرد که اين دو شخص به اتهام «تلاش برای انجام اقدامات خرابکارانه» بازداشت شده‌اند. مقامات آذربايجان اين اقدام ايران را «آدم ربايی» ناميده و شهروندان آذربايجان را از سفر به ايران منع کرده بودند.
XS
SM
MD
LG