لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۵

ترکیه انرژی هسته ای را ضروری می داند


وزير انرژی و منابع طبيعی ترکيه در اجلاس سياست انرژی و تحولات جديد منطقه که در هتل «ده ده مان استانبول» برگزارشد، بهره برداری از انرژی هسته ای را برای کشورش يک ضرورت قابل درک توصيف کرد.


«حلمی گولر» خاطر نشان کرد که ترکيه با کمبود انرژی مواجه است. وی افزود که کشورهای پیشرفته جهان از انرژی هسته ای که گازهای گلخانه توليد نمی کنند استفاده می کنند و ما نيز از سيستم توليد برق با انرژی هسته ای، بهره برداری خواهيم کرد.


وزير انرژی ترکيه انتقاد مخالفان برنامه های هسته ای دولت را غير عادلانه توصيف کرد و با تاکيد گفت که احداث نيروگاه هسته ای در ترکیه برای مقابله به مثل و يا رقابت با هيچ کشوری نيست.


او گفت:«ما و فرزندانمان در اين کشور زندگی می کنيم و اگر فعاليت های هسته ای ما خطری داشته باشد، از آن صرف نظر خواهيم کرد.»


«حلمی گولر» افزود که سيستم بهره برداری ترکيه از انرژی هسته ای دارای مکانيزم های امنيتی بوده و در بسياری از کشورهای پيشرفته جهان از اين سيستم استفاده می شود.


مخالفان فعاليت های هسته ای در ترکيه، دولت این کشور را متهم کردند که در راستای مقابله به مثل در قبال فعاليت های اتمی ايران، نيروگاه های هسته ای ايجاد می کند و به همين دليل مراکز هسته ای ترکيه دارای ضمانت های امنيتی لازم نیست و برای شهروندان ترک تهديد قابل توجهی محسوب می شوند.


مخالفت های داخلی با فعاليت های هسته ای دولت در حالی است که آژانس بين المللی انرژی اتمی، آمريکا و اتحاديه اروپا، بهره برداری ترکيه از انرژی هسته ای را موجه دانسته و از آن حمايت می کنند.


در ۳۲ کشور جهان از انرژی هسته ای برای توليد برق استفاده می شود و از ۴۳۵ راکتور هسته ای فعال در سراسر جهان، ۱۵۱ راکتور در اتحاديه اروپا، ۶۷ راکتور در کشورهای اروپای شرقی، ۱۲۵ راکتور در آمريکای شمالی و ۹۲ راکتور اتمی در آسيا فعاليت دارند که سالانه حدود ۳۷۰ هزار مگاوات برق توليد می کنند.


XS
SM
MD
LG