لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

«زنبق طلایی» شهر فلورانس برای نسرین ستوده مدافع حقوق بشر


نسرين ستوده
نسرين ستوده
شورای شهر فلورانس در ايتاليا اهدای جایزه زنبق طلايی، نماد این شهر، به نسرين ستوده، وکیل و مدافع حقوق بشر زندانی، و ماريو بارتولينی، کشیش مدافع بومیان در پرو، را تصويب کرد.

اين جايزه هر دو سال يک بار به دو نفر اهدا می‌شود. نامزدهای این جایزه برای سال ۲۰۱۰ نسرين ستوده و کشیش بارتولينی هستند.

شورای شهر فلورانس در جلسه اخير خود درخواست کميسيون شورای صلح و همبستگی بين‌المللی اين شهر مبنی بر اهدای زنبق طلايی شهر فلورانس به نسرين ستوده را پذيرفت.

بر اساس مصوبات اين شورا، زنبق طلايی به افراد يا سازمان‌هايی اهدا می‌شود که گام‌هايی شايسته در پيشبرد و برقراری صلح و دفاع از حقوق بشر برداشته‌اند و در اين راه با آسيب و آزار روبه‌رو بوده‌اند.

در اطلاعيه شورای شهر فلورانس آمده است: «نسرين ستوده، وکيل مدافع حقوق بشر، در ايران است که اکنون به خاطر فعاليت‌هايش و به خاطر وکالت و دفاع از همکارش شيرين عبادی به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.»

صبری نجفی، فعال ایرانی حقوق بشر در ایتالیا، به رادیوفردا می‌گوید: «زنبق طلایی نشان شهر فلورانش است و هر دو سال یک بار به فعالان حقوق بشر اهدا می‌شود.»

وی می‌افزاید: «هدف این جایزه حمایت از نسرین ستوده و قدردانی از کارهای وی است. خانم ستوده همیشه از زنان و کودکان ایرانی دفاع کرده است.»

به دنبال حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، نسرین ستوده از هفت ماه پیش در زندان اوین به سر می‌برد. وی از روزهای پایانی سال ۱۳۸۹ در زندان اوین بوده و اجازه ملاقات حضوری نداشته است.

حدود ۷۰۰ فعال مدنی، اواخر دی‌ماه، در بيانيه‌ای حکم صادره برای نسرين ستوده را محکوم کرده و خواستار تجديد نظر در اين حکم و همچنين آزادی بی قيد و شرط اين وکيل دادگستری شده‌اند، بيانيه‌ای که نه تنها به وضعيت نسرين ستوده، بلکه به افزايش فشارها بر خانواده او برای عدم پيگيری وضعيتش پرداخته است.

ماريو بارتولينی برای ۳۰ سال فعالیت در زمینه حقوق بشر در پرو و دفاع از بومیان در مقابل شرکت‌های چندملیتی خارجی دیگر برنده «زنبق طلایی» فلورانس است.
XS
SM
MD
LG