لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۸

ترامپ: فرانسه و آلمان می‌توانند به پول در آوردن از ایران ادامه دهند


رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید که نمی‌داند چه اتفاقی برای برجام خواهد افتاد.
رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید که نمی‌داند چه اتفاقی برای برجام خواهد افتاد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگویی تلویزیونی که روز یکشنبه ۳۰ مهرماه پخش شد گفت او هیچ مخالفتی ندارد که آلمان و فرانسه به تجارت خود با ایران ادامه دهند و از این کشور پول در بیاورند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ به برنامه «ساندی مورنینگ فیوچرز» شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفت: «به آنها گفتم به پول در آوردن از ایران ادامه دهید. نگران نباشید. فقط به پول در آوردن از ایران ادامه بدهید».

وی افزود: «آنها دوستان من هستند. واقعاً این‌طور است. با آنها مشکلی ندارم. خواه امانوئل باشد یا آنگلا». اشاره آقای ترامپ به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، است.

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که سرنوشت آن را به دست کنگره سپرده است، گفت: «واقعاً نمی‌دانم چه اتفاقی در این زمینه رخ خواهد داد».

او با اشاره به قراردادهای تجاری فرانسه و آلمان با ایران گفت: «وقتی آنها با ایران تجارت می‌کنند، کار سخت‌تر می‌شود. من به آنها گفتم که به پول درآوردن ادامه دهید. نگران نباشید. ما نیازی به آنها نداریم».

سخنان آقای ترامپ برخلاف اظهاراتی است که وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در ریاض بیان کرد. رکس تیلرسون گفت ایالات متحده «امیدوار» است که شرکت‌ها و کشورهای اروپایی «به آمریکا که یک ساختار تحریمی ایجاد کرده است بیپوندند».

او افزود: «کسانی که با سپاه پاسداران تجارت می‌کنند، یا هر تشکیلات زیرمجموعه آن- شرکت‌های اروپایی یا شرکت‌های دیگر در گوشه و کنار جهان- واقعاً در معرض ریسک بزرگی هستند».

با این حال آقای تیلرسون روز جمعه به روزنامه وال استریت گفته بود که دولت ترامپ قصد ندارد تا در تجارت اروپا با ایران مانع‌تراشی کند.

رهبران اروپایی هفته گذشته بار دیگر از ادامه برجام حمایت کرده و از کنگره آمریکا خواستند که این توافق را حفظ کند.

از زمان اجرایی شدن برجام در دی‌ماه سال ۱۳۹۴ تاکنون، شرکت‌ها و کشورهای اروپایی میلیاردها دلار قرارداد در حوزه‌های انرژی، خودروسازی و فروش هواپیماهای تجاری با ایران منعقد کرده‌اند.

کشورهای اروپایی علاوه بر اینکه نگران سرمایه‌گذاری‌های خود در ایران هستند، بحران موشکی و هسته‌ای کره شمالی و لزوم حل‌وفصل آن از راه‌های دیپلماتیک را دلیلی دیگری برای حفظ برجام می‌دانند تا الگوی مسالمت‌آمیزی در برخورد با این بحران به پیونگ یانگ ارائه شود.

برجام که در تیرماه سال ۱۳۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی به امضا رسید بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای تهران را به حال تعلیق در آورده و از سوی دیگر، از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران کاسته یا آنها را لغو کرده است.

با این حال، از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در ژانویه امسال، او موضع سرسختانه‌ای در قبال این توافق اتخاذ کرده و آن را «بدترین توافقی» دانسته که تاکنون دیده است.

دولت آمریکا در این مدت دو بار پایبندی ایران به مفاد برجام را تایید کرد ولی آقای ترامپ روز ۲۲ مهرماه از تایید سوم سر باز زد و تهران را متهم کرد که به «روح برجام» پایبند نبوده است.

دولت ترامپ همچنین سپاه پاسداران را به دلیل آنچه که نقش «بی‌ثبات‌کننده» آن در خاورمیانه و دخالت نظامی در سوریه، عراق و یمن خوانده است هدف تحریم قرار داد.

XS
SM
MD
LG