لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۳

موج تازه فشار عليه دانشجويان؛ احضار بيش از ۱۵۰ دانشجو


درب ورودی دانشگاه تهران
درب ورودی دانشگاه تهران

به گفته منابع دانشجويی، بيش از ۱۵۰ نفر از دانشجويان دانشگاه‌های تهران و شهرستان‌ها که در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده‌اند، برای بازجويی به اداره گزينش سازمان سنجش و آموزش کشور احضار شده‌اند.

اين دانشجويان از دانشگاه‌های تهران، شريف، اميرکبير، علامه طباطبايی، علم و صنعت و دانشگاه‌های اصفهان، اهواز و شيراز بوده‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:42 0:00
لینک مستقیم



دانشجويان احضار شده به ادوارنيوز، ارگان خبری سازمان ادوار تحکيم وحدت گفته‌اند که بازجويان از چهره‌های سرشناس دستگاه‌های اطلاعاتی و امنيتی بوده‌اند.

امير رشيدی، عضو سازمان دانش‌آموختگان ايران، ادوار تحکيم وحدت در گفت‌و گو با راديو فردا درباره اين خبر می‌گويد:« تا آنجايی که من اطلاع دارم در روزهای گذشته در تهران، اصفهان و دانشگاه‌های ديگر در سراسر کشور فعالان دانشجويی را به اداره گزينش سازمان سنجش احضار کرده و از آنها خواسته‌اند که به فعاليت‌هايی که انجام داده‌اند، اقرار کنند و به آنها گفته‌اند که در غير اينصورت ممکن است در نمره‌های آنها در کارنامه‌هايشان تغييراتی بدهند.»

به گزارش ادوار نيوز، درخواست اصلی بازجويان اقرار به آنچه اغتشاش در دانشگاه‌ها خوانده شده بوده است و از دانشجويان احضار شده خواسته شده تعهد کنند که در مقطع کارشناسی ارشد به اين «اغتشاش‌ها» ادامه ندهند.

همچنين اين دانشجويان تهديد شده‌اند که درصورت عدم همکاری با دستگاه‌های امنيتی، امکان تحصيل در مقطع بالاتر را نخواهند داشت.

امير رشيدی، عضو سازمان دانش‌آموختگان ايران، ادوار تحکيم وحدت می‌گويد که دانشجويان احضار شده گفته‌اند کسانی که آنها را بازجويی می‌کردند، تاکيد کرده‌اند که نه مدرکی به آنها می‌دهند که ممنوع از تحصيل شده‌اند و نه آنها را ستاره‌دار می‌کنند تا در وضعيت بلاتکليف باقی بمانند.

امير رشيدی می‌گويد احضار به اداره گزينش سازمان سنجش کشور پيشتر هم سابقه داشته اما اين بار خيلی شديدتر از دفعات قبل است و می‌افزايد :« اين بار کسانی که فعاليت خاصی هم نداشته‌اند و مثلا با بعضی از فعالان دانشجويی دوست بوده‌اند يا رابطه‌ای داشتند، احضار و تهديد شده‌اند. اين مساله سابقه داشته اما با گذشته تفاوت‌هايی دارد. خيلی سعی کردند که فشار بياورند و از دانشجويان اقرار بگيرند تا بنويسند که فعاليت‌های مخرب انجام داده‌اند و برضد نظام جمهوری اسلامی فعاليت‌ کرده‌اند. از طرف ديگر فضا را طوری برای آنها شکل داده بودند که اگر اقرار نکنند به آنها اجازه درس خواندن، نمی‌دهند و به آنها گفته‌اند که بهتر است از ايران خارج شوند.»

نتايج نهايی آزمون کارشناسی ارشد هفته جاری اعلام خواهد شد.

امير رشيدی، عضو سازمان دانش‌آموختگان ايران، ادوار تحکيم وحدت معتقد است اين احضارها دور جديدی از فشار بر فعالان دانشجويی است و می‌گويد:« همين چند هفته پيش وزير علوم، تحقيقات و فناوری گفت کسانی که به گفته او فتنه‌گر هستند، حق ورود به دانشگاه‌ها را ندارند. فکر می‌کنم اين احضارها در راستای همين صحبت‌های وزير علوم اتفاق افتاده. اين احضارها فقط در تهران نيست و دانشجويانی که احضار شده‌اند، به‌طور ميانگين حدود يکساعت بازجويی شده‌اند.»

وزير علوم، تحقيقات و فناوری اواخر فروردين ماه گفت که دانشجويانی که به گفته او در «فتنه سال ۸۸» نقش داشته‌اند و بعد از اتمام حجت رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه تيرماه همان سال همچنان به «فتنه‌گری» ادامه‌ دادند، حق ورود به دانشگاه‌ها را ندارند.
دفتر تحکيم وحدت همان زمان اين گفته‌ها را «افشای نقض آشکار حقوق دانشجويان» خواند و آن را محکوم کرد.

عبارت فتنه يا فتنه‌گران از سوی حاميان و طرفداران دولت به معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ گفته می‌شود.

کامران دانشجو در جريان انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ رييس ستاد انتخابات کشور بود و پس از تشکيل دولت دهم، به سمت وزير علوم، تحقيقات و فناوری منصوب شد.


XS
SM
MD
LG