لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

«خروس سپید»، جایزه ای برای حامیان حقوق حیوانات


ششمین نشان خروس سپید
ششمین نشان خروس سپید
به گزارش انجمن حمايت از حيوانات استان اصفهان، جايزه خروس سپيد، همزمان با جشن بهمنگان و روز ملی حمايت از حيوانات به مازيار منشئی دامپزشک ساکن اصفهان تعلق گرفت.

به گزارش اين انجمن مردم نهاد ، آقای منشئی از مخالفان انجام بسياری از جراحی ها نظير عقيم سازی و اخته کردن، اصلاح گوش و حنجره و قطع دم روی حيوانات خانگی است و در سالهای اخير در مخالفت با انجام اين گونه جراحی ها تلاش کرده است.

او همچنين در طول اين ساليان به درمان حيوانات بی سرپرست به صورت رايگان پرداخته است.
رادیو فردا در باره جايزه خروس سپيد با شاهين سپنتا از اعضای انجمن حمايت از حيوانات استان اصفهان گفت و گو کرده است:

از سال ۱۳۸۵ هم‌زمان با جشن بهمنگان که در آن توجهی ويژه به حقوق حيوانات می‌شود، جايزه‌ای را اختصاص داديم به کسانی که در زمينه حفظ حقوق حيوانات تلاش می‌کنند. نام اين جايزه را نيز از نماد جشن بهمنگان يعنی «خروس سپيد» گرفتيم.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:27 0:00
لینک مستقیم


خروس سپيد در جشن بهمنگان چه معنايی داشته که شما از اين نماد استفاده کرديد برای برگزاری اين جشن؟

خروس سپيد به اين دليل به عنوان نماد جشن بهمنگان از ديرباز در متون کهن ايرانی شناخته شده که خروس پيک سروش است در متون اوستايی و از آن با صفت «پيش‌بين» نام می‌برند. استعاره از اين که خروس می‌خواهد مردم را از خواب بيدار کرده و به منش نيک فراخواند. اينجا نقش نمادين خروس باعث شد ما هم اين جايزه را به نام خروس سپيد نام‌گذاری کنيم.

شيوه انتخاب افراد چگونه است و شما در اين زمينه با سازمان‌های مانند حفاظت از محيط زيست ايران همکاری داريد؟

البته چون ما يک انجيو هستيم، معمولا سازمان‌های دولتی يا با ما همکاری نمی‌کنند يا اگر همکاری کنند اعمال نظر کرده و محدوديت‌هايی را ايجاد می‌کنند.

البته ما در زمينه‌هايی که امکان داشته باشد و استقلال انجيو زير سوال نرود با سازمان‌های مختلف از جمله شهرداری يا سازمان حفاظت از محيط زيست همکاری می‌کنيم.

اما انجيوی ديگری به نام «ديدبان حقوق حيوانات» که بيشتر کار رسانه‌ای و خبری انجام می‌دهد با ما در اين زمينه همکاری می‌کند.

امسال برنده جايزه نشان خروس سپيد، آقای دکتر منشعی شده و از طرفی يک روزنامه‌نگار هم لوح سپاس دريافت کرده است. چه نکات بارزی در فعاليت‌های اين دو وجود داشته که اين جايزه را دريافت کردند؟

آقای دکتر مازيار منشعی يک دامپزشک دوستدار حيوانات است که در فعاليت‌های دامپزشکی خود توجه ويژه ای به حقوق حيوانات دارد. بعضی از همکاران بيشتر جنبه اقتصادی کار برايشان مهم ست ولی دکتر منشعی اگر لازم بوده حتی از منافع اقتصادی خود چشم‌پوشی می‌کند تا حقوق جانداری که زير دستش تحت عمل است رعايت شود.

او با سازمان‌های مدافع حقوق حيوانات همکاری داشته و هر گاه مراجعه کننده ای برای درمان حيوانات آمده با آغوش باز پذيرفته به رغم همه محدوديت‌هايی که در جامعه ما وجود دارد برای درمان حيوانات خانگی. همچنين در زلزله اخير هم آقای دکتر منشعی جزو کسانی بود که

داوطلبانه اعلام آمادگی کرد به منطقه زلزله زده برود و به مداوای حيوانات آسيب ديده کمک کند.
خانم مهندس مژگان جمشيدی هم از اعضای قديمی انجمن‌های حمايت از حيوانات است و هم يکی از روزنامه نگاران خوب و دلسوز که در مورد مسايل مختلف محيط زيست به خصوص مسايل مربوط به حيوانات اطلاع رسانی می‌کند و اين شايستگی را دارد که مورد تقدير قرار گيرد.
XS
SM
MD
LG