لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۲

دور جديد تغيير در سپاه با برکناری عبدالله عراقی


جعفری (راست)، عراقی (وسط) و همدانی.
جعفری (راست)، عراقی (وسط) و همدانی.
روز چهارشنبه با معرفی سرتيپ پاسدار حسين همدانی که از سوی محمدعلی جعفری به عنوان فرمانده سپاه ويژه تهران بزرگ منصوب شده ، سرتيپ پاسدار عبدالله عراقی از اين سمت برکنار شد.

در دور جديد تغيير فرماندهان سپاه های استانی روز دوشنبه نيز سرتيپ دوم پاسدار علی اکبر نوری از فرماندهی سپاه استانی قم برکنار شد و سرتيپ پاسدار ابراهيم جباری با حکم محمد علی جعفری به فرماندهی سپاه استان قم منصوب شد.

در اين ميان برکناری عبدالله عراقی از فرماندهی سپاه ويژه تهران بزرگ درحالی صورت گرفت که وی در ۱۱ تير ۸۷ در جريان تشکيل ۳۰ سپاه استانی و يک سپاه ويژه پايتخت، پس از ادغام لشکر ۲۷ محمد رسوالله سپاه با منطقه مقاومت بسيج تهران بزرگ و تشکيل سپاه ويژه تهران بزرگ با حضور محمدعلی جعفری به عنوان فرمانده سپاه ويژه تهران بزرگ منصوب و معرفی شده بود.

مهرماه سالجاری نيز با موافقت آيت الله خامنه ای و انتصاب حسين طائب از فرماندهی بسيج به معاونت اطلاعات سپاه وی مامور تشکيل « سازمان اطلاعات موازی سپاه » شد، و غلامحسين رمضانی معاون اطلاعات سپاه به عنوان فرمانده حفاظت و اطلاعات سپاه پاسداران منصوب شدند.

همچنين در يک ماه اخير محمدرضا نقدی به فرماندهی بسيج،محمد حسين زاده حجازی از جانشينی محمدعلی جعفری به سمت معاون آماد و پشتيبانی و تحقيقات صنعتی ستاد کل نيروهای مسلح ، سرتيپ پاسدار حسين سلامی را نيز به جای حجازی به عنوان جانشين فرمانده کل سپاه و سرتيپ پاسدار اميرعلی حاجی زاده را نيز به به سمت فرماندهی نيروی هوافضای سپاه پاسداران منصوب کرده است.

يکی از ۲۴ نويسنده نامه تهديد آميز فرماندهان سپاه به خاتمی

سرتيپ پاسدار حسين همدانی فرمانده جديد سپاه ويژه تهران يکی از فرماندهان مورد اعتماد محمدعلی جعفری فرمانده سپاه است.

وی در جريان « تغييرات ساختای سپاه » و « تشکيل سپاه های استانی » وی نيز در کنارمحمد علی شوشتری و محمد جعفر اسدی يکی از سه نماينده ويژه فرمانده سپاه اعزامی به استان های مختلف برای ابلاغ احکام فرماندهان جديد سپاه های استانی بود.

خبرگزاری دولتی ايرنا از حسين همدانی به عنوان يکی از « فرماندهان عاليرتبه سپاه » نامبرده است. وی در گذشته نيز سبقه چون فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول الله تهران را بر عهده داشته و در زمان رياست محمد علی جعفری بر مرکز تحقيقات راهبردی سپاه معاونت اين مرکز را بر عهده دلشته است.

با انتصاب جعفری از سوی آيت الله خامنه ای به فرماندهی کل سپاه ، حسين همدانی نيز مشاور عالی فرمانده کل سپاه شد. وی همچنين جانشينی فرمانده بسيج را در کارنامه خود دارد.

حسين همدانی يکی از ۲۴ فرمانده سپاه است که به دنبال اعتراضات تيرماه سال ۷۸ که پس از حمله نيروی انتظامی و نيروهای « لباس شخصی » به کوی دانشگاه نامه ای تهديد آميز خطاب به محمد خاتمی رييس جمهور وقت نوشتند.

