لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

چرا ‪الاغ و فيل به نماد دو حزب آمريکايی تبديل شدند؟‬


در عرصه سياست ايالات متحده آمريکا دير زمانی است که حزب دموکرات را در نقش الاغ و حزب رقيب جمهوريخواه را در هیأت فيل به تصوير می کشند. با اين همه بسياری از مردم از پيشينه و دليل انتخاب اين دو نماد اطلاعات چندانی ندارند.

به نوشته سايت راديو اروپای آزاد/راديو آزادی، نخستين استفاده از تصوير الاغ در حزب دموکرات در سال ۱۸۲۸ و در جريان کارزار تبليغاتی نامزدی اندرو جکسون برای کسب مقام رياست جمهوری رخ داد. در آن دوران، پس از پيروزی در جنگ ۱۸۱۲، مردم اندرو جکسون را به عنوان قهرمان جنگی می شناختند و حزب دموکرات با شعار «بگذاريد مردم حکومت کنند» در انتخابات شرکت کرد.

مخالفان جکسون او را سياستمداری عوامگرا معرفی کرده و «الاغ» می ناميدند. اما در مقابل اين رفتار تحقير آميز، اندرو جکسون از اين تشبيه استقبال کرد و الاغ را به عنوان نماد کارزار تبليغاتی خود برگزيد. مخالفان اندرو جکسون، بعدها و پس از آنکه وی به عنوان رئيس جمهوری آمريکا برگزيده شد، از نماد الاغ برای انتقاد از سياست های - به زعم آنان - لجوجانه وی بهره جويی کردند.

اما شايد در طول تاريخ هيچ کس به اندازه توماس نست،‌ در نسبت دادن نماد الاغ به دموکرات ها و فيل به جمهوری خواهان نقش نداشته است. توماس نست کارتونيست مجله «هارپر ويکلی» بود که اولين بار در سال ۱۸۷۰ انتقاد از سياست های ضد جنگ دموکرات ها الاغی را به تصوير کشيد و سال بعد نيز با کنايه به جنگ های درون گروهی جمهوريخواهان از طرح فيل استفاده کرد، از ديدگاه او ادامه کشمکش های فوق به ضرر اين حزب در انتخابات پيش رو تمام می شد.

با اين همه ‪نماد الاغ و فيل تا زمان انتشار کار معروف توماس نست در ۷ نوامبر ۱۸۷۴ به نماد دو حزب مطرح آمريکا تبديل نشدند. در آن تاريخ‬ طرحی با عنوان «وحشت از دوره سوم» از توماس نست منتشر شد که الاغ و فيل را برای هميشه به نمادهای از اين دو حزب تبديل کرد.

کارتون تاريخی ياد شده به ماجرای «اوليسس سيمون گرنت» اشاره داشت که دو دوره در مقام رئيس جمهوری خدمت کرده بود و شايع شده بود که نامزدی برای دوره سوم را بررسی می کند. در کارتون «وحشت از دوره سوم»، الاغی ديده می شود که در پوست شير حيوانات ديگر را به وحشت انداخته و برچسبی روی بدنش چسبيده که بر روی آن واژه «سزاريسم» به چشم می خورد. در همان طرح فيل بزرگی هم وجود دارد که هنرمند اين حيوان را به عنوان «رأی جمهوری خواهان» معرفی کرده است.

در توضيح کارتون نوشته شده: «يک الاغ، که در پوست شير در جنگل قدم می زد و خودش را با ترسناندن حيوانات ديگری که بر سر راهش می ديد سرگرم می کرد. نويسنده: شکسپير يا بيکن.» [!]

کنايه ‪ توماس‬نست به سلسله مقالاتی بود که در نشريه «نيويورک هرالد» چاپ شده بود و اوليسس گرنت را به دليل تصميم وی برای نامزدی مجدد و تلاش برای حفظ قدرت به باد انتقاد گرفته بود. امری که اين کارتونيست آمريکايی نام «سزاريسم» (تلاش غير دموکراتيک برای کسب قدرت سلطان مآبانه) بر آن گذاشته بود. به ظاهر تصوير صحنه جنگل نيز از حکايت «خری در پوست شير» از ايسوپ، داستانسرای يونان باستان، برگرفته شده است. نتيجه اخلاقی آن حکايت اين است که يک ابله شايد بتواند ظاهر خود را به شکلی نشان دهد که نيست اما در نهايت سخنش گوهر واقعی وجود او را لو خواهد داد.

از آن پس نست در تمام کارهايش از فيل برای نمايش «رأی جمهوری خواهان» استفاده کرد و رفته رفته تصوير اين حيوان عظيم الجثه نمادی از حزب جمهوری خواه شد. ديگر کارتونيست ها هم از طرح همکار خود استقبال کردند و ديگر تصوير الاغ برای همه شده بود «دموکرات ها» و فيل «جمهوری خواهان» تا به امروز.
XS
SM
MD
LG