لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

فروش یک ماهی به قیمت یک میلیون و هفتصد هزار دلار


کیوشی کیمورا و ماهی یک میلیون و هفتصد هزار دلاری
کیوشی کیمورا و ماهی یک میلیون و هفتصد هزار دلاری
روز شنبه در اولین روز گشایش بازارهای بزرگ آبزیان در توکیو یک ماهی تن «بلوفین» به قیمت یک میلیون و هفتصد هزار دلار در یک حراج به فروش رفت.

وزن این ماهی حدود دویست و بیست کیلوگرم است و در نتیجه بهای هر کیلو از گوشت آن بیش از شش هزار و هشتصد دلار معامله شد.

گوشت ترد این نوع ماهی برای تهیه « سوشی » غذای سنتی ژاپنی طرفداران زیادی دارد اما به خاطر صید گسترده این نوع جانور آبزی نسل آن با خطر انقراض روبرو است.

خریدار این ماهی بسیار گرانقیمت « کیوشی کیمورا» صاحب یک مجموعه رستوران زنجیره ای در ژاپن است که به خاطر پخت و عرضه سوشی شهرت فراوانی دارد.

به گزارش خبرگزاری های ژاپن وی معترف است که این ماهی تن را به بهایی بیشتر از آنچه که ارزش داشته خریده است ولی با این خرید و برگزاری حراج تشریفاتی در روزهای اول سال نو قصد داشته کمی هیجان به زندگی مردم بیافزاید.

رکورد قبلی گرانقیمت ترین جانور آبزی که در حراج روزهای اول سال در توکیو به فروش رفته است بازهم مربوط به یک ماهی تن است و خریدار آن نیز « کیوشی کیمورا» بود. سال گذشته وی برای یک ماهی به وزن تقریبا سیصد کیلوگرم حدود هفتصد و چهل هزار دلار پرداخت کرد.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس هنوز مشخص نیست که آقای کیمورا قطعات کوچک گوشت این ماهی را که برای پخت سوشی به کار خواهد رفت به چه قمیتی خواهد فروخت.

سال گذشته وی هر قطعه سوشی را به بهای نازل پنج دلار عرضه کرد. اگر قیمت گزاف ماهی تنی را که وی امسال حراج خریده در نظربگیریم قاعدتا هر پرس غذای سوشی که با گوشت آن تهیه شده باشد باید به بهای صد و ده دلار فروخته شود.

این نوع ماهی تن «بلوفین» که معمولا در آبهای شمال شرقی ژاپن صید می شود در میان مردم ژاپن طرفدار زیادی دارد. مصرف زیاد گوشت ماهی تن در غذاهای ژاپنی باعث شده که اکنون حدود هشتاد درصد از تمام ماهی های تن سرخ گوشت که در سراسر جهان صید می شوند در بازار ژاپن به فروش برسند.

طرفداران حیوانات از گسترش بی رویه صید انواع ماهی تن و آبزیان بزرگ دیگری از خانواده نهنگ ها انتقاد کرده و هشدار می دهند که تداوم وضعیت فعلی صید ممکن است بقا بسیاری از این جانداران دریایی را به خطر بیاندازد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می دهد که طی پانزده سال گذشته به خاطر صید بی رویه از تعداد هر سه گونه ماهی تن سرخ گوشت که ساکن اقیانوس آرام، اقیانوس اطلس و آبهای استرالیا هستند به شدت کاسته شده است. طرفداران محیط زیست می گویند که افزایش قیمت گوشت این نوع ماهی یکی از دلایل اصلی صید بی رویه آن است.
XS
SM
MD
LG