فرماندهان سپاه در آن نامه با تاکيد براينکه « جناب آقای رئيس جمهور، اگر امروز تصميم انقلابی نگيريد و رسالت اسلامی و ملی خودتان را عمل نکنيد فردا آن قدر دير و غير قابل جبران است که قابل تصور نيست » به طور ضمنی وی را تهديد و اعلام کردند که « کاسه صبرمان به پايان رسيده است و تحمل بيش از آن را در صورت عدم رسيدگی، بر خود جايز نمی دانيم. »

همدانی در حوادث پس از انتخابات اخير نيز بارها به ميرحسين موسوی و مهدی کروبی حمله کرده و از جمله درباره راهپيمايی دوشنبه ۲۵ خرداد در تهران گفت « قدرت‌نمايی بزرگ آنان مبنی بر از خيابان انقلاب تا ميدان آزادی نشانگر راهپيمايی از دو ميدان نبود بلکه مفهوم آن عبور از انقلاب و رسيدن به آزادی مورد نظر خودشان بود. »

وی در اظهاراتی که پس از کشتار معترضان در خيابان های تهران صورت گرفت و در خبرگزاری دولتی ايرنا نيز منتشر شد برخی از معترضان را « محارب » معرفی و ادعا کرد که « دوربين‌هايی از چند جهت حمله اغتشاشگران را به ساختمان حوزه مقاومت ثبت کرده‌اند که قضات و دادستانی با مشاهده فيلم‌ها، اعلام کردند که حکم آنان محارب است.»

حسين همدانی همچنين گفت که « اتفاقات پيش آمده داخلی است و برخورد با آن به مراتب از اتفاقات خارجی سخت‌تر است، و افزود که« عمق فاجعه آنقدر زياد است که بعدها به آن پی خواهيم برد‌.»

برکناری عبدالله عراقی از فرماندهی سپاه تهران بزرگ

عبدالله عراقی که از وی به عنوان يکی فرماندهان اصلی نيروهای سپاه در سرکوب اعتراضات پس از انتخابات نامبرده می شود اوايل مهرماه سالجاری به رسانه ها گفت که کنترل پايتخت يک روز پس از انتخابات به نيروهای سپاهی و بسيجی سپرده شد و افزود «از ۲۵ خردادماه تمام مسئوليت برعهده سپاه و نيروهای بسيجی گذاشته شد که تا ۲۵ مردادماه ادامه داشت.»

نخستين شليک مستقيم به سوی مردم در پايان راهپيمايی مسالمت آميز معترضان به نتايج اعلام شده انتخابات در روز دوشنبه ۲۵ خرداد نيز از سوی نيروهای تحت امر سرتيپ پاسدار عبدالله عراقی صورت گرفت.

عبدالله عراقی خود نيز مسئوليت صدور فرمان شليک مستقيم از پايگاه ۱۱۷ مقداد به سوی مردم را پذيرفت و ۱۲ مهرماه سالجاری به خبرگزاری دولتی ايرنا گفت «يکی از اغتشاشگران از دکل مخابرات بالا آمد تا به اسلحه خانه حمله کند، اما بر اساس قوانين نظامی کشور هر کس به يک پايگاه نظامی برای تسخير و غارت سلاح‌های آن حمله کند بايد به او شليک کرد.»

وی با تاکيد براينکه اين پايگاه دارای صدها قبضه اسلحه بودگفت: «بسيجيان از من پرسيدند چه کار کنيم من گفتم که از اين مکان نبايد اسلحه خارج شود،چون اگر اين اسلحه‌ها به دست اين افراد می‌افتاد جنگ خيابانی شديدی آغاز می‌شد و معلوم نبود که چه اتفاقی خواهد افتاد.هرچه اخطار کرديم که اين افراد عقب بروند، گوش نکردند، تا اينکه فردی که قصد داشت از دکل مخابرات وارد اسلحه خانه شود را با تير زدند و افتاد،و رسانه‌های بيگانه نيز آمدند آن لحظه‌ای که تيراندازی می شود را به خورد مردم جهان دادند.»

فرمانده برکنار شده سپاه ويژه تهران همچنين در اظهارات مختلف و متناقضی که در فاصله تيرماه تا مهرماه سالجاری بيان کرد اظهارات متناقضی درباره نقش خود و نيروهای تحت امرش در سرکوب و کشتار معترضان به نتايج انتخابات بيان کرد.

خبرگزاری دولتی ايرنا ۱۴ تير از قول عبدالله عراقی خبر داد که ۴ نفر شامل دو مرد و دو زن در جريان تيراندازی پايگاه مقداد کشته شده اند.وی گفت که ۲ نفر از کشته شدگان برثر شليک بسيجيان مستقر در اين پايگاه برای حفاظت از انبار اسلحه آن کشته شده اند و يک مادر و دختر نيز براثر شليک افراد « خودسر» در همان جا کشته شده اند.

عراقی در معرفی گروه های خودسر نيز گفت که « گروه های خودسر را از همه جا وارد تهران شده بودند،بعضی از اين افراد از شرق تهران و بعضی ديگر از خارج تهران وارد شده بودند که اسامی اين افراد و فيلم و عکس آنها موجود می باشد.»

