لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

رهبر طالبان: تماسی با دولت افغانستان نداشتیم


طالبان حملات خود را در ماه های اخیر شدت بخشیده اند. (عکس:Afp)
طالبان حملات خود را در ماه های اخیر شدت بخشیده اند. (عکس:Afp)

ملا محمد عمر، رهبر طالبان روز سه شنبه اعلام کرد که از عربستان سعودی و هيچ کشوری ديگری درخواست ميانجيگری بين طالبان و دولت افغانستان نکرده است.


به گزارش رويترز، سخنان رهبر طالبان در حالی بيان می شود که برخی از رسانه ها در مورد نامه طالبان به پادشاه عربستان سعودی برای کمک به پايان دادن به جنگ افغانستان خبر داده بودند.


ملا عمر در بيانيه ای که در وب سايت طالبان منتشر کرده، اعلام کرد که طالبان هيچ درخواست و پيغامی از سوی دولت افغانستان و عربستان سعودی نيز دريافت نکرده است.


برخی از رسانه ها خبر داده بودند که طالبان به دولت افغانستان پيشنهاد داده که ده ها هزار نيروی ناتو افغانستان را ترک کنند و سربازانی از کشورهای اسلامی امنيت افغانستان را بدست گيرند.


در ماه سپتامبر مقامات افغان با اعضای سابق طالبان در عربستان سعودی ديدار و مذاکره کردند. طالبان حاضر به ادامه مذاکرات نشده و اعلام کردند تا زمانی که سربازان خارجی در خاک افغانستان حضور دارند با دولت اين کشور مذاکره نمی کنند.


در حال حاضر حدود ۷۰ هزار نيروی خارجی در افغانستان حضور دارند و از دولت حامد کرزی، رييس جمهوری افغانستان، حمايت ميکنند. ۳۲ هزار نفر از اين نيروها آمريکايی هستند.


با اين حال، طی ماه های اخير حملات شبه نظاميان طالبان گسترش يافته است و دولت آمريکا متعهد شده که بين ۲۰ تا ۳۰ هزار سرباز اضافی در ماه های آينده به اين کشور بفرستد.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در سفر غير منتظره ای در اواخر آذرماه ، گفت که «منافع آمريکا ايجاب ميکند تا از تبديل شدن افغانستان به يک پناهگاه مصون برای القاعده جلوگيری کند. نکته مهم اين است که القاعده به لحاظ ساختاری و عملياتی به شدت ضعيف شده است.»


رييس جمهوری ايالات متحده تأکيد کرد که «اگرچه القاعده در عراق نقطه مرکزی و محوری نبرد خود را ساخته بود، اما ما اجازه نداديم آنها رشد کنند و توسعه يابند. در افغانستان نيز ما زمينه های مانور اين گروه تروريستی را از آن ميگيريم.»


XS
SM
MD
LG