لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۳

سناتورهای آمریکایی چین را به نقض تحریم‌های ایران متهم کردند


جوزف لیبرمن (راست) و مارک کرک
جوزف لیبرمن (راست) و مارک کرک
دو سناتور ارشد آمريکا در نامه‌ای به رئيس جمهور آمريکا چين را به نقض تحريم‌ها عليه ايران متهم کرده و هشدار دادند در صورت ادامه اين روند، کنگره اين کشور با شرکت‌های چينی برخورد خواهد کرد.

روزنامه آمریکایی واشينگتن پست می‌نويسد که دو سناتور ارشد آمريکا، جوزف ليبرمن، سناتور مستقل از ايالت کانه‌تيکات، و مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه از ايالت ايلينوی، پيش از سفر هو جين‌تائو، رئيس جمهور چين، به واشینگتن در نامه‌ای به باراک اوباما نوشته‌اند: «ما از تصميم چين برای حمايت از قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت سازمان ملل و همچنين ديگر قطعنامه‌های تحريمی عليه ايران قدردانی می‌کنيم، ولی معتقديم تلاش چين برای تشديد تحريم‌ها کافی نبوده است.»

به نوشته اين روزنامه آمريکايی، نامه اين دو سناتور روز ۱۴ ژانويه، یک هفته پیش، نوشته شده، ولی گزارشی از متن اين نامه تاکنون منتشر نشده بود.

اين دو سناتور در اين نامه گزارش‌های متعددی را ذکر کرده‌اند که نشان می‌دهند چين همچنان مواد حساسی را در اختيار ايران قرار داده که می‌تواند به پيشرفت برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی کمک کند.

در این نامه همچنین پکن متهم شده است که پشتیبانی مالی از صنایع انرژی ایران کرده و به این کشور بنزین ارسال می‌کند.

این دو سناتور خطاب به رئیس جمهور آمریکا نوشته‌اند که «ما از شما می‌خواهیم به رئیس جمهور چین هشدار دهید در صورتی که شرکت‌های چینی به سرعت رابطه تجاری با ایران را به تعلیق درنیاورند، آمریکا مجبور می‌شود این شرکت‌ها را تحریم کند».

در همین حال، هاوارد برمن، نماینده دموکرات در کمیته روابط خارجی در مجلس نمایندگان، نیز از باراک اوباما خواست از چین بخواهد تا تحریم علیه صنایع انرژی ایران را تشدید کند.

آقای برمن افزوده است که ایران در صورت تجهیز به سلاح هسته‌ای تهدیدی خواهد بود برای آمریکا و امنیت چین را نیز در درازمدت با خطر روبه‌رو خواهد کرد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز چهارشنبه گفت که برخی از شرکت‌ها و سازمان‌های چینی تحریم‌ها علیه ایران را رعایت نمی‌کنند و ایالات متحده برای توقف این «نقض تحریم‌ها» اقدام‌های زیادی انجام می‌دهد.

همزمان با میزبانی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از همتای چینی خود هو جین‌تائو، خانم کلینتون که در یک مصاحبه تلویزیونی سخن می‌گفت اظهار داشت: «به باور ما برخی نهادها در داخل چین هستند که آن‌ طوری که باید این مسئله تحریم را رعایت نمی‌کنند و ما این موضوع را با رهبران چین در میان گذاشته‌ایم.»

این هشدار در حالی است که اوایل آبان‌ماه، به دنبال گسترش روابط شرکت‌های نفتی چین با شرکت‌های آمریکایی و ورود آنها به بخش انرژی ایالات متحده، دولت چین به شرکت‌های نفتی این کشور دستور داد از میزان همکاری‌های خود با جمهوری اسلامی ایران بکاهند.

اما چین که یکی از شرکای تجاری عمده ایران به شمار می‌آید و از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز هست، پیشتر اعلام کرده بود از تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران به شرطی حمایت می‌کند که این تحریم‌ها شامل بخش انرژی ایران نشود.
XS
SM
MD
LG