لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

بحران سرما ادامه دارد


در حال حاضر راه های ارتباطی ۳۰۰ روستای استان گیلان به دليل بارش شديد برف با ديگر شهرهای استان به طور کامل قطع است.
در حال حاضر راه های ارتباطی ۳۰۰ روستای استان گیلان به دليل بارش شديد برف با ديگر شهرهای استان به طور کامل قطع است.

افت ناگهانی دمای هوا و سرمای زمستانی که کم سابقه خوانده می شود، علاوه بر مشکلات زيادی که در واحد های توليدی و صنعتی بوجود آورده، حوادث ديگری از جمله شکستگی ها، تصادفات، قطع برق و آب و همچنين مرگ و مير بر اثر گازگرفتگی را نيز رقم زده است.


خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، به نقل از دکتر عبدالرحمان رستميان، رييس محتمع بيمارستان امام خمينی نوشت که به دليل سرمای بيش از حد هوا در تهران ميزان شکستگی ها در اين فصل نسبت به زمان مشابه در سال ۱۳۸۵، صد در صد افزايش نشان می دهد.


به گفته دکتر رستميان، بيشترين آمار شکستگی مربوط به سالمندان و به دليل لغزندگی معابر است.


درهمين حال، تلويزيون جمهوری اسلامی به نقل از آتش نشانی تهران اعلام کرد که در ۴۸ ساعت گذشته ده نفر از شهروندان تهرانی بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست داده اند.


بنابر اطلاعات داده شده، تنها در تهران، ۳۸ مورد نشت گاز و گاز گرفتگی رخ داده که در آن ده نفر کشته و ۲۲ نفر از مرگ حتمی نجات يافته اند.



«به دليل سرمای بيش از حد هوا در تهران ميزان شکستگی ها در اين فصل نسبت به زمان مشابه در سال ۱۳۸۵، صد در صد افزايش نشان می دهد»
دکتر عبدالرحمان رستميان، رييس محتمع بيمارستان امام خمينی

گزارش ها حاکی است که در يک هفته گذشته در ايران ۲۷۰ مورد گاز گرفتگی گزارش شده و اگرچه آمار دقيقی از تعداد افرادی که در اين حادثه ها جان خود را از دست داده اند اعلام نشده اما مرکز اورژانس تهران می گويد که در يک هفته گذشته ۱۴۴ نفر را از مرگ حتمی نجات داده است.


ايرنا،خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، از منطقه خراسان، خبر می دهد که در اين استان، ۲۰ نفر به دليل گازگرفتگی جان باخته اند. در زنجان نيز، ايسنا، از مرگ يک خانواده سه نفره در صبح روز یکشنبه خبر می دهد.


از ديگر مشکلاتی که به دليل افت ناگهانی دمای هوا در ايران اين روزها زندگی مردم را تحت تاثير قرار داده قطع آب به دليل يخ زدن آب در لوله ها که منجر به ترکيدگی لوله می شود، را می توان ذکر کرد.


ايسنا، در گزارشی از قول امين جعفری، رييس اداره آموزش و پرورش استان قم، بعد از بازديد از ۵ مدرسه، در شهر قم، نوشت که لوله ها و کنتور آب همگی اين مدارس به خاطر سرمای زياد ترکيده اند.


همچنين خبرگزاری نيمه رسمی فارس، دليل اصلی تعطيلی يک هفته ای مدارس تهران را ترکيدگی و يا يخ زدن لوله های آب مدارس ذکر کرد و گفت که به دليل مشکل کمبود آب سرويس های بهداشتی، مجبور به تعطيلی مدارس شده اند.


برف و يخبندان همجنين راه های ارتباطی بسياری از مناطق کشور را با يکديگر قطع کرده است. گزارش ها حاکی است که در بعضی مناطق شمالی کشور، روستاهای زيادی در محاصره برف قرار دارند و امکان دسترسی آنها با شهرهای اطراف وجود ندارد.


به گزارش خبرگزاری ايسنا از گيلان، در حال حاضر راه های ارتباطی ۳۰۰ روستای اين استان به دليل بارش شديد برف با ديگر شهرهای استان به طور کامل قطع است.


اين خبرگزاری به نقل از مدير کل راه و ترابری استان می نويسد که ماموران راه داری و پليس به محض قطع برف تلاش هايشان را برای بازگشايی راه ها آغاز خواهند کرد.


