لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

ماجراهای «تن تن در کنگو» در بلژيک ماجرا آفريد


يک شهروند کنگويی ساکن بلژيک به خاطر تبليغات نژادپرستانه و توهين به مردم و فرهنگ کنگو در کتاب «ماجراهای تن تن در کنگو» به دادگاهی در بلژيک شکايت کرده است. هدف وی ممنوع کردن اين کتاب در بلژيک است که زادگاه خالق اين مجموعه کتابهای کارتونی است.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، وی می گويد اين داستان مردم بومی کنگو را به تمسخر گرفته و نابود کردن حيوانات وحشی را توجيه می کند.

تن تن قهرمان مجموعه داستانهای کارتونی است که در دهه ۱۹۳۰ انتشار آن در روزنامه های بلژيک آغاز شد و خود تن تن و خالق آن هرژه در اين کشور قهرمانان ملی محسوب می شوند.

در بلژيک يک موزه چندين ميليون يورويی برای خالق مجموعه کتابهای تن تن ساخته شده و هنوز هم هر ساله حداقل دو ميليون نسخه از اين کتابها به ۱۵۰ زبان مختلف در سراسر جهان به فروش می رسد.
با اين همه بينونو موبوتو موندوندو که سالهاست برای ممنوع کردن نشر و فروش اين کتاب تلاش می کند می گويد تصوير ارائه شده از سياه پوستان کنگو در اين کتاب توهين اميز است و می افزايد:« سياه پوستان به صورت مردمانی عقب مانده و تکامل نيافته تصوير شده اند.»

به نوشته روزنامه گاردين هرژه خالق کتابهای تن تن در دهه ۱۹۴۰ يک نسخه جديد و رنگی از ماجراهای تن تن در کنگو را منتشر کرد که در آن برخی از قسمتهای نسخه قديم حذف شده بود. از جمله صحنه‌ای که تن تن با استفاده از ديناميت يک فيل را منفجر می کند و همينطور اشارات به کنگو به عنوان مستعمره بلژيک حذف شده است. در قسمتی از کتاب که تن تن به گروهی از دانش آموزان درس جغرافيا می دهد با تدريس رياضيات تعويض شده است.

به نوشته گاردين با وجود همه اين تغييرات کتاب ماجراهای تن تن در کنگو هنوز هم حاوی نکات توهين آميز نژادی و مطالبی است که از نظر مدافعان حقوق حيوانات آموزشهای نادرستی تلقی می شوند.
مايکل فار زندگينامه نويس هرژه که برای نگارش اين زندگينامه بارها با اين هنرمند گفتگو کرده است می گويد که او بعدها از نحوه به تصوير کشيدن مردم کنگو شرمسار و متاسف بود.

ولی اين نکته را قبول نداشت که اين کتاب نژادپرستانه است و تاکيد می کرد که تصوير ارائه شده در آن انعکاسی بود از تصورات رايج اروپاييان در مورد آفريقا در دهه ۱۹۳۰چند سال پيش نيز اقدام مشابهی برای ممنوع کردن اين کتاب در بريتانيا صورت گرفت .

در نتيجه آن فروش کتاب برای کودکان خردسال ممنوع شد و همواره با اين هشدار عرضه می شد که از نگاه برخی مطالب آن ممکن است توهين آميز و نادرست تلقی شود. اما همين محدوديت ها باعث افزايش سرسام آور فروش اين کتاب شد و يکباره به مقام پنجم در فهرست پر فروش ترين کتابهای وب سايت آمازون صعود کرد.


روزنامه گاردين يادآوری می کند که در چند مورد ديگر نيز مضامين کتابهای تن تن به خاطر مغايرت آن با حساسيت ها و ملاحظات فرهنگی و سياسی امروزه جنجال برانگيز بوده است. هرژه خالق اين مجموعه به طرفداری از نازيسم متهم شده است چون پس از اشغال بلژيک توسط آلمان و کنترل روزنامه وی توسط نازيها وی به همکاری خود ادامه داد. در عين حال بخاطر نحوه به تصوير کشيدن يهوديان در برخی از کارتونهای خود او به داشتن گرايشات ضد يهودی نيز متهم است.

اولين ترجمه چينی کتابهای تن تن ، ماجراهای تن تن در تبت نام داشت که تحت فشار دولت چين به نام تن تن در تبت چين منتشر شد اما بعد از مدتی انتشار آن متوقف شد.
XS
SM
MD
LG