وی همچنين گفت که « بعضی از افراد به نام بسيج در ميادين و خيابان ها با مردم برخورد کردند که ما هرگز آنها را قبول نداريم و تاييد نمی کنيم زيرا بسيج نام دارد ، فرمانده دارد و حتی به آنها کاور پوشانديم تا از نيروهايی که خودسر عمل می کنند و برای نظام شناخته شده می باشند ، تفاوت ايجاد شود. »

عبدالله عراقی اما در مهرماه سالجاری طی اظهاراتی متناقض ادعا کرد که معترضان به نتايج انتخابات خودشان يکديگر را کشته اند و گفت «داخل خودشان افرادی بودند که به مردم شليک کردند و به نام بسيجی، نيروی انتظامی و بچه های وزارت اطلاعات تمام می ‌کردند.»

اين فرمانده سپاه همچنين در فاصله تير تا مهرماه ادعاهای متناقضی در خصوص تعداد بازداشت شدگان،تعداد کشته شدگان،آمار مجروحان و جمعيت شرکت کنندگان در راهپيمايی های اعتراض به نتای اعلام شده انتخابات نيز ارائه کرده است.

از رده ميانی تا فرماندهی ارشد در دو سال

اظهارات متناقض عبدالله عراقی درباره حوادث پس از انتخابات در تابستان سالجاری با انتشار فيلمی در سايت يوتيوب کامل شد چرا که وی در اين فيلم در حضور آيت الله موحودی کرمانی نماينده سابق ولی فقيه درسپاه به دنبال مشاجره با يک عضو بازنشسته سپاه که عبدالله عراقی را به اعمال فشار،تهديد و استفاده از امکانات سپاه برای حمايت از قاتل پسرش متهم می کرد،او را مورد ضرب و شتم قرار داد.

انتشار اين فيلم با واکنش سپاه ويژه تهران بزرگ همراه شد و اين سپاه با انتشار اطلاعيه ای محتوای اين فيلم را تائيد کرد اما مدعی شد که « اصل ماجرا هيچ ارتباطی به اغتشاشات پس از انتخابات ندارد. »

سپاه ويژه تهران بزرگ همچنين افزود که اين فيلم در واقع « مربوط به حادثه ای است که سال گذشته در يکی از شهرک های شمال شرق تهران روی داد و در نزاعی که بين دو نفر از جوانان شهرک روی داد، يکی از طرفين جان خود را از دست داده که مدتی بعد مطابق رأی دادگاه ، حکم قصاص قاتل نيز اجرا گرديد. »

حمايت صريح سرتيپ پاسدار عبدالله عراقی از محمود احمدی نژاد در ماه های منتهی به انتخابات نيز بارها از سوی رسانه های دولتی انتشار يافت،از جمله وی در آخرين روز پاييز سال گذشته طی اظهاراتی در مراسم معارفه فرمانده جديد بسيج ادارات گفته بود « امروز دولت، دولت کريمه است و مجموع وزرا از رزمندگان اسلام هستند ولی در دوره دوم خرداد هر روز يکی از اين‌ها می‌خواستند يکی از اين وزارتخانه‌ها را تعطيل کنند و استعفای دسته جمعی بدهند. »

وی در اين اظهارات که از سوی خبرگزاری ايسنا منتشر شد ضمن توصيه به فرماندهان بسيج برای حفظ آمادگی برای جلوگيری از بازگشت اصلاح طلبان تاکيد کرده بود که « ‌بايد وزرا، دولت و‌ آقای احمدی ‌نژاد را حمايت کنيم؛ چراکه مقام معظم رهبری هم از اين دولت حمايت کرده‌اند و ما هم موظفيم پشت سر حضرت آقا حرکت کنيم تا اين دولت حزب اللهی موفق شود. »

سپاه پاسداران تاکنون سمت جديد فرمانده برکنار شده سپاه ويژه تهران بزرگ را اعلام نکرده است.

برکناری عبدالله عراقی از فرماندهی سپاه ويژه تهران درحالی صورت گرفت که وی پيشتر در شمار فرماندهان ميانی سپاه در استان هايی چون اراک،قزوين،اردبيل قرار داشت اما مدارج ترقی در سپاه را دوساله طی کرد و پس از آنکه در سال ۸۵ به فرماندهی لشکر مخصوص سيدالشهدا رسيد در ارديبهشت ۸۷ به فرماندهی بسيج تهران،و به فاصله دوماه بعد در ۱۱ تير ۸۷ به فرماندهی سپاه ويژه تهران بزرگ منصوب شده بود.
XS
SM
MD
LG