لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

گاردین: آمریکا رهبران طالبان را آزاد می‌کند


آمریکا رهبران طالبان را از گوانتانامو آزاد می کند
آمریکا رهبران طالبان را از گوانتانامو آزاد می کند
روزنامه بريتانيايی گاردين می‌نويسد آمريکا در قبال موافقت طالبان برای ايجاد دفتر سياسی در قطر رهبران این گروه شورشی را از زندان گوآنتانامو آزاد می‌کند.

مقامات افغان گشايش دفتر سياسی طالبان را حرکتی مهم به سوی پايان دادن به جنگ ۱۰ ساله در افغانستان از طريق مذاکرات دانسته‌اند.
گاردين می‌نويسد که قرار است چند نفر از رهبران طالبان از جمله خيرالله خيرخواه، وزير کشور سابق طالبان، و نورالله نوری، از فرمانداران سابق، آزاد شوند.

طالبان همچنين خواستار آزادی ملا فضل آخوند، فرمانده سابق ارتش طالبان، شده است. واشينگتن احتمالا وی را به قطر تحويل می‌دهد.
طالبان فقط يک سرباز آمريکايی، گروهبان بو برگدال، را از سال ۲۰۰۹ در اسارت دارند، ولی مشخص نيست که وی قرار است آزاد شود یا خیر.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در ای‌میلی در این باره اعلام کرد:«ما در کنار حضور قوی خود در افغانستان، آماده باز کردن دفتر سیاسی خود در خارج از کشور هستیم.»
در این ای‌میل همچنین گفته شده است که طالبان با حکومت قطر و دیگر جناح‌های دخیل در این باره به توافق رسیده است.

در اعلامیه طالبان، درباره این که چه زمانی این دفتر گشایش خواهد یافت چیزی گفته نشده است. اعلامیه همچنان از علاقه‌مندی طالبان به مذاکره با حکومت افغانستان چیزی نگفته است.
گروه طالبان در سال‌های اول دهه ۱۹۹۰ فعاليت خود را در نواحی جنوبی افغانستان آغاز کرد. پس از چندين سال جنگ با ساير گروه‌های مجاهدين افغان که در دهه ۱۹۹۰ قدرت را در دست داشتند، طالبان قبل از سرنگونی بخش اعظم خاک افغانستان را در کنترل خود داشت. طالبان و گروه‌های متحد آن طی سال‌های اخير عليه دولت مرکزی افغانستان و نيروهای بين‌المللی حامی اين حکومت جنگيده‌اند.
گروه طالبان که پيرو تفسيری بسيار بنيادگرايانه از اسلام است در تازه‌ترين بيانيه خود تاکيد کرده است که از هدف اصلی خود که برقراری حکومت اسلامی است صرف نظر نخواهد کرد.
در بخشی از بيانيه طالبان گفته شده است: «امارات اسلامی افغانستان (گروه طالبان) همواره اعلام کرده است که اشغال خاک کشور بايد پايان يابد و افغان‌ها بايد بتوانند حکومت اسلامی خود را تشکيل دهند، حکومتی که به هيچ کس آسيب نخواهد رساند.»
XS
SM
MD
LG