لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۷

رکس تیلرسون خواستار خروج «شبه‌نظامیان» ایران از عراق شد


وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که «همه جنگجویان خارجی باید به کشورهای خود بازگردند».
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که «همه جنگجویان خارجی باید به کشورهای خود بازگردند».

وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه ۳۰ مهرماه خواستار آن شد که «شبه‌نظامیان» ایرانی و شیعه مورد حمایت تهران خاک عراق را ترک کنند. او همچنین از کشورهای اروپایی خواست تا تجارت با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را متوقف کنند.

رکس تیلرسون که برای گفت‌وگو با مقام‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس به ریاض، پایتخت عربستان، سفر کرده است در یک نشست خبری گفت: «قطعاً شبه‌نظامیان ایرانی در عراق حضور دارند و حال که نبرد علیه (گروه خلافت اسلامی) در حال پایان یافتن است، این شبه‌نظامیان باید به کشورشان برگردند».

آقای تلیرسون تأکید کرد که «همه جنگجویان خارجی باید به کشورهای خود بازگردند».

وزیر خارجه آمریکا همچنین خواهان خارج شدن شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق از صحنه سیاسی این کشور شده است.

این شبه‌نظامیان که به نیروهای «حشدالشعبی» معروف هستند در نبردهای دو سال گذشته علیه گروه خلافت اسلامی یا داعش فعال بودند و همچنین در تحولات مربوط به استان کرکوک که باعث عقب‌نشینی پیشمرگه‌های کرد از این منطقه شد در کنار ارتش عراق حضور داشتند.

فرماندهان پیشمرگه‌ها بارها سپاه پاسداران را متهم کردند که در جریان نبرد کرکوک نیروهای خود را در صفوف ارتش عراق و شبه‌نظامیان شیعه جای داده بود. قانونگذاران کرد همچنین از قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، به طور مشخص نام بردند که سه بار به سلیمانیه سفر کرده و شدیدا به کردها درباره مقاومت مقابل ارتش عراق هشدار داده بود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که سفر رکس تیلرسون به منطقه حاشیه خلیج فارس، بخشی از تلاش‌های ایالات متحده برای مقابله با نفوذ ایران شیعه در خاورمیانه است، از جمله تقویت جبهه عربستان در عراق.

این سفر پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز ۲۲ مهرماه راهبرد تهاجمی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد و حاضر به تأیید برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام نشد.

وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه پس از شرکت در نشست مقدماتی کمیته هماهنگی عربستان و عراق که با حضور رهبران دو کشور برگزار شد، به خبرنگاران گفت که یک عراق مستقل و موفق باعث ناکام ماندن «رفتار مخرب» ایران خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای تیلرسون اظهار داشت: «به اعتقاد ما این وضعیت باعث مقابله با برخی از نفوذهای غیرسازنده ایران در عراق می‌شود».

وی گفت که کشورهای خارج از منطقه نیز می‌توانند نقشی در این زمینه ایفا کنند، بویژه با دوری کردن از سپاه پاسداران قدرتمند که حضوری فعال در اقتصاد ایران دارد.

وزیر خارجه آمریکا ضمن اینکه از کشورهای اروپایی خواست تا تجارت با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را متوقف کنند، افزود: شرکت‌ها و کشورهایی که با سپاه تجارت می‌کنند، «واقعاً خود را در خطر بزرگی قرار می‌دهند».

آقای تیلرسون تصریح کرد: «ما امیدواریم شرکت‌های اروپایی، کشورها و دیگران در سراسر جهان به ایالات متحده ملحق شوند که تحریم‌های ساختاری را برای جلوگیری از فعالیت‌های مشخص سپاه پاسداران وضع کرده است، نیرویی که موجب بی‌ثباتی در منطقه شده است».

دونالد ترامپ در اعلام راهبرد تازه خود علیه ایران، کل سپاه پاسداران را در فهرست تحریمی آمریکا قرار داد. سپاه بارها متهم شده که با دخالت در عراق، سوریه و یمن به ناآرامی و بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه دامن می‌زند.

XS
SM
MD
LG