لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

نشست شورای هماهنگی عربستان سعودی و عراق در حضور تیلرسون


آسوشیتدپرس نوشته بود که رکس تیلرسون در سفر به عربستان سعودی، قرار است در راه ایجاد ائتلافی نوین میان بغداد و ریاض گام بردارد.
آسوشیتدپرس نوشته بود که رکس تیلرسون در سفر به عربستان سعودی، قرار است در راه ایجاد ائتلافی نوین میان بغداد و ریاض گام بردارد.

رکس تیلرسون،‌ وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه ۳۰ مهر، در نشستی که با هدف بهبود مناسبات عربستان سعودی و عراق در شهر ریاض برگزار شد، شرکت کرد.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، و ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، در شورای هماهنگی دو کشور حضور داشتند.

پیشتر خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه ۲۹ مهر نوشته بود که رکس تیلرسون در سفر به ریاض، پایتخت عربستان سعودی، قرار است در راه ایجاد ائتلافی نوین میان بغداد و ریاض گام بردارد.

این خبرگزاری هدف از ایجاد این ائتلاف را «بستن درهای جهان عرب به روی جمهوری اسلامی» و «مقابله با نفوذ روزافزون ایران» در منطقه عنوان کرده بود.

به نوشته آسوشیتدپرس، طرح دولت دونالد ترامپ برای نزدیک‌تر کردن عربستان سعودی و عراق تازه نیست و چند ماهی است که مشاوران امنیتی رئیس جمهوری آمریکا بر روی آن کار می‌کنند.

در این میان، آقای تیلرسون گفت که این نشست پتانسیل بزرگ مناسبات عربستان سعودی و عراق را برجسته کرد.

نخست وزیر عراق هم با استقبال از این مذاکرات گفت که گام مهمی به سوی تقویت مناسبات است.

پادشاه عربستان سعودی نیز گفت:‌ ما با چالش های جدی در منطقه،‌از جمله تندروی، ‌تروریسم و تلاش برای بی ثبات کردن کشورهای‌مان مواجهیم.

ملک سلمان اضافه کرد: باید به طور کامل به این تلاش‌ها توجه کنیم.

دولت العبادی همزمان با بازسازی عراق در جستجوی منافع اقتصادی حاصل از مناسبات نزدیک تر با ریاض است.

پیش از این، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، پس از ۱۴ سال در اسفند ۹۵، چند هفته پس از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، همراه با هیئتی وارد عراق شد و با حیدر العبادی، نخست وزیر و ابراهیم جعفری، وزیر خارجه این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرد.

این نخستین سفر یک دیپلمات ارشد عربستان سعودی به عراق از سال ۲۰۰۳ محسوب می‌شد.

آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت که این سفر به خواسته وزیر امور خارجه آمریکا انجام شد و واشینگتن از ریاض خواست تا به نشانه «حسن نیت سعودی‌ها و تعهدشان به پایان دادن به کار داعش» این مقام به بغداد سفر کند.

در این میان، رکس تیلرسون که روز شنبه ۲۹ مهر وارد ریاض شد،‌ در ادامه سفر شش روزه خود به قطر، پاکستان و هند سفر خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG