لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

گزارشگران بدون مرز: ژست گشایش فضا از سوی رژیم ظاهری است


سازمان گزارشگران بدون مرز که مقرش در پاریس است، روز دوشنبه ۱۴ شهريور ماه، با انتشار اطلاعیه ای سرکوب آزادی بيان و تظاهرات‌ مسالمت‌آميز و بازداشت روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران را در اروميه و تبريز محکوم کرد.
این سازمان مدافع حقوق روزنامه نگاران و آزادی رسانه ها، می گوید «علی‌رغم ژست‌های ظاهری گشايش فضا از سوی رژيم اما سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران هم‌چنان ادامه دارد و هفته‌نامه شهروند امروز و روزنامه روزگار نیز در تاريخ ١۴ شهريور توقيف شدند.»
هیأت نظارت بر مطبوعات در ایران در جلسه روز دوشنبه خود رأی به توقيف هفته نامه «شهروند امروز» داده است و روزنامه «روزگار» نيز به دستور شعبه نهم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه، به مدت دو ماه توقيف شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، هيأت نظارت بر مطبوعات، «شهروند امروز» را به اتهام «انتشار مطالبی خارج از حدود مقرر در ماده شش قانون مطبوعات توقيف و به دادگاه معرفی کرد.»
اين در حالی است که سايت کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران به نقل از يکی از افراد نزديک به «شهروند امروز» نوشته است که «ظاهرا چاپ عکسی روی جلد هفته‌نامه دليل توقيف آن» بوده است. اين فرد همچنين گفته است که احتمالا انتشار عکس «محمود احمدی‌نژاد»، رييس جمهور ايران، دليل اين توقيف ذکر شده است.
در همين روز روزنامه روزگار به دستور شعبه نهم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه به مدت دو ماه توقيف شد. سايت دادسرای تهران علت توقيف اين روزنامه را «اعلام جرم دادستان عمومی و انقلاب تهران به اتهام تبليغ عليه نظام و انتشار مسايل محرمانه کشور» اعلام کرده است. روزگار دوره جديد انتشار خود را از دی ماه ١٣٨٩ آغاز کرده بود.
سازمان گزارشگران بدون مرز روز دوشنبه همچنین نوشت که در کنار این موارد، اعتراض مسالمت‌جويانه شهروندان برای نجات دریاچه اورمیه نیز از سوی نيروهای انتظامی و سپاه پاسداران به شدت سرکوب شده است.
به گفته این سازمان، رحيم غلامی از جمله روزنامه نگارانی است که در جریان این اعتراض توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

آقای غلامی در تاريخ ٨ شهريور ماه در شهر اردبيل به خاطر انتشار نامه‌ای اعتراضی نسبت به آنچه «بی‌عملی مسئولان در برابر فاجعه خشک شدن درياچه اروميه» نامیده به همراه تعدادی ديگر از فعالان مدنی اين شهر بازداشت شد. اين روزنامه‌نگار پيش از اين نیز در فروردين ١٣٨٧ توسط ماموران امنيتی در اردبيل بازداشت شده بود.
در همین حال، فرانک فريد، نويسنده و مترجم، و عضو «کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز نسبت زنان» و همکار سايت مدرسه فمينيستی در تاريخ ١٢ شهريور در يکی از خيابان‌های تبريز دستگير شده است. دلايل اين بازداشت‌ها از سوی مقامات قضايی اعلام نشده است.

روز شنبه ۱۴۰ روز‌نامه‌نگار نیز، با امضای نامه‌ای سرگشاده خطاب به نمایندگان مجلس، وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی و استانداران آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان، خواهان اقدام فوری و به دور از تشریفات اداری برای نجات دریاچه ارومیه شدند.
گزارشگران بدون مرز، در پایان اطلاعیه خود از آزادی ده‌ها زندانی سياسی در ايران استقبال کرده ولی می‌افزاید ايران همچنان با ٢۵ روزنامه‌نگار و ١٧ وب‌نگار زندانی يکی از بزرگترين زندان‌های جهان برای اصحاب رسانه است.
XS
SM
MD
LG