سرما و يخبندان همچنين برنامه حرکت قطارهای مسافربری را هم تحت تاثير قرار داده است.


حسين گل آبادی مسوول نمايندگی قطارهای مسافربری رجا در اين باره به این خبرگزاری گفته است که سرمای شديد هوا باعث يخ زدگی گازوييل در قطارها شده و به همين دليل است که قطارها با مشکل مواجه اند.


از سويی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد که به دليل بی گازی، ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس اين شرکت متوقف مانده اند. به گفته آقای بيژنی مدير عامل شرکت اتوبوسرانی تهران، از ۷ دستگاه پمپ گاز برای سوخت رسانی ۲۸۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز اين شرکت، تنها يک دستگاه کار می کند.


افت شديد دمای هوا در ايران، حتی قطعی برق را نيز در بعضی شهرها از جمله کيش به همراه داشته است. کيش که در حال حاضر ميزبان شمشيربازان ۱۰۷ کشور جهان است، روز یکشنبه، در حين انجام مسابقه های جام جهانی شمشيربازی با قطع ناگهانی برق روبرو شد.


اعتراضات به مجلس رسيد


با وجودی که گزارش ها از استان های شمالی و غربی ايران حاکی است که مردم همچنان بدون گاز مانده و فعاليت واحدهای توليدی، صنعتی و کارخانه ها برای دومين هفته پياپی راکد مانده، شرکت ملی گاز روز گذشته با صدور اطلاعيه ای اعلام کرد که مشترکين اين شرکت در استان های شمال و شمال غربی و همچنين سمنان تا پايان سال جاری از پرداخت قبض گاز معاف بوده و از سال آينده قبض ها را پرداخت خواهند کرد.


با وجود اين وعده ها، اعتراضات به وجود مشکلات در شهرستان ها همچنان ادامه دارد.



نماينده مردم قائم شهر از رييس جمهوری ايران پرسيد:«چرا بايد هزينه برقرای صلح بين پاکستان و هند را دولت ايران با فروش گاز ارزان تامين و پرداخت کند؟»

مهرانگيز مروتی نماينده مردم خلخال و کوثر در سخنان اعتراض آميزی از تريبون مجلس خطاب به مسولان جمهوری اسلامی گفت : «مردم تحت فشارهای سنگينی قرار دادند، و فشار گرسنگی ناشی از تعطيلی نانوايی ها از طرف ديگر شرايط غير قابل تحملی را بوجود آورده است.»


خانم مروتی سپس گفت:« شماها که در خانه های گرم و نرم هستيد آيا تا به حال سوز سرمای ۳۰ درجه زير صفر را احساس کرده ايد؟ »


در همين حال ولی الله رغبتی، نماينده مردم قائم شهر در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با اعتراض به شيوه مديريت و برنامه ريزی در کشور گفت:« هر روز کشف ميادين جديد گازی را اعلام کرده و مدعی دارا بودن دومين ذخاير گازی دنياييم اما غافل از يک مديريت و برنامه ريزی صحيح برای توليد و مصرف هستيم.»


آقای رغبتی افزود:« امروز گاز تمامی نيروگاه ها، پتروشيمی ها، و ديگر صنايع بزرگ و تزريق روزانه گاز به ميادين نفتی قطع شده که هر سه و نيم متر مکعب گاز تزريقی به چاه های نفت معادل افزايش توليد يک بشکه نفت خام بوده که تزريق نشدن آن به معنای کاهش توليد، نداشتن صادرات و از دست دادن سهم ايران در اوپک و کسب نکردن درآمد ارزی است.»


نماينده مردم قائم شهر از رييس جمهوری ايران پرسيد:«چرا بايد هزينه برقراری صلح بين پاکستان و هند را دولت ايران با فروش گاز ارزان تامين و پرداخت کند؟»


وی در پايان خطاب به محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران گفت که مردم حوزه انتخابيه او می گويند که ما پول نفت را بر سر سفره هايمان نخواستيم، دستور دهيد گاز شهری را سريعا وصل کنند.


در همین حال ایرنا، روز يکشنبه، از قول مصطفی پورمحمدی وزير کشور نوشت که وضعيت گازرسانی به مناطق شمال و شمال غرب و غرب کشور از روزهای پيش بهتر شده است.


وی همچنين از عملکرد ستادهای غيرمترقبه کشور دفاع کرده و گفت که آنها در طول اين مدت کارنامه قابل قبولی داشته اند.



XS
SM
MD
LG