لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۶

مشاور خامنه‌ای نقش و حضور سپاه در عملیات کرکوک را تکذیب کرد


ولایتی می‌گوید مسعود بارزانی باید قبول کند که اشتباه کرده و به آن اعتراف کند.
ولایتی می‌گوید مسعود بارزانی باید قبول کند که اشتباه کرده و به آن اعتراف کند.

یک روز پس از تصرف شهر کرکوک در شمال عراق به دست ارتش این کشور و شبه‌نظامیان حشدالشعبی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل هر گونه نقش و حضور سپاه پاسداران در این عملیات را رد کرد.

نیروهای دولتی عراق روز دوشنبه، ۲۴ مهرماه، شهر کرکوک را در عملیاتی سریع تصرف کردند.

پس از این عملیات، مقامات عراقی از کنترل بدون درگیری نیروهای نظامی این کشور بر بخش‌هایی از شهر کرکوک خبر دادند؛ و همزمان یک مقام نفتی در کرکوک از «نزدیک بودن» زمان کنترل کامل شهر و آغاز دوباره تولید نفت پالایشگاه‌ها خبر داد.

اما حتی پیش از آغاز این عملیات و در روزهای پرتنش پس از همه‌پرسی روز سوم مهرماه استقلال، چند مقام اقلیم کردستان از حضور نیروهای نظامی ایران در این منطقه خبر داده‌ بودند.

از جمله روز ۲۳ مهر از تشکیلات امنیتی اقلیم کردستان عراق و یک فرمانده نیروهای پیشمرگه نقل‌قول شد که تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران در میان ارتش عراق و شبه‌نظامیان شیعه حشدالشعبی برای مقابله احتمالی با نیروهای اقلیم کردستان در نزدیکی کرکوک حضور دارند.

به گفته این فرمانده، «ارتش عراق و نیروهای حشدالشعبی تنها کسانی نیستند که به ما حمله می‌کنند. ما صد درصد اطلاعات دقیق داریم که نیروهای سپاه پاسداران نیز در میان آنها حضور دارند».

حال در واکنش به این گزارش‌ها، علی‌اکبر ولایتی، مشاور عالی آیت‌الله خامنه‌ای در امور بین‌الملل، روز سه‌شنبه، ۲۵ مهرماه، تاکید کرد که «سپاه هیچ نقشی در عملیات کرکوک ندارد».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای ولایتی گفت: «سپاه هیج نقشی در عملیات کرکوک ندارد و... دیدیم که تقریبا بدون درگیری آن منطقه در اختیار دولت بغداد قرار گرفت و آقای بارزانی باید قبول کند که اشتباه کرده و به آن اعتراف کند و درصدد جبران آن برآید».

او همچنین در ادامه تاکید کرد که ایران در عراق تنها حضور «مستشاری» دارد، آن هم تنها «به خواست قانونی دولت عراق».

این نکته‌ای است که جمهوری اسلامی بارها درباره سوریه نیز تاکید کرده و به‌رغم آمار قابل توجه کشته‌های نظامیان خود در این کشور همواره گفته است که برای مشاوره و آموزش در آنجا حضور دارد.

در همین حال خبرگزاری صدا و سیمای ایران نیز به نقل از شبکه العربیه می‌گوید که سخنگوی دولت مرکزی عراق حضور هر نیروی خارجی در عملیات کرکوک را «بی‌اساس» و «تلاش برای انحراف افکار عمومی» خوانده است.

شهر کرکوک در شمال عراق شهری نفت‌خیز است و از اهمیتی راهبردی برای کشور عراق برخوردار است؛ از سوی دیگر کردها این شهر را از آن خود می‌دانند و همه‌پرسی استقلال در این شهر نیز برگزار شد.

برگزاری این همه‌پرسی خشم عراق، ترکیه و ایران را به همراه داشت و حیدر العبادی، نحست‌‌وزیر عراق، گفت که آن را به رسمیت نمی‌شناسد و خواستار ملغی کردن نتیجه شده است.

XS
SM
MD
LG