لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۲

ادارات دولتی کرکوک به تصرف نیروهای عراقی درآمد


هم‌زمان با ورود نیروهای عراقی به شهر کرکوک، یک مقام محلی گفته است اکثر کردها در حال ترک شهر هستند.
هم‌زمان با ورود نیروهای عراقی به شهر کرکوک، یک مقام محلی گفته است اکثر کردها در حال ترک شهر هستند.

مقامات عراقی از کنترل بدون درگیری نیروهای عراقی بر بخش‌هایی از شهر کرکوک خبر داده‌اند؛ هم‌زمان یک مقام نفتی در کرکوک از «نزدیک بودن» زمان کنترل کامل شهر و آغاز دوباره تولید نفت پالایشگاه‌ها خبر داده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که یک گروه ویژه نیروهای عراقی توانسته است ساختمان‌های دولتی در مرکز شهر کرکوک را بدون درگیری تصرف کند و حیدر العبادی دستور داده که پرچم عراق برفراز این ساختمان‌ها بر افراشته شود.

تنش میان حکومت مرکزی عراق و اقلیم کردستان از سوم مهرماه که همه‌پرسی استقلال در مناطق کردنشین برگزار شد بالا گرفته است. در آن همه‌پرسی بیش از ۹۲ درصد به استقلال از عراق رای دادند.

ارتش عراق همراه با شبه‌نظامیان شیعه برای بازپس گرفتن مناطق مورد اختلاف با اقلیم کردستان در کرکوک به سمت این شهر پیشروی کردند. برخی فرماندهان پیشمرگه‌ها گفته اند که نیروهای سپاه پاسداران نیز در کنار نیروهای عراق در اطراف کرکوک حضور دارند.

فرار هزاران نفر از مناطق کردنشین کرکوک

هم‌زمان با تلاش‌های بین‌المللی برای کاهش تنش میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان، رسانه‌ها از فرار هزاران تن از ساکنان مناطق کردنشین کرکوک خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی درگیری‌های روز دوشنبه، ترافیک سنگینی از اتوبوس‌ها و اتومبیل‌ها در جاده‌های خروجی کرکوک به سوی اربیل و سلیمانیه برقرار شده است.

یک مقام محلی مسئول ساماندهی آوارگان به خبرنگاران گفته است در حالی که گروهی از مردم در خیابان‌های جنوبی کرکوک از نیروهای عراقی استقبال می‌کنند، ده‌ها هزارتن در حال ترک شهر هستند.

به گفته این مقام محلی، اکثر کردها در حال ترک شهر هستند.

درخواست‌های جهانی برای خویشتن‌داری

با بالاگرفتن تنش‌ میان رهبران اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق، آمریکا و کشورهای منطقه خواهان خویشتن‌داری طرفین درگیری‌ها شدند.

سفارت آمریکا در بغداد روز دوشنبه ۲۴ مهرماه با انتشار بیانیه‌ای، ازهمه طرف‌های درگیر خواست تا «بلافاصله اقدامات نظامی را متوقف کنند».

در این بیانیه از طرفین خواسته شده تا در ضمن ادامه گفت و گوها، آرامش را به منطقه بازگردانند. بیانیه سفارت آمریکا که در توئیتر منتشر شده، تاکید کرده است که همچنان گروه حکومت اسلامی، دشمن واقعی بغداد عراق است و از همه احزاب و گروه‌ها خواسته تا برای رهایی کشور خود از این تهدید متمرکز شوند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز روز دوشنبه تأکید کرد که مسکو خواهان «حل مسالمت‌آمیز درگیری» میان بغداد و شبه‌نظامیان کرد است.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، آقای لارورف تأکید کرده است که این درگیری‌ها در تضاد با منافع همه ساکنان کشور عراق، از جمله کردهاست. وی همچنین با اشاره به اهمیت ثبات در منطقه گفت که در حل این مسئله توجه به شرایط همه کشورهای منطقه از جمله ایران، سوریه و ترکیه اهمیت دارد.

روز دوشنبه وزرات امور خارجه ترکیه نیز «اقدامات دولت عراق در کرکوک را در چارچوب قانون اساسی دانسته» و به مسئولین اداره اقلیم کردستان عراق به‌خاطر «اشتباهات بزرگ روزهای اخیر» هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در این بیانیه آمده است: «کسانی که امکان تجمع برای گروه ترویستی پ.ک.ک در منطقه جهت نابودی صلح و همزیستی در کرکوک را فراهم کنند از نظر ما باید پاسخگو باشند».

XS
SM
MD
LG