لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۳

جعفری: ماموریت سپاه مقابله با تغییر نرم محتوای نظام اسلامی است


محمد على جعفرى با اشاره به حوادث پس از انتخابات رياست جمهورى در ايران اظهار عقيده كرده كه «سپاه از اين آزمون نيز سربلند بيرون آمد اما ما بايد آمادگى خود را روز به روز افزايش دهيم.»
محمد على جعفرى با اشاره به حوادث پس از انتخابات رياست جمهورى در ايران اظهار عقيده كرده كه «سپاه از اين آزمون نيز سربلند بيرون آمد اما ما بايد آمادگى خود را روز به روز افزايش دهيم.»
فرمانده كل سپاه پاسداران در تازه ترين سخنرانی خود گفته است: سپاه و بسيج بر اساس وظيفه ذاتى خود مامور مقابله با تهديداتى از جنس تغيير نرم محتواى نظام اسلامى هستند.

محمد على جعفرى روز چهارشنبه با اشاره به تغيير و تحولات اخير در رده هاى فرماندهى سپاه اظهار داشت: «مبناى تحولات در سپاه دگرگونى هايى است كه در عرصه تهديدات به وجود آمده است به طورى كه ماهيت تهديدات كاملا با تهديدات اوايل انقلاب كه عمدتا از جنس تهديدات سخت بود تفاوت كرده (است).»

آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى ايران، در هفته جارى انتصاب هاى تازه اى در سپاه پاسداران انجام داد و از جمله محمد رضا نقدى را به عنوان فرمانده نيروى مقاومت بسيج و حسين سلامى را به عنوان جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران معرفى كرد.

فرمانده كل قواى جمهورى اسلامى همچنين معاونت اطلاعات سپاه پاسداران را به حسين طائب، فرمانده سابق بسيج، سپرد.

بر اساس گزارش سايت «الف» نزديك به احمد توكلى، رييس مركز پژوهش هاى مجلس، اين معاونت قرار است به سازمان اطلاعات سپاه ارتقاء يابد تا به گفته آن، نهادهاى اطلاعاتى و امنيتى در مقابله با «جنگ نرم دشمن» تقويت شوند.

فرمانده كل سپاه در مراسم توديع و معارفه چند تن از فرماندهان جديد اين نيرو گفته است: «انتظارات تحولى در سپاه بايد براساس ضرورت هاى حال حاضر انقلاب پيش برود. بر همين اساس بايد تمام تمركزمان را بر ارتقاى سطح كيفى سپاه و بسيج معطوف كنيم كه اين كار، كارى طاقت فرسا و مشكل است.»

محمد على جعفرى با اشاره به حوادث پس از انتخابات رياست جمهورى در ايران اظهار عقيده كرده كه «سپاه از اين آزمون نيز سربلند بيرون آمد اما ما بايد آمادگى خود را روز به روز افزايش دهيم.»

اشاره فرمانده كل سپاه به اعتراض هاى خيابانى گسترده در واكنش به معرفى محمود احمدى نژاد به عنوان نامزد پيروز در انتخابات دهم رياست جمهورى است كه بيش از دو ماه تهران را در التهاب و نا آرامى فرو برد.

پيشتر يك فرمانده ارشد سپاه تاييد كرده بود كه اين نيروى نظامى به مدت دو ماه كنترل شهر تهران را پس از برگزارى انتخابات در دست گرفته بود.

عبدالله عراقى، فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ، در اين زمينه گفت: «بعد از اينكه نيروى انتظامى اعلام كرد، احتياج به كمك بسيجيان براى كنترل اغتشاشات دارد، نيروهاى بسيجى وارد عرصه شدند، كه اين اعلام نياز در روز ‪ ۲۳‬خرداد ماه اتفاق افتاد و بخش از نيروهاى بسيجى به كمك آنها رفتند اما از ‪ ۲۵‬ خردادماه تمام مسئوليت برعهده سپاه و نيروهاى بسيجى گذاشته شد كه تا ‪ ۲۵‬ مرداد ماه ادامه داشت.»

در جريان اعتراض هاى خيابانى، كشته شدن حداقل ۳۶ نفر از سوى مقام هاى رسمى جمهورى اسلامى تاييد شده است ولى مخالفان، آمار قربانيان تيراندازى نيروهاى نظامى و انتظامى به سوى معترضان را ۷۲ نفر اعلام كرده اند.

مقام های قضایی و برخی از فرماندهان سپاه در ماه های اخیر هدف اعتراض ها را، «براندازی نرم» و «انقلاب مخملی» علیه نظام جمهوری اسلامی ایران دانسته اند که به گفته آنها، از سوی کشورهای غربی هدایت می شود.

«تغيير محتواى نظام اسلامى»

فرمانده كل سپاه پاسداران در سخنان خود حوادث پس از انتخابات را «فتنه» توصيف كرد و گفت: «امروز كسى جرات نمى ‌كند علنا به مقابله با جمهورى اسلامى بپردازد بلكه آنها به دنبال تغيير محتواى نظام اسلامى هستند يعنى همان اتفاقى كه در صدر اسلام افتاد و سپاه و بسيج نيز مامور مقابله با اين تهديدات هستند.»

محمد على جعفرى افزود: «حوادث اخير به ما كمك كرد تا با جدى تر تلقى كردن تهديدات پيش روى انقلاب اسلامى آمادگى بيشترى براى مقابله كسب كنيم.»

فرمانده كل سپاه پاسداران كه در شهريور ماه سال ۱۳۸۶ به اين سمت برگزيده شد در روز هفتم مهر همان سال اعلام كرده بود كه «ماموريت اصلى سپاه در حال حاضر مقابله با تهديدهاى داخلى است و سپس در صورت تهديد نظامى خارجى، به كمك ارتش خواهيم شتافت.»

آقاى جعفرى به فاصله كمى از انتصاب خود دست به تغييرات گسترده اى در ساختار و فرماندهى اين نيرو زد تا به گفته وى، «توان رزمى و قدرت دفاعى سپاه» افزايش يابد.

يكى از اقدام هاى مهم وى، ادغام فرماندهى سپاه و بسيج و همچنين ايجاد ۳۱ سپاه استانى بود تا به بالا رفتن «تحرك نيروهاى نظامى و تمركزدايى» كمك شود.

ناظران سياسى در آن زمان هدف از اين اقدام ها را آمادگى كامل سپاه پاسداران برای مقابله با نا آرامى ها و اعتراض هاى داخلى عنوان كردند.
XS
SM
MD
LG