لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۸

پنجمین روز اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه سهند تبریز


اعتراض در دانشگاه صنعتی سهند تبریز (عکس: RFE/RL)
اعتراض در دانشگاه صنعتی سهند تبریز (عکس: RFE/RL)

اعتصاب غذای دانشجويان دانشگاه صنعتی سهند تبريز در اعتراض به «قصد يکی از مسئولان اين دانشگاه به تجاوز به يک دختر دانشجو»، روز سه شنبه، وارد پنجمين روز خود شد.


دانشجويان دانشگاه صنعتی سهند تبريز که از چهارم ارديبهشت دست به تحصن زده بودند، از روز جمعه اعتصاب غذای خود را آغاز کرده اند.


فعالان دانشجويی می گويند که جمعا ۵۰۰ دانشجو طی روز و ۱۰۰ دانشجو در طول شب در تحصن فعالانه حضور داشته اند.


دانشجويان معترض می گويند که «يکی از مسئولان دانشگاه سهند تبريز قصد داشته است به صورت اجباری با يکی از دختران اين دانشگاه رابطه جنسی برقرار کند. البته اين تجاوز صورت نگرفته و دختر دانشجو هم به دلايل ظاهرا اخلاقی نمی خواهد نامی از وی برده شود. همه اين ها باعث شد تا هم دانشگاهی های اين دختر برای کمک به او، در دانشگاه دست به تحصن و اعتصاب غذا بزنند.»


  • «اعتصاب هنوز ادامه دارد و تا به حال بيست نفر از دانشجويانی که اعتصاب غذا کرده بودند به بيمارستان منتقل شدند.»
یکی از دانشجویان معترض در گفت و گو با رادیو فردا

يکی از این دانشجويان معترض که نخواست هويتش فاش شود، روز دوشنبه به راديو فردا گفت: «اعتصاب هنوز ادامه دارد و تا به حال بيست نفر از دانشجويانی که اعتصاب غذا کرده بودند به بيمارستان منتقل شدند. ولی کماکان مسئولين هنوز پاسخ خاصی به ما نداده اند و به صورت مستقيم با ما وارد مذاکره نشده اند.»


وی افزود: « استعفای ریيس حراست و معاونت فرهنگی تا حدی به دليل سعی در لاپوشانی بحث هتک حرمت مطرح شده است.»


به گزارش خبرنامه اميرکبير و برخی از وبلاگ های دانشجويی، خواست های دانشجويان معترض عبارت است از: «استعفای دکتر زاهد، معاونت دانشجويی - فرهنگی و حسينی، رياست حراست دانشگاه، عذر خواهی رسمی و علنی دکتر قاليچی، معاونت آموزشی دانشگاه، عدم تفکيک جنسيتی، لغو احکام کميته های انضباطی در ترم های اخير، عدم تبعيض جنسيتی ميان فعالين و تشکل ها در فعاليت های فرهنگی مرتبط با امور فرهنگی.»


انجمن اسلامی دانشگاه سهند تبريز نيز با صدور بيانيه ای رفتارهای غير اخلاقی کارمندان دانشگاه و اقدامات غير انسانی و منفعت طلبانه مسئولين فرهنگی و حراست دانشگاه را محکوم کرده است.


در اين بيانيه همچنين از تجمع «خودجوش دانشجويان» حمايت شده است.


دانشجويان همچنين در چند روز گذشته، به عنوان اعتراض، ظروف غذا را از محل سرو غذا در سلف دانشگاه تا محل تحصن در ساختمان های اصلی، بر روی زمين قرار دادند و شعار «ما زن و مرد جنگيم، بجنگ تا بجنگيم»، «دانشجو می ميرد، ذلت نمی پذيرد» را سر داده اند.


XS
SM
MD
LG