لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

«در هر تحصن، به تجربه بیشتری دست یافتیم»


اعتراض‌های ۱۵ روزه دانشجويان شيرازی، نام اين دانشگاه و دانشجويان آن را در صدر اخبار خبرگزاری‌ها قرار داد.«عکس: Rferl)
اعتراض‌های ۱۵ روزه دانشجويان شيرازی، نام اين دانشگاه و دانشجويان آن را در صدر اخبار خبرگزاری‌ها قرار داد.«عکس: Rferl)

چند روز پس از حضور جنجال برانگيز رئيس مجلس شورای اسلامی در دانشگاه شيراز شعبه اول دادگاه انقلاب اين شهر، محمد مهدی احمدی دبير سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه شيراز و علوم پزشکی را به اتهام تبليغ عليه نظام به هشت ماه حبس محکوم کرد.


محکومیتی که به مدت چهار سال به حال تعليق در می‌آيد. محمد مهدی احمدی سال گذشته به دليل حضور در اعتراض‌ها دانشجویی اين دانشگاه که به مدت ۱۵ روز ادامه داشت از سوی اداره اطلاعات استان فارس دستگير شده بود.


دانشجويان دانشگاه شيراز در اين اعتراض‌ها خواستار برطرف شدن محدوديت‌ها و تجهيز امکانات و استعفای رئيس دانشگاه شده بودند.


اعتراض‌های ۱۵ روزه دانشجويان شيرازی، نام اين دانشگاه و دانشجويان آن را در صدر اخبار خبرگزاری‌ها قرار داد.


سخنرانی جنجال برانگيز لاریجانی در شیراز، حاشيه‌های فراوانی به همراه داشت و رئيس مجلس بی‌آنکه در شهر زادگاه حافظ، حرفی و سخنی از «لسان الغيب» بزند، دانشگاه شيراز را ترک کرد

فرهاد يکی از دانشجويان دانشگاه شيراز که در جلسه اعتراض به سخنرانی علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی حضور داشته معتقد است که «حوادث اسفند ماه دانشجويان را برای حرکت‌های جمعی مسالمت‌آميز به يکديگر نزديک کرده‌است».


او در اين باره به «راديو فردا» می‌گويد: سال قبل ۱۵ روز تحصن داشتيم. اين اتفاق در حالی افتاد که تقريباً می شود گفت که در هر تحصن نسبت به تحصن قبلی تجربه بچه‌ها بيشتر می‌شد. اين روند در دانشگاه شيراز به نوعی اتفاق افتاده که امروز می‌شود گفت دانشگاه شيراز در زمينه جنبش‌های دانشجویی ايران پيشرو شده است.


این دانشجو همچنین به اعتراض‌هایی اشاره می‌کند که در حاشیه حضور رئيس مجلس شورای اسلامی از سوی دانشجويان منتقد سياست‌های دولت نهم و مجلس صورت گرفت.


آقای لاريجانی از سوی تشکل جامعه اسلامی که به گفته اين گروه از دانشجويان، حامی سياست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد است برای سخنرانی درباره بزرگداشت حافظ شاعر بلند آوازه شيرازی به اين دانشگاه رفته بود.


رضا يکی از دانشجويانی که در اين مراسم حضور داشته از جو دانشگاه در آن روز به راديو فردا می گويد: «مأمورين امنيتی به شدت فعال بودند. ماموران وزارت اطلاعات سراسر دانشگاه بودند و نيروهای انتظامی و ماشين‌های پليس دانشگاه را پر کرده بودند. حتی ماشين‌های آتش نشانی هم به خاطر سرکوب احتمالی شورش آمده بودند.»


به گفته اين دانشجو، راه‌های ورودی و سالن فجر محل سخنرانی رئيس مجلس شورای اسلامی به شدت کنترل می‌شد. مأموران حراست از ورود پلاکاردها و موبايل‌ها به داخل سالن جلوگيری می‌کردند و از ساعت‌ها پيش نيز بيشتر صندلی‌های سالن توسط نيروهای حامی تشکل جامعه اسلامی که برگزاری اين نشست را بر عهده داشت پر شده بود.


با اين حال آنطور که رضا می گويد حدود بيست دانشجوی منتقد توانستند از سد کنترل نيروهای حراست عبور کنند و خود را به محل برگزاری نشست برسانند.


او سپس می گويد: «جو سالن بسيارامنيتی بود. نيروهای اطلاعاتی همه چيز را کنترل می‌کردند. ولی ما توانستيم به هرحال با همان تعداد انگشت شماری که داشتيم جو سالن را با خواندن سرود «يار دبستانی» و دادن شعار با خود همراه کنيم.»


به نوشته وب‌سايت‌های نزديک به دانشجويان، علی لاريجانی پس از شنيدن شعار «خاتمی پاينده رئيس جمهور آينده» در حالی که قصد داشت جو موجود را آرام کند، گفت: تعدادی از دانشجويان در همين ابتدای کار با شعارهای خود تکليف انتخابات رياست جمهوری را مشخص کردند.


او در ادامه از تاريخ ۳۰ ساله جمهوری اسلامی سخن گفت و به پيشرفت‌های علمی و هسته‌ای در اين باره اشاره کرد که اعتراض دانشجويان منتقد سياست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد را به همراه داشت.


رضا دانشجوی منتقد شيرازی، از خواست دانشجويان حاضر در اين نشست می‌گويد: «با وجود شرايطی که بود مانند انتخاباتی که در مجلس برگزار شده بود و رد صلاحيت‌هايی که شده بود، دوست داشتيم که آقای دکتر لاريجانی پاسخگو باشند. اگر جواب منطقی وجود داشت، ما راحت می‌توانستيم حرف‌های خود را بگویيم که متأسفانه اين امکان نبود و ما مجبور شديم که با دادن شعار حرف خود را بزنيم.»


بنابر گزارش‌های منتشر شده اين سخنرانی جنجال برانگيز، حاشيه‌های فراوانی هم به همراه داشت و رئيس مجلس شورای اسلامی بی آنکه در شهر زادگاه حافظ، حرفی و سخنی از «لسان الغيب» بزند، دانشگاه شيراز را ترک کرد.


فرهاد يکی از دانشجويانی که شاهد اين ماجرا بوده است دراين باره می گويد: «وقتی آقای لاريجانی داشتند خارج می شدند رفتارشان طوری بود که واقعاً انتظار داشتند که به ايشان حمله‌ور شوند. در حالي که دست خود را روی سر گذاشته بودند، همچنان دست ديگر را به حالت تشکر تکان می‌دادند و وارد ماشين شدند. ماشين ايشان با لگد بدرقه شد و ايشان از بلوار دانشگاه فرار کردند.»


در حالی که چهار روز از اين سخنرانی و اعتراض‌های پيرامون آن می‌گذرد وب‌سايت‌ها و وبلاگ‌های دانشجویی گزارش داده اند که به رغم فشارهای موجود برای انحلال انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه شيراز دانشجويان، اين دانشگاه يکشنبه مجمع عمومی انجمن اسلامی را برگزار کردند که با برخورد شديد نيروهای حراست دانشگاه روبه‌رو شد.


XS
SM
MD